Bil - Bränslekoppling mot tankarmatur

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Friska upp mitt minne, tack, hur ska slangarna demonteras utan jävelstyg? Jo jag ska tryckblåsa rent innan demontering men det blir först imorgon.

Toyota Yaris, dags för nytt bränslefilter och passar på att byta tanken samtidigt... Visst skulle det gå att utföra operationen utan att släppa på slangarna men tänkte slippa vidra med tankarmaturen i bilen.

EX57.jpg

po5WE.jpg

9Qx0f.jpg

knSG.jpg

JAPZW.jpg

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Gör rent först så ser du att anslutningarna ska dras isär, försiktigt.
Spraya med 5-56 först.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Lite WD-40 senare.. kopplingen jag funderade över, den med gul låsning var plättlätt och visa sig vara trycksidan...

20160804-181842-1.jpg

Den uppenbara, evap eller motsvarande humbug satt som sju svåra. Hade jag varit smart nog o tagit med mig en tång jag inte vet namnet på, en sån som bildar en ring med käftarna i stängt läge, typ, eller åkt o köpt en när jag kom på det så hade jag varit hemma men nä. "Det här ordnar sig ändå." Handfattningen var lögn, spelade ingen roll hur mycket jag tryckte, fnös o drog. Nedan uppfinning fungera nästan men bara nästan, böjde tillslut till en stor låssprint för anfall mot båda hullingarna samtidigt, klämde den med en polygrip samtidigt som jag saxa två instrumentmejslar för att hjälpa hullingarna in.. eller snarare plasten ut. Det är tur att man har tre händer.

20160804-193849-1.jpg

Nu släppte i.a.f. skiten, tog ingen tid alls faktiskt... helt klart någon japan som ska en spark på smalbenet. Intressant ändå, de kan göra plastkopplingar i rymdmaterial som tål ungefär hur mycket stryk som helst efter 17 år men rostskydd är bara något de sett på bild.

20160804-225846.jpg

Nytt ställe att rostskydda på tal om, pallade dock inte att koppla på sprutan så det fick bli att jaga bort lite rost o pensla istället. Tunnflytande med god penetrering, vicKtigt!

20160805-004401.jpg

Nästa aber, bort med botten på armaturen, något hemligt gummi och sen en liten låsring med 8-10 tänder som naturligtvis inte ingick med filtret. Väl borta sitter filtret på en rörstump samt axeln där låsringen satt, kruxet är bara att det nya filtrets ring är mindre vilket gick att se med blotta ögat. Tryckte o knacka med baksidan av en mejsel men det ville mest ställa sig på sniskan och när jag fick det rakt ja då trycktes pumpen in i armaturen siosådär 5mm, kanon. Isär med armaturen, trycka tillbaka pumpen och på med gamla filtret igen.

20160804-231546.jpg

Äkta Taiwan

20160803-185326.jpg

Lite bättring

20160803-203548-1.jpg

Tunnflytande även här

20160805-024622-1.jpg

Inuti vilket var bra likt original, möjligen ser täcklocket lite mindre pålitligt ut här samt att lådan runt pumpen är i plåt jämfört original i plast.

20160805-013540.jpg

Blev även tunnflytande undertill men det fastna inte på bild

20160805-041716-1.jpg

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...