Bil: Tunnare olja på vintern ?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Mitt fantastiska vinteråk i kalla Umeå är en Golf mk1 Cabriolet -79

Trots att den numera rullar med mig i Norrland är det knappast aktuellt med motorvärmare då ett kitt går lös på typ 1300. Kupevärmare ala Jula 99kr är dock monterad och fungerar utmärkt.

I dagsläget går den på 10w40 men det snurrar väldans tungt när man startar i -10c och oljetryckslampan lyser längre än vad mina nerver klarar av. Hur gör ni inbitna norrlänningar, tunnare olja på vintern? Vart köper man prisvärd olja typ 0w30 eller dyligt? Biltema har bara 5w30 longlife för 119kr/L

Utan motorvärmare så ska du definitivt ha tunnare olja där uppe.
5WXX räcker nog gott även i Umeå, men 0WXX går nog hitta för ungefär samma pengar om du kollar bensinmackarna.
Kollat OKQ8? Jula? Rusta?

Jag var utan motorvärmare ett tag i Luleå och med 10W40 fick jag inte runt motorn om temperaturen låg under -25C. Bytte sedan till 0W40 och därefter var det aldrig några problem.

-10 skall inte vara några problem nästan oavsett vilken olja du kör på. Själv kör jag på biltemas billigaste mineral och jag märker inte att det börjar gå tungt förrän neråt -30.
Att oljelampan lyser länge är ju knappast heller något rogivande...

Utgår från att du har fräsch olja och oljefilter?
Kanske nåt strul med oljepumpen?

Förresten, är du villig att fulmeka behöver du förståss inte köpa originalmotorvärmare. Sno valfri från skroten och låt fantasin flöda.

Tunnare olja har jag inte, däremot brukar ett olje byte göra susen, ett nytt filter gör att lampan slocknar fortare också.

Äru sugen så har jag en slangvärmare liggandes.
Totalskrotade förra volvon ett par veckor efter jag köpte värmarn.

Kommer inte ihåg om det var DEFA eller Calix dock. Bara PMa om det är intressant.
Pris? Tja, halva nypris är väl fair anser jag.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick