Bil blir ett ånglok på 5 min tomgång

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ja som rubriken säger, 5 min tomgång o ett litet gasande så blir det ett vitt rykmoln ala topplockspackning i bitar moln, varar typ 30sec efteråt men slutar när man kör iväg(även lite småvitt utan gasande).
Felsökning->
1 Jämn bra komp på samtliga cylindrar. (även bytt topplockspackning i samband med kamremsbyte / planad topp för ~4mån sen)
2 Drar inget vatten/olja. (bytte samtidigt som ovan rep. och ingen åtgång)
3 turbon är bytt under tiden då den 1:a gav upp hoppet om livet (samma sympton med röken före/efter)

Varför varför varför ryker det extremt mycket??? Kondens har jag fått som svar men nej, köper inte det pga att det är för mycket. (skulle varit min personliga gissning till andra iof men nejnej, känns inte rätt.) Det är ett moln inget kondensryk, men varför drar den inget vatten då? (eller olja för den delen fast det brukar yttra sej som blårök).

Bilen i fråga är en xantia activa tct, (chippad höjd laddtryck om det skulle hjälpa nån gissning)

Går hur bra som hellst i alla sammanhang o hade det inte varit för att jag lämnar bilen på tomgång ibland hade detta aldrig uppmärksammats.

Alla teorier mottages tacksamt:tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag hade samma symptom som dig på min bil. Då var det en liten spricka i toppen som typ blåste upp toppackningen på sina ställen. Om den stått ett tag så samlades det vatten från kylaren. Men iom att packningen inte var helt paj utan bara hade ett litet litet hål så att säga så drack den knappt något kylvatten.
Det är ju utan tveckan så att du har vatten i systemet, frågan är bara varifrån det kommer. Vatten i tanken kanske?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Lite bilder på hur det såg ut:
erane8yp.jpg
här ser man hur trycket har blåst upp en bubbla i packningen (uppe till vänster)
ydadusyt.jpg
syns lite bättre från sidan.
2eby2a3a.jpg
vet inte om det syns, men i högerkanten här finns det en liten "rispa" som var orsaken till all rök.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Inte omöjligt. Fast synade topp/block nogrant vid bytet av packningingen, + planing på det.
Dessutom borde det blivit värre under en 4mån period ~8-900mil relativt hård körning, inte nödvändigtvis iof..

Vet faktiskt inte om detta fel fanns innan då den är relativt nyköpt. Märkte det väl 1:a gången nån månad efter då jag inte brukar lämna bilen igång.
Är nog uppåt 10minuter detta kommer nu när jag kollat det lite nogrannare, dessutom INTE ALLTID:va, typ varrannan/ 3é gång nu när man försökt tvinga fram det. Helt oberoende på dygnstid/väderlek. Värst verkar det vara när motortempen nästan är uppe i normal ~65-75. Egentligen skulle detta tyda på kondens men.. Alldeles för mycket för att kännas rätt. får slänga upp ett klipp vid senare tillfälle.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Största felet är väl all skit som sitter mellan nummerplåtarna :hihi
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top