Bildäck?

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Jag behöver 4st sommardäck till bilen 195/60 r15
Jag vill ha mest mil/kr. Vilka däck ska jag köpa?
Någon som har däck liggandes?

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Kör själv med Continental SportContact 3
Fick ut ca 7000 mil av dom. Körde t o m en heldag på Knutstorp (racing licens) och dom betedde sig riktigt galet bra.

M.

Medlem
Gick med
5 Nov 2010
Hoj
BNW S1000XR
5729928888_22b0d771e6.jpg

Dessa har väldigt lång livslängd

Emilio_

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
Puch Mexico
Jag har 4 superfina dubbfria vinterdäck på plåtfälg som passar Saab som du kan få köpa billigt :tummenupp

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Jag har 4 superfina dubbfria vinterdäck på plåtfälg som passar Saab som du kan få köpa billigt :tummenupp

Vill ha sommardäck. Drar mindre bensin.

Kör själv med Continental SportContact 3
Fick ut ca 7000 mil av dom. Körde t o m en heldag på Knutstorp (racing licens) och dom betedde sig riktigt galet bra.

Verkligen 7000mil???

Last edited:

Klon

Gör allt, kan inget
Gick med
22 Jul 2008
Hoj
GSXR 750
Verkligen 7000mil???

Bero på hur man räknar. Kanske bara körde 1750 mil MEN man har ju fyra däck det vill säga 4 X 1750 = 7000. :D:D:D

Tror alla bilförsäljare ser logiken i att räkna så iaf :tungan

Nä men får man ut 7000 mil per däck ska jag titta närmare på dom nästa gång det är dags att byta däck.

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
:D
Bero på hur man räknar. Kanske bara körde 1750 mil MEN man har ju fyra däck det vill säga 4 X 1750 = 7000. :D:D:D

Tror alla bilförsäljare ser logiken i att räkna så iaf :tungan

Nä men får man ut 7000 mil per däck ska jag titta närmare på dom nästa gång det är dags att byta däck.

Hur mycket brukar ett nytt däck vara i familjetempo?

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Vi har kört två somrar med Nankang(stavning) under 500 spänn på dackonline.

Inte tystast och inte bästa våt grepp men det funkar klockers ändå till en familje bil. 4-5k mil

Quman

Radical Riders
Gick med
19 Jul 2008
Hoj
Honda CBF600SA -09
Har haft lite olika efter va min däckbytare rekommenderar o ja byter vartannat år. tror ja ger runt 12-1300/st

PainInTheBrain

Radical Riders
Gick med
4 Feb 2010
Hoj
Gärna något annat som går över 150kmh
Jag köper alltid däck på F1 däck som ligger på Volframgatan i malmö. Bra service och dom byter däcken på plats utan kostnad. Jag brukar köpa begagnade däck hos dom för 250:-/st. Däcken är knappt använda med bra mönster och räcker länge för mig som använder bilen i jobbet dagligen. Deras priser på nya däck vet jag inte men slå dom en signal om det tvunget måste vara helt nya. :)

leifdaman

leifdaman
Gick med
29 Oct 2010
Hoj
NY 2009 kawasaki z1000 ABS vit/silver
Kör själv med

Continental SportContact 3 i all ära :yoparty men ekonomiska är dom INTE ;)

NOOOOT ;) jag körde typ 1300 mil på mina fast nu kör jag ju lagom aktivt med min mercedes. bakdäcken blev som sudd gummi ;)

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Hmmmm 7000mil på ett contidäck....
Möjligtvis om det förvarades som reservdäck...

Förutom tant Agda som tar ca 3h på sig att komma upp i 70km/h eller börjar bromsa strax innan Lund när hon ska till stockholm med sin gamla Ford Granada från -73 så känns det lite i överkant.
Hade dom hållt 7000mil hade Conti haft det i sin reklam. Samt att ingen tjänar på att ett däck håller 7000mil.
Medel svensson kör knappt 1800mil om året. Då hade han sluppit köpa däck på nästan 4år. Många har inte ens en bil så länge...

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Hmmmm 7000mil på ett contidäck....
Möjligtvis om det förvarades som reservdäck...

Förutom tant Agda som tar ca 3h på sig att komma upp i 70km/h eller börjar bromsa strax innan Lund när hon ska till stockholm med sin gamla Ford Granada från -73 så känns det lite i överkant.
Hade dom hållt 7000mil hade Conti haft det i sin reklam. Samt att ingen tjänar på att ett däck håller 7000mil.
Medel svensson kör knappt 1800mil om året. Då hade han sluppit köpa däck på nästan 4år. Många har inte ens en bil så länge...

Vet jag hör själv hur galet de låter. De är frugans bil och hon rejsar ju inte precis vid rödljusen. Däcken satt nya på bilen när den införskaffades 2007 och jag har alltid kört med ordentligt ringtryck (2,8). De tog slut nu i höstas och en ny uppsättning åkte på under vintern. Behöver jag säga att de blev ett bar continental...

Gå in på http://www.tyretest.com/ och kolla däcket, så ser ni att jag inte är ensam om att få ut ca 7000 mil på dessa däck.

Klon

Gör allt, kan inget
Gick med
22 Jul 2008
Hoj
GSXR 750
:D

Hur mycket brukar ett nytt däck vara i familjetempo?

Jag kör väl ca två somrar på ett set däck.
Kör mesta dels stadskörning, borde väl slita lite mer med alla start och stopp? :va

Kör mest på billigare däck från däck online. Men på grund av dålig service kommer annan däckfirma vara aktuell nästa gång.

För att göra en lång historia kort:
Ringde och beställde däck, När jag kom på avtalad tid för byte hade dom sålt mina däck. Försökt få dom att inse att dom gjort fel och ville ha ett par andra däck där dom betalade mellanskillnaden men utan framgång. Det hela slutade med att jag fick återkomma när dom beställt nya däck åt mig och jag fick 200kr i rabatt för min tid och bensin.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha