Bike weekend

Yvonne

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha 750
Trots alla rykten som florerar så blir Bike Weekend av i år. 18-19 juni 2005 kan ni boka in, då har vi förhoppningsvis även en Turboklass i Stans Snabbaste Hoj.
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
Yvonne skrev:
Trots alla rykten som florerar så blir Bike Weekend av i år. 18-19 juni 2005 kan ni boka in, då har vi förhoppningsvis även en Turboklass i Stans Snabbaste Hoj.
kul lär ju kommadit å prova med min turbo hoj!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hightuned skrev:
Då är det definitivt ingen hit, sitta bakis i gassande sol och lyssna på dragbikevrål kan man vara utan :zpy

Sitta? Du ska ju köra för böveln, dvs rejsa! Hur kul är det på en skala 0 till 1 att supa skallen i bitar när man kan tävla? Noteras skall dock att man numera tar rätt så många stickprov på morgonen bland de tävlande, dvs utandningprov. Bak/full=ingen körning och förmodligen kännbar reprimand från SVEMO.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
CHIPPEN_no1 skrev:
måste hojen va besigtigad med turbo i turbo klassen?

På anmälan till SSH står det under punkt 1 "Ombyggd MC – krävs regpapper".
Dvs det ska stå "motor med turbo" eller liknande i ditt registreringsbevis.

Vad är det för vits annars? Då kan man ju lika gärna komma med en renodlad racehoj och påstå "men den här kör jag med hemma på gatan".
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
andersbrink skrev:
På anmälan till SSH står det under punkt 1 "Ombyggd MC – krävs regpapper".
Dvs det ska stå "motor med turbo" eller liknande i ditt registreringsbevis.

Vad är det för vits annars? Då kan man ju lika gärna komma med en renodlad racehoj och påstå "men den här kör jag med hemma på gatan".
ok, då kan jag inte köra då... hur många i sverige har fått igenom sina hojar med turbo... Trist när det just är en Gat hoj och ingen förklädd race hoj. mvh
 

Mr Race

SDC Champ 03-04-05-06
Gick med
12 Oct 2003
Ort
ÅLAND
Hoj
Suzuki GSX-R 1435cc
andersbrink skrev:
På anmälan till SSH står det under punkt 1 "Ombyggd MC – krävs regpapper".
Dvs det ska stå "motor med turbo" eller liknande i ditt registreringsbevis.

Vad är det för vits annars? Då kan man ju lika gärna komma med en renodlad racehoj och påstå "men den här kör jag med hemma på gatan".

Hej Anders, här på Åland har vi ingen besiktning, min hoj är registrerad så jag kan i praktiken köra med den, fast farbrorblå har säker några invändningar mot avgasystemet :pannkyss , eftersom det inte dämpar ljudet så bra...!
Vad tror du dom säger på BW om jag försöker att klassa in i stansnabbaste hoj över 1000cc....tror du det går....det skulle ju vara rätt roligt att pröva :banana
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mr Race skrev:
Vad tror du dom säger på BW om jag försöker att klassa in i stansnabbaste hoj över 1000cc....tror du det går....det skulle ju vara rätt roligt att pröva :banana

Sidewinder i SSH är förbjudet. Det blev resultatet av Bike Weekend 2003 när
jag och Bjurström slogs i finalen - med sidewinders. Besiktaren (det är bara en enda som har invändningar mot sidewinders) säger att avgaskrökarna ska gå UNDER motorn - hur fan det nu är möjligt på t.ex. en HD. Lika stolligt som att förbjuda miljöbränslet E85 vid tävling och lustgas som effekthöjare.

CHIPPEN_no1, ta och åk in och registreringsbesikta din hoj då! Skaffa fram ett bänkpapper på att effekten bara är max 20% över din hojs normal effekt. Kostar 950 spänn någonting.
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
andersbrink skrev:
Sidewinder i SSH är förbjudet. Det blev resultatet av Bike Weekend 2003 när
jag och Bjurström slogs i finalen - med sidewinders. Besiktaren (det är bara en enda som har invändningar mot sidewinders) säger att avgaskrökarna ska gå UNDER motorn - hur fan det nu är möjligt på t.ex. en HD. Lika stolligt som att förbjuda miljöbränslet E85 vid tävling och lustgas som effekthöjare.

CHIPPEN_no1, ta och åk in och registreringsbesikta din hoj då! Skaffa fram ett bänkpapper på att effekten bara är max 20% över din hojs normal effekt. Kostar 950 spänn någonting.

Den där regeln med sidewinder har givetvis med 80 mm. markfrigång att göra, för att hålla gatmässiga hojar i klassen. Eller ????
HD har väl om inte jag missminner mig en egen klass.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
J.J skrev:
Den där regeln med sidewinder har givetvis med 80 mm. markfrigång att göra, för att hålla gatmässiga hojar i klassen. Eller ????
HD har väl om inte jag missminner mig en egen klass.

Även med sidewinder och tillhörande ljuddämpare är min hoj är 100 laglig, tycker iaf Svensk Bilprovning . Reglerna är till för att plocka bort de snabbaste och mest modifierade gathojarna. Iofs kan jag bara köra 35 km innan motorn blir överhettad, men det är inget Bilprovningen rackar ner på. Spela roll, jag kommer med fyrkantprofil som sista del på krökarna så att de går plattare under motorn, med 10 mm extra markfrigång tillgodo. Ännu mer specialmodifierat, men passar bättre in på reglerna i SSH+900. :D

Fast, jag har inte bestämt mig om det blir +900 och/eller +900 turbo och/eller SGB och/eller PSB än. Arrangörernas körschema får bestämma det.
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
andersbrink skrev:
Även med sidewinder och tillhörande ljuddämpare är min hoj är 100 laglig, tycker iaf Svensk Bilprovning . Reglerna är till för att plocka bort de snabbaste och mest modifierade gathojarna. Iofs kan jag bara köra 35 km innan motorn blir överhettad, men det är inget Bilprovningen rackar ner på. Spela roll, jag kommer med fyrkantprofil som sista del på krökarna så att de går plattare under motorn, med 10 mm extra markfrigång tillgodo. Ännu mer specialmodifierat, men passar bättre in på reglerna i SSH+900. :D

Fast, jag har inte bestämt mig om det blir +900 och/eller +900 turbo och/eller SGB och/eller PSB än. Arrangörernas körschema får bestämma det.

Laglig ja, men nu pratar vi ju regler i en tävling. Man tar väl till lite sådana här grepp när det börjar skena iväg, för hur kul är det för en förare på en GSX-R1000 att rulla fram och möta en 15 cm. lägre 1427 cc Katana ??? Andra klasser finns ju att tillgå för lite extremare ekipage. Det är väl kanske bra för att få in lite nya förmågor i cirkusen, så att de inte tappar sugen med direkt ?
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
J.J skrev:
Laglig ja, men nu pratar vi ju regler i en tävling. Man tar väl till lite sådana här grepp när det börjar skena iväg, för hur kul är det för en förare på en GSX-R1000 att rulla fram och möta en 15 cm. lägre 1427 cc Katana ??? Andra klasser finns ju att tillgå för lite extremare ekipage. Det är väl kanske bra för att få in lite nya förmågor i cirkusen, så att de inte tappar sugen med direkt ?

Spelar roll till i år är det ju 0-2300 kubik som gäller så det kommer att bli orättvist hur du än vrider och vänder på det.
Det här med sidewinder vart bara löjligt var orginal Katanor med sidewinder som inte fick köra förra året vem skrämmer dom ?
För alla dom som åker på dom gamla klassikerna och är lite trimmade hur många av dom har inte sidewinder system finns väl knappt nån som har nåt annat.
Vad har dom att hämta mot en nyare hoj som är lättare och som med sina effektsystem och power commanders lätt slår dom effektmässigt.
Vart skall dom köra om dom är sugna ?

Anders
Är det verkligen bara så lätt ? enligt min reg besiktning så fick jag inte ändra ett smack utifrån orginalet på motorn om jag inte hade intyg från KGK.
 
Last edited:

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
RPM lover skrev:
Spelar roll till i år är det ju 0-2300 kubik som gäller så det kommer att bli orättvist hur du än vrider och vänder på det.
Det här med sidewinder vart bara löjligt var orginal Katanor med sidewinder som inte fick köra förra året vem skrämmer dom ?
För alla dom som åker på dom gamla klassikerna och är lite trimmade hur många av dom har inte sidewinder system finns väl knappt nån som har nåt annat.
Vad har dom att hämta mot en nyare hoj som är lättare och som med sina effektsystem och power commanders lätt slår dom effektmässigt.
Vart skall dom köra om dom är sugna ?

Det här är världens orättvisaste "sport" kan man ju konstatera. Jag kanske inte heller tycker att det här med sidewinder är 100% lyckat, men jag förstår att man gör vad man kan för att hålla igen i vissa klasser. Det är ju inte så kul att kunna se vem som vinner innan tävlingen börjat (om man nu skall överdriva lite).
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RPM lover skrev:
Är det verkligen bara så lätt ? enligt min reg besiktning så fick jag inte ändra ett smack utifrån orginalet på motorn om jag inte hade intyg från KGK.

Är din hoj helhetsgodkänd är det bara att bita i det sura äpplet eller köpa en äldre hoj som man får peta på eller göra det till ett amatörbyggt fordon.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
J.J skrev:
men jag förstår att man gör vad man kan för att hålla igen i vissa klasser.

Vad är det man vill hålla igen i SSH? En hoj som SBP tycker är okej och som Länstrafikgruppen inte har något att anmärka på, ska inte den få köra Stans Snabbste Hoj? Vad är då klassen SSH, Stans Inte Snabbaste Hoj? Än vilka regler man tillämpar så kommer SSH att vinnas av den som kör snabbst, inte vilken hoj som är starkast. Kommer då nästa år regler göras om så att den som vann förra året inte kan komma att vinna igen - med sin motorsvaga lagliga hoj? Då är det orättvist mot de som kör en original Bandit 1200 att bli piskade av en original ZX12'a om också inte krävs att föraren ska vara oerfaren.

Om jag får råd att köpa en 2.3 liters Triumph (som VMS tänkte på när man skrev reglerna för SSH+900 - som har 1695 mm hjulbas) och trimma den till 300 sugmotorhästar, ska jag då inte får köra den eftersom den har "sidewinders" monterade som original från Triumph - trots att man redan har godkänt kubiken?

Fast ska det vara riktigt okej ska hojarna bänkas innan tävlingen så att de inte överskrider 20% över hojens originaleffekt, dvs det som SBP tillåter (för det står ju det i reglerna, att hojen ska gå igenom SBP för att få tävla) - om den nu inte är registreringsbesiktad med annan effekt.

Förmodligen blir det en silvrig ZX12'a som vinner SSH+900 i år - om han nu inte blir överpetad till SGB.

Argh! :näsblod Nä... jag ska inte orda mer om detta, jag bygger om enligt reglerna istället. :rolleyes:
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Anders, om du ser till deltagarna i SSH901+ 2004, hur skoj skulle det vara att köra med din superlånga 1370 Bandit som dessutom skulle varit försett med sidewindwer och köra kanske upp emot en sekund snabbare än 2:an ???
(Lite plocka godispåsen från det lilla barnet är det väl ändå)
År det inte roligare med lite motstånd ? :)
Vad är det för Kawa 12:a du tror kommer sopa banan -05 ?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top