Finnishstallion skrev:
2670419 Har köpt ett par blinkers till hojen som egentligen skall vara till en bil. Lilla modellen som sitter på sidan. hojblinkers skall vara E-märkta för att gå igenom besiktningen. Dessa bil blinkers är också märkta med E2. Går dessa igenom beiktningen? Eller fattar gubben att det är blinkers som inte är godkända för hoj?
Om din besiktningsman är kinkig kan han säkert underkänna även dina E-märkta blinkers med hänvisning till att de är avsedda för sidomontering på bil och inte innehåller tillräckligt starka lampor.
Det är olika krav på ljus-styrkan om de sitter fram/bak eller på sidan på en bil.
Du kan få bekymmer med hastigheten på blinkersarna om det blir alldeles fel i lampeffekt men det är bara att prova.
Om det skulle krävas finns det effektmotstånd för att få det att fungera ordentligt. Enklare är kanske att byta till ett Biltema-relä utan varningsfunktion.
Personligen tycker jag att det är en enkel ekvation, dom skall vara skitsmå och jättestarka...
Jag har själv besiktigat med icke-E-märkta blinker utan bekymmer men det var kanske tack vare att de fungerade väldigt starkt och bra.
Jag är inte beredd att montera några små, sömniga blinker bara för att dom är coola om dom inte syns ordentligt eftersom det, liksom bromsljus, är en ren säkerhetsdetalj som man inte bör spara på eftersom det kan vara skillnaden mellan en kollision och att klara sig.
Mitt förslag är att du provar att besiktiga, om han inte klankar ner på om är dom acceptabla i funktionen och ljus.
Skulle dom bli underkända är dom ändå för små för att det skall vara hälsosamt att köra i trafik med dom.