"Bilarna som krånglar mest" - Intressant artikel

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Bilarna som krånglar mest på DN.
Skall inte ses som någon absolut sanning, utan mer en idikation. Detta eftersom man tagit med reparationskostnad i kalkylen varpå dyra sport och "premium"-bilar straffas hårt. Tycker ändå alla teutofiler på forumet borde ta till sej av detta. Tyskt är sällan bäst...

Fast det kanske mest chockande av allt är att en Opel hamnar på andraplats i minst krångel. Det tyska märke som har lägst anseende av alla!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, Opel/Wauxhall förvånade men inget annat.

Audi har jag hållit mig ifrån snart 20 år och det verkar inte finnas skäl att ändra sig på den punkten. Låg kvalitet och dyra delar är ingen kombination som jag gillar.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Mycket intressant med Opel på andra plats verkligen! Kan det vara en viss bias med i spelet eftersom de förmodligen tillverkas i England, eller har Opel lyckats göra en modell som håller?

Jag är inte förvånad över japanarna i topp. Dock lite förvånad över Lancern på första plats. Evosarna är inte direkt kända för att vara driftsäkra om man jämför med andra vassa japanare, men man kanske bara tagit med snik-Lancern i beräkningen?

Audi 6-serien på jumboplats var inte heller en skräll. De verkar inte vara gjorda för att användas som bilar ska, dvs köras och inte heller gjorda för att kunna repareras eftersom kostnaderna för detta är skyhöga.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Mycket intressant med Opel på andra plats verkligen! Kan det vara en viss bias med i spelet eftersom de förmodligen tillverkas i England, eller har Opel lyckats göra en modell som håller?

Jag är inte förvånad över japanarna i topp. Dock lite förvånad över Lancern på första plats. Evosarna är inte direkt kända för att vara driftsäkra om man jämför med andra vassa japanare, men man kanske bara tagit med snik-Lancern i beräkningen?

Audi 6-serien på jumboplats var inte heller en skräll. De verkar inte vara gjorda för att användas som bilar ska, dvs köras och inte heller gjorda för att kunna repareras eftersom kostnaderna för detta är skyhöga.
Man kanske borde gjort sin hemläxa innan man imponerades över Opel/Vauxhall.
Det visar sej att bilen egentligen är en japan, d.v.s. Suzuki Wagon R+...

Angående Lancer och EVO så är det som jag förstått numera två helt olika bilar som bara delar "lancer" i namnet.

Nu återstår bara för några älskare av hitlerkälkar att komma in i tråden och börja heila.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag har hellre en dyr serviceräkning än kör Suzuki Alton.
Har själv en Mitsubishi Galant 2,4 GDI från 99, den bilen har gått 21K mil, är använd som en bil ska användas, har fått ett antal små bulor, repor och rost genom åren. Men på det hela taget är det en bil som alltid startar, dricker mindre än många nyare bilar, runt 0,8/mil.
Nackdelar: Den är inte särskilt tyst i kupén, den har konstiga ljud för sig som ingen vet vad det är, den har ett uruselt andrahandsvärde, bagageutrymmet är dåligt utformat och det finns nästan inga snygga fälgar att köpa till den.

Stort plus mot till exempel tyska bilar är att det kostade 5K med byte av kamrem, vattenpump och allmän service, på en bra verkstad samt att det går att röka i bilen utan att det luktar.:va
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Tittade lite på den undersökningen och tänkte direkt att de var lite missvisande. Då de tagit rep kostnad och tid på verkstad som någon form av index.
Som ex tror jag ingen lämnar in sin gamla s40 till verkstaden utan i stor utsträckning fixar mycket själv eller åker till skroten vilket leder till att den på pappret ser ut att fungera felfritt.
Till skillnad från premium segmentet där ägarna inte kan eller vill fixa då de troligtvis har pengar att lämna iväg till super märkes verkstäder.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Mycket intressant med Opel på andra plats verkligen! Kan det vara en viss bias med i spelet eftersom de förmodligen tillverkas i England, eller har Opel lyckats göra en modell som håller?

Jag är inte förvånad över japanarna i topp. Dock lite förvånad över Lancern på första plats. Evosarna är inte direkt kända för att vara driftsäkra om man jämför med andra vassa japanare, men man kanske bara tagit med snik-Lancern i beräkningen?

Audi 6-serien på jumboplats var inte heller en skräll. De verkar inte vara gjorda för att användas som bilar ska, dvs köras och inte heller gjorda för att kunna repareras eftersom kostnaderna för detta är skyhöga.

Kan ju bero på att alla evosar är trimmade till minst steg1 vilket är mer än 100hk över original effekten... Det påfrestar ju lite mera på grejerna... Mycket tåliga maskiner är det iaf!!!
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Löjligt dålig artikel... Är en bil som går sönder ofta fast billig att laga pålitligare än en som går sönder sällan men dyrare att laga.???? Att jämföra en yaris med en RS6a och bentley är ju så förbaskat dumt så man nästan blir förbannad.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Man kanske borde gjort sin hemläxa innan man imponerades över Opel/Vauxhall.
Det visar sej att bilen egentligen är en japan, d.v.s. Suzuki Wagon R+...

Angående Lancer och EVO så är det som jag förstått numera två helt olika bilar som bara delar "lancer" i namnet.

Nu återstår bara för några älskare av hitlerkälkar att komma in i tråden och börja heila.

Haha ja... Opel och kvalite... Jojo. Blev fõrvãnad att ãven ficus och clio fick hyggligt betyg med tanke på att de har en hel del kända problem.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Fast att enkom se till maskinskadeförsäkringen kan väl omöjligt ge en rättvis bild?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
I Porsche 996 fall tror jag att motorproblemen kan ha en hel del med det dåliga betyget att göra. Läs på om IMS för er som inte vet vad det handlar om. Motorbyten på maskinskadeförsäkring lär nog ha kostat försäkringsbolagen en hel del genom åren.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Pålitlighet mäts inte i pengar så spelar det inte någon roll vilket märke det handlar om. Pålitlighet kan på sin höjd mätas med antal besök på verkstad för reperation!!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sen får man ju skippa att läsa undersökningen som fan läser bibeln. Det relevanta är ju att se vilka bilar inom det segmentet man är intresserad som kostar minst i service. Köparen av en 996 är ju sällan spekulant på Suzuki Balanit
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Nu återstår bara för några älskare av hitlerkälkar att komma in i tråden och börja heila.

Absolut inte, tvärtom!

Efter att ha ägt en Alfa (som jag vet redan från början har bristande kvalité) så köpte jag mig en BMW i tron om att alla såna problem jag hade med Alfan skulle vara som bortblåsta.
Men tji fick jag.

Visst, nu blev det en E46a från -00 så det är knappast en ny bil. Men jag har haft två större problem med den som jag inte trodde förekom i tyska bilar.

1. Helt plötsligt gick den på fem cylindrar. Det visade sig att huvudstyrdonet hade tagit in fukt pga. sin korkade konstruktion/montage så den fick jag lov att reparera för 4,5k. Detta var ett år sedan ungefär.

Häromveckan gick den på fem cylindrar igen i ett par mil så jag trodde att samma fel hade kommit tillbaka igen, dock så repade den sig själv och gick på alla sex igen efter en stund. Känns rogivande..

2. Styrväxeln har pajat efter ca 20k mil. Har bytt pump men felet kvarstår så det är bara bita i det sura och byta själva växeln med.

Dessa fel är definitivt inte acceptabelt på en sk. premiumbil efter knappt 20k mil tycker jag.
Hade det varit Alfan så hade jag inte höjt ett ögonbryn ens, det ingår ju i servicen på en sån.

Men i övrigt är BMWn en trivsam bil. Trevlig och köra, känns fortfarande tajt osv.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den där var ju bara skitdum!

Om man ska göra en sådan jämförelse så måste man ta hänsyn till hur bilarna körs och hur långt.
Jämför man en genomsnittlig Suzuki Alto med en genomsnittlig Audi A6 så vågar jag slå vad om att en genomsnittlig Audi körs mer än dubbelt så långt.
Att den då måste in till verkstad oftare är inte ett dugg konstigt.
Och att det faktiskt är så att det finns vissa skillnader mellan bilmodeller hur dom typiskt körs är inte svårt att konstatera om man läser lite annonser och kollar körsträckan på olika bilar.
Det är en väldigt liten andel av Audi A6:eek:rna som körs mindre än 2000-3000 mil om året.
Kollar man på många mindre bilar som fick bra poäng i den där undersökningen så är det nästan ingen som körs över 1000 mil om året.

Och om inte service, underhålls och reparationskostnaderna blir högre med en bil som körs 3000 mil om året än med en som körs 1000 mil om året så är det en riktig skräll.

Ska det finnas något som helst värde i en sådan där underökning så måste det räknas i antal verkstadsbesök per 1000 mil eller i reparations/servicekostnader per 1000 mil. Annars är det ju helt värdelöst.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Den där var ju bara skitdum!

Om man ska göra en sådan jämförelse så måste man ta hänsyn till hur bilarna körs och hur långt.
Jämför man en genomsnittlig Suzuki Alto med en genomsnittlig Audi A6 så vågar jag slå vad om att en genomsnittlig Audi körs mer än dubbelt så långt.
Att den då måste in till verkstad oftare är inte ett dugg konstigt.
Och att det faktiskt är så att det finns vissa skillnader mellan bilmodeller hur dom typiskt körs är inte svårt att konstatera om man läser lite annonser och kollar körsträckan på olika bilar.

Och precis därför är Toyota yaris - aygo så outstanding i all statistik då en majoritet ägs av endera "miljömedvetna"stadsbor alternativt pensionärer. Snittsträcka 700mil/år :rolleyes:

Lancer är tillhör inte heller direkt något tjänstebilssegment utan är familjens andrabil/penionärens förstabil. Med miltal enligt ovan. Vauxhall(opel) agila och Suzuki Alto likaså. Määäärkligt. Inte.

Klart som F.. att de då toppar listan på verkstadsbesök. Nä, gör om det till antal besök / 10000km eller nåt.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top