Bilar i USA. Se ut hur som helst?

MikkE

Guest
Brukar se på Pimp My Ride när man zappar runt bland TV-kanalerna och blir verkligen fundersam över hur vissa bilar får se ut eller vara.
Dörrar som fattas, lampor som har blivit krockade, kablar som släpas i marken, bromsar som bara funkar 20% m.fl.
Ett exempel på en killes bil var att bilen egentligen var två som har satts ihop, framdel från en bil och bakdel från en annan. De hade svetsat ungefär halva delen, den andra var limmad med någonting, hur fan kan det vara godkänt egentligen?
En annan snubbe hade i stort sett bara "bilskelettet" med en motor, ingenting annant. Tog en bild med mobilen på TVn. Hur fan kan DET vara godkänt att åka runt i!?

Har inte USA någon typ av bilbesiktning? Tycker själv att det är helt whacko att man ens åker runt i världens trafikfara och att det är ok för dem. =/

Måste bara skriva det asjobbiga citatet: "Only in America?"

Bifogat

• DSC00124_2.jpg
    DSC00124_2.jpg
    97.7 KB · Visningar: 265

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
De tillämpar s.k. frihet. :rolleyes:

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
Situationen är värre när skrotet rullar ut med färg som håller ihop skiten, en ljudanläggning som kommer bränna hål i elsystemet och samma skit under huven, i bromssystemet och växellådan etc som när de rullade in. Tror jag har sett 1 bygge där de renoverade hjärtat i bilen. (ja, jag har väl råkat titta på skiten ett par gånger) En gammel mustang som med rätt behandling kan glida upp med en xtra nolla eller så i prisklass. Där renoverades det ordentligt... var på de avslutade med att sänka värdet med en massa tvutrustning och annan skit.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Nope... Dom har ingen bilbesiktning på det viset... Dom har en utsläppstest varje år i vissa stater, Californiens tester får Svensk lagstiftning att verka mesig för övrigt... Men dom förlitar sig mycket till ODBCII systemen i bilarna..
En del av testen är att köra en diagnostik på ECM:en (datorn till motorn)

I övrigt är det upp till bilägaren att hålla bilen säker...
Därav att dom kan få böter för en trasig baklykta t.ex....

Skrämmande att se vissa bilar kan jag definitivt hålla med om...
Fördelen är ju att dom får trimma och fippla löjligt mycket innan det
börjar bli olagligt.. Pröva att skicka på en skruvkompressor i Sverige
ska du få se på roligheter hos besiktningen... Svårt att få igenom
den som en extra AC... :D

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Bortsett från frånvaron av skärmar vet jag inte om den där skulle vara omöjlig att köra runt med i sverige. Finns det verkligen en lag som säger att man måste har dörrar? Jämför t.ex. med en Jeep som inte heller har nå'ra dörrar.

jeep_cj7.jpg

Det är naturligtvis inte nå'n höjdare ur krocksäkerhetssynpunkt, men å andra sidan godkänns ju amatörbyggda fordon med glasfiberkaross (utan nå'n direkt förstyvning i dörrarna).

Tänk er dom som kör omkring utan dörrar, tak, motorhuv eller bagagelucka och med bara två hjul på fordonet. DET är ju livsfarligt! Förbjud!

farbror mumma

Medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Cbr600rr yzf750r
Situationen är värre när skrotet rullar ut med färg som håller ihop skiten, en ljudanläggning som kommer bränna hål i elsystemet och samma skit under huven, i bromssystemet och växellådan etc som när de rullade in. Tror jag har sett 1 bygge där de renoverade hjärtat i bilen. (ja, jag har väl råkat titta på skiten ett par gånger) En gammel mustang som med rätt behandling kan glida upp med en xtra nolla eller så i prisklass. Där renoverades det ordentligt... var på de avslutade med att sänka värdet med en massa tvutrustning och annan skit.

Var det inte den blå mustangen som dom lagade ihop ett stort hål i golvet med hjälp av popnit.

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
Var det inte den blå mustangen som dom lagade ihop ett stort hål i golvet med hjälp av popnit.

Vet icke. Inget jag kollar aktivt på direkt. Vet bara att motorn lyftes ur och storrenoverades, men det skulle inte förvåna mig om de fuckade upp och skyndade förbi en massa saker. jävla tomtar!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Folkabussen dom "Pimpade" och satte in en 46" platt tv i popnitade dom ihop karossen på.

Det verkar vara en gängse metod därborta, hur många USA bilar har man inte hört talas om som är lagade med hönsnät, tidningspapper och plastic padding...

För att det inte ska gå åt så mycket plastic padding kan man blanda i hönsskit som "filler".

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är en annan inställning till lagstiftning där borta.
Du får i stort sett åka runt med vad som helst, så länge det går bra.
Går det åt helvete så är det bevisat att du gjort fel!

Dessutom är du (oftast) ansvarig för din egen säkerhet.
Se bara på hjälmlagstiftningen i en del stater.
Ingen hjälmlag - det är din egen säkerhet.
Lag på ögonskydd - får du en kalkon i ögat kan du tappa kontrollen och utsätta andra för fara.
Inte så jättelänge sedan det var FÖRBJUDET med halogenljus på (åtminstonde) motorcyklar i USA.
Glömde man blända av så kunde man ju blända andra...

Är lite som med komunismen - Inte så dumt i teorin, men när man blandar in människor blir det fel...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!