Bil - flytande kona/mutter

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag var o pratade med en hjul/fälgfirma idag efter jobbet, angående mina nya hjul med flytande bultmönster/konor.

Visade hjulmutter och assymetrisk fälgring, och han sa då att nej, såna kan vi inte montera. De behöver pressas in och limmas.
Jag har sökt runt på forum och inte hittat den infon någonstans, gällande pressning och/eller limning av de här flytande fälgkonorna.
Saken är den att de monterats som vanligt av förra ägaren utan problem, o jag undrar om det verkligen stämmer att de måste pressas in o limmas?
Känns som att fälgarna centreras med centrumring och sedan dras åt i de här konorna som vanligt...eller?

Vad säger expertpanelen här?

konor sidan.jpgkonor ovan.jpgmutter i kona.jpg

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Jag har ingen erfarenhet av denna varianten av flytande muttrar, men visst borde det vara som du säger. Fälgen centreras med centrumring, skruvarna håller den bara på plats och hindrar rotation.

På min gamla Corvette har jag fälgar med BMW-bultmönster, som är nästan rätt. (BMW har mm och Corvette tum, det stämmer nästan.) Centrumring centrerar, flytande konor (som inte ser ut som dina, mycket mindre skillnad) håller på plats. Inga konstigheter.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Passar centrum så anpassar sig brickorna när du drar fast skruvarna. Undvik att använda mutterknack när du drar åt.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Någon som sett eller använt liknande muttrar/konor för flytande bultmönster?

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Någon som sett eller använt liknande muttrar/konor för flytande bultmönster?
Ja!
Finns det motsvarande räfflor i fälgen som de som syns på insatserna så är det ännu bättre. Se till att allt är rengjort ordentligt (smuts, sandkorn etc etc) och att INTE använda kopparpasta eller liknande när du skruvar dit hjulen.
Efterdra!!!

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Ja!
Finns det motsvarande räfflor i fälgen som de som syns på insatserna så är det ännu bättre. Se till att allt är rengjort ordentligt (smuts, sandkorn etc etc) och att INTE använda kopparpasta eller liknande när du skruvar dit hjulen.
Efterdra!!!
- Det finns motsvarande räfflor i fälgen ja : )
Är det lika enkelt som det låter att få hjulen att sitta rejält med den här typen av "flytande" konor, eller behövs det lämnas till däck/hjulfirma?

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
- Det finns motsvarande räfflor i fälgen ja : )
Är det lika enkelt som det låter att få hjulen att sitta rejält med den här typen av "flytande" konor, eller behövs det lämnas till däck/hjulfirma?
Du kan dra åt muttrarna själv, eller hur!
Det som kan vara lite pilligt är ju att sätta dit konorna/insatserna första gången. Häng dit hjulet, skruva fast nedersta muttern lite löst utan konan, fippla dit konorna dra åt lite löst, fixa den sista, momentdra.

Att hitta en däckfirma som fattar nåt med "specialfälgar" blir svårt, hitta nån som mekar med gamla sportvagnar är lättare.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Du kan dra åt muttrarna själv, eller hur!
Det som kan vara lite pilligt är ju att sätta dit konorna/insatserna första gången. Häng dit hjulet, skruva fast nedersta muttern lite löst utan konan, fippla dit konorna dra åt lite löst, fixa den sista, momentdra.

Att hitta en däckfirma som fattar nåt med "specialfälgar" blir svårt, hitta nån som mekar med gamla sportvagnar är lättare.
- Ja dra åt muttrarna, men jag tänkte om den typen av monteringen krävde någon särskild hantering. Varför inte dra med muttedragare förresten?

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
- Ja dra åt muttrarna, men jag tänkte om den typen av monteringen krävde någon särskild hantering. Varför inte dra med muttedragare förresten?
Du har mer kontroll när du drar åt manuellt och en momentnyckel är mer exakt än de mutterdragare man normalt sett har hemma och på däckverkstäder, synd att förstöra fälgar bara för att det ska sitta hårt som fan och att skruv/pinnbult går av. Btw, låsmuttrar/skruvar SKALL alltid dras manuellt om man nu inte gillar att borra när det som minst passar.

Det som skiljer i monteringen är ju att konorna skall sättas rätt så att de inte spänner när du drar åt, annars så är det som vanligt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning