Bil som förlorar kylarvatten

Psykbryt

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Vem fan har råd med en hoj?
:gnissla Det är en extrem ICKE-racerbil så därför vågade jag inte nyttja sportbil.net.

Har en Vento -93. Får fylla på kylarvatten nån gång varannan månad. Inga slangar ser trasiga ut, aldrig vått under bilen. Oljan är svart. Håller på att byta avgassystem så därför vet jag inte hur röken ser ut.

Nån som har tips? Topplockspackningen på g åt helvete?

EDIT: Hur i helvete är det möjligt med så många stavfel på så få meningar?:huvet

Last edited:
Kollat så kylarlocket håller tätt? Iofs borde den koka om det läcker där, men det har ju å andra sidan inte varit så varmt...

vissa bilar försvinner de ju bara på.. går o köra i evigheter.
men jag lovar inget..

på tjejens gamgolf så läckte där lite ur kylarn men knappt så man såg det

varannan månad? sicken lyx ;)

när värmepaketet gick på min bil fick jag fylla på inför varje åktur.
var glad att det inte är olja som den drar ist :)

Bör jag sluta bry mig så länge det inte försvinner jättefort och olja o sånt ser bra ut?

Jag skulle väntat tills det började försvinna mer, så att det går att spåra läckan.

Om du åker till någon som håller på med kylare... tex. så finns det kylarservice i göteborg m.m. så kan man i alla fall åka dit och ta ett litet prov på kylarvattnet. Då kan de se om det finns avgaser i vattnet, och gör det det så är det troligt att det är topplockspackningen. Testet kostade ca 100kr i Göteborg.

Med tanke på att det bara försvinner så pass lite så du måste fylla på varannan månad så är det nog kylarlocket som inte är riktigt hundra, lr om du kanske har två? Det hade jag på min mazda, ett för kylaren och ett påfyllningslock, den höll trycket men det pyste lite lite ur påfyllningslocket pga en dålig gummipackning, fick iofs fylla lite oftare än varannan månad och lockhelvetet kostade närmare 200:- sen blev biljäveln stulen och uppeldad!!!

lite ot kanske... :p

Jag tätade min Volvo 850 från -94 med Kanel!! Funkade klockrent. Innan fick jag fylla på nån liter varannan vecka. Kunde inte se några läckor eller ånga eller vattendropp men med en halv påse nymalen kanel blev det tätt å fint. Har inte fyllt på mer än nån liter om året sen dess... Dessutom luktade det nylagade bullar första dagarna! :) :tummenupp

Jag hade vad dom kallade ett microhål på min ww caddy. Dock fick jag fylla på 1 liter / 10 mil.

Dom hittade slangen som hade gått sönder genom att trycksätta systemet.

Du har inte typ klet(olja?) i ditt expansionskärl?

Topplockspackning, kylarslangar, kylare, någon packning, värmepaket (men då ska det vara fuktigt inne i bilen). Någon av dom sakerna borde det vara.

Har ni missat sticky´n "Biltrådar? Inte här" ?:7peta

Biltrådar ska postas på sportbil.com:mattias

Jag hade en bil som hade samma åkomma, ca varannan månad varnade den för låg kylarvätska. Den var inne 5-6ggr för provtryckning etc men de hittade inget fel. Till sist bytte de motorblock i den och efter det höll den tätt. Tydligen kan det bli små sprickor som det rinner ut genom.

Kan vara blockpackningen. När den går så kan bilen bli hur skum som helst :)
Eller så läcker det lite vid nån slang/vattenpump.
Slå i kylarcement och kolla om det slutar.

3086976 Jag tätade min Volvo 850 från -94 med Kanel!! Funkade klockrent. Innan fick jag fylla på nån liter varannan vecka. Kunde inte se några läckor eller ånga eller vattendropp men med en halv påse nymalen kanel blev det tätt å fint. Har inte fyllt på mer än nån liter om året sen dess... Dessutom luktade det nylagade bullar första dagarna! :) :tummenupp
f.ö så bör man ju byta kylvätska ungefär vart annat år.... ;)

Du har inte typ klet(olja?) i ditt expansionskärl?

Nix, det är rent som fan där. Kan i.o.f vara locket som är dåligt, ska kolla i morron.

Code:
Marzz Har ni missat sticky´n "Biltrådar? Inte här" ? 

Biltrådar ska postas på sportbil.com

Det vore rent oförskämt att spamma ett sportbilsforum med banala frågor om en sunkig vw från tidigt 90-tal. :gnissla

Kolla så inte kylaren läcker, sprickor som är "täta" expanderar när den blir varm. Man ser oftast inte läckaget men det luktar glykol om man sätter näsan närma.
På VW bussar så är anslutningarna från kylaren till blocket i plast och kan spricka.

Läcker topplockspackningen så brukar det lukta avgaser i expansionskärlet.

Läcker topplockspackningen så brukar det lukta avgaser i expansionskärlet.

En topplockspackning kan läcka på flera olika sätt
Vatten till olja
Olja till vatten
kompression till olja
Kompression till vatten

Vanligast är nog dock kompression till vatten, då kan man sätta på en provbehållare istället för påfyllningslocket, med en vätska i som ändrar färg om det smiter ut avgaser.

Kompression till olja (vilket vi kan bortse ifrån här eftersom det handlar om ett vattenläckage) brukar visa sig genom att det ryker mycket om man tar loss slangar för vevhusventilation, i allvarliga fall hoppar dom slangarna loss av sig själva eftersom dom sällan är klamrade.

Små vattenläckage är ofta i vattenpumpen, det läcker ofta runt pumpaxeln, det brukar finnas ett skvallerhål under axeln till vattenpumpen där eventuellt läckage visar sig.
Det är inte säkert att det läcker vid en vanlig provtryckning när motorn står stilla, axeln kan behöva snurra för att läckage ska uppstå.

Ofta ser man spår av att det har runnit under pumpen även om det är torrt när man kollar, då kan man damma på ett lager mjöl, ut och provköra, och sedan kolla om det har blivit gröt.

Lycka till!

*/ ?>
Back