Bilden på min plasma tv slocknade - vad kan felet vara?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Har en finfin 42 tums LG plasma tv som kanske är drygt 5 år gammal (på den tiden den bästa av dom olika LG modellerna). Den har hängt på samma ställe sedan ny.

Satt precis och kollade på film och så plötsligt sa det bara klick, ungefär som det låter när man stänger av tv:n. Bilden slocknade helt och blev svart fast ljudet från filmen fortsatte.

Provade att stänga av och sätta på igen samt att dra ut sladden ett tag men fortfarande bildlös.

Någon som vågar komma med kvalificerade gissningar vad som kan vara felet?

Tack för länken. Låter precis som mitt symptom men själv har jag aldrig haft några röda prickar som någon nämner.

Antagligen är det den berömda Garantitidenärslutsjukan och du får laga eller tjöpa nytt:3freak

Ren gissning men brukar det inte vara nån konding som bränt? Om det är felet går det att byta själv om du kan löda smått. Hitta den trasiga kan vara lite värre om den inte är synligt uppsväld (kan vara flera). Går att hålla på o mäta oxå för o hitta rätt men det överlåter jag till nån annan skriva hur.

Last edited:
Ren gissning men brukar det inte vara nån konding som bränt? Om det är felet går det att byta själv om du kan löda smått. Hitta den trasiga kan vara lite värre om den inte är synligt uppsväld (kan vara flera). Går att hålla på o mäta oxå för o hitta rätt men det överlåter jag till nån annan skriva hur.

Vid dom felen slocknar den i regel inte varm utan är svår att få igång kall.

Men konstigare saker har hänt.

Skrota den och köp nytt, men köp inte Plasma.

Plasma-tv's fungerar utmärkt som störsändare,, dom stör på precis alla frekvenser från långvåg till microvåg.

Folk har fått problem med allt mellan trådlösa nätverk, trådlösa babysitters, mobiltelefoni? och allt annat som går med radio, dessutom letar sig stördimman in genom dåligt skärmade kablar till stereo, hemmabio, TP-nät osv..

Plasma-tv är en styggelse och borde förbjudas i lag då dom bryter mot EMC diretivet!

Plasma-tv's fungerar utmärkt som störsändare,, dom stör på precis alla frekvenser från långvåg till microvåg.

Folk har fått problem med allt mellan trådlösa nätverk, trådlösa babysitters, mobiltelefoni? och allt annat som går med radio, dessutom letar sig stördimman in genom dåligt skärmade kablar till stereo, hemmabio, TP-nät osv..

Plasma-tv är en styggelse och borde förbjudas i lag då dom bryter mot EMC diretivet!

Du glömde att dom är miljöfientliga via sin strömförbrukning oxå.:D

O jag som slänge en fullt fungerande tjockTV härom dan, 28 år gammal.
Försökte skänka bort den men ingen är ju intresserad av kvalitétsprylar längre. :(

Och alternativet är?
LCD/LED vilka har rätt kass bild så länge du inte kollar bluray!

Och alternativet är?
LCD/LED vilka har rätt kass bild så länge du inte kollar bluray!

Fast har verkligen moderna LED tv apparater "rätt kass bild" eller är det ett mantra du har lärt dig att upprepa bara för att du har köpt en Plasma?

Det säljs ju trots att en jävla massa LED tv's, skulle det verkligen säljas om det var "rätt kass bild", är det verkligen bara du som har genomskådat den bluffen och alla som köper något annat är lurade?

Kan det inte vara så att den bästa LED tv'n är bättre än den sämsta Plasman?

Kan det inte vara så att flertalet LED tv's är bättre än en "Lucky Goldstar" plasma som är 5 år gammal?

Last edited:
Jag har da aldrig haft nagra problem med min LG plasma pa grund av mobilitelefoni, mikrovagsugnar eller tradlosa natverk. Inte ens den tradlosa x-box 360 kontrollen eller bluetooth lyckades stora ut den. Faktiskt hur nojd som helst med den :)
Sen snackas det ju alltid sa mycket om vilken typ av tv man ska ha. Jag sager som sa har: mest bang for the buck far du med en plasma. pungkt. Storst och bast bild for slantarna alltsa. MEN, sitter man i ett ljust rum alt tittar mycket pa tv nar det ar ljust ute da ska man ha en LED eller LCD (samma teknik men olika bakgrundsbelysning).

TS: kop en ny plasma. Tyvarr ar det val sa med ny elektronik att det ar slit-och slang :/

Fast har verkligen moderna LED tv apparater "rätt kass bild" eller är det ett mantra du har lärt dig att upprepa bara för att du har köpt en Plasma?

Det säljs ju trots att en jävla massa LED tv's, skulle det verkligen säljas om det var "rätt kass bild", är det verkligen bara du som har genomskådat den bluffen och alla som köper något annat är lurade?
Kan det inte vara så att flertalet LED tv's är bättre än en "Lucky Goldstar" plasma som är 5 år gammal?

Det är ju egentligen riktigt bra bild på LCD/LED om man matar den med en bra källa.
Typ bluray, eller hdkanaler från parabol, kör man däremot boxer eller telia internettv blir det fan inte bra bild.
Var hos en kund härom dagen som har senaste Samsung LED-värsting och får signal från en telia HDbox, där snackar vi kass bild. Till och med HDkanalerna var bedrövliga.
Tyvärr är ju viktigast för svensson att han kan säga att han har stor platt-tv
Sen att bilden ser ut som om en unge ritat med oljekritor på skärmen är skitsamma.
Plasmorna är mer "överseende" med sämre källor så det ser rätt okej ut med lite sämre källor.
Sen att man spar ström med LCD/LED är väl egentligen teoretiskt.
När dom gör strömtesterna skickar dom på en helt vit bild och då drar plasmorna marginelt mer ström, men vid vanligt tittande är skillnaderna försumbara.
Jag säljer för övrigt både LCD/LED och Plasma men föredrar plasma alla dagar i veckan och rekommenderar kunderna plasma.

Det är ju egentligen riktigt bra bild på LCD/LED om man matar den med en bra källa.
Typ bluray, eller hdkanaler från parabol, kör man däremot boxer eller telia internettv blir det fan inte bra bild.
Var hos en kund härom dagen som har senaste Samsung LED-värsting och får signal från en telia HDbox, där snackar vi kass bild. Till och med HDkanalerna var bedrövliga.
Tyvärr är ju viktigast för svensson att han kan säga att han har stor platt-tv
Sen att bilden ser ut som om en unge ritat med oljekritor på skärmen är skitsamma.
Plasmorna är mer "överseende" med sämre källor så det ser rätt okej ut med lite sämre källor.
Sen att man spar ström med LCD/LED är väl egentligen teoretiskt.
När dom gör strömtesterna skickar dom på en helt vit bild och då drar plasmorna marginelt mer ström, men vid vanligt tittande är skillnaderna försumbara.
Jag säljer för övrigt både LCD/LED och Plasma men föredrar plasma alla dagar i veckan och rekommenderar kunderna plasma.

Vad det gäller strömförbrukning så sker det knappast på fullkräm, det du tänker på är max strömförbrukning såsom det står på märklappen bak. Tittar du istället på den lilla lappen som ofta följer med bruksanvisning eller sitter på fram på tv.n har du snittförbrukning, standbyförbrukning och årmedelsförbrukning.

Sant att vissa plasmor är mer förlåtande och att det är lättare att bygga en plasma med bra bild än en lcd/led om det följer med brus i bildsignalen. Men det innebär bara ett problem eller en fördel om du jämför med skärmar som ligger samma i pris/kvalitet, eller som i ditt fall jämför med samsung. Tar du en bättre från sony, grundig, philips (fast fan vet med philips) så är skilnaden försumbar om du nu inte brukar köra vhs-band.

Vad det gäller strömförbrukning så sker det knappast på fullkräm, det du tänker på är max strömförbrukning såsom det står på märklappen bak. Tittar du istället på den lilla lappen som ofta följer med bruksanvisning eller sitter på fram på tv.n har du snittförbrukning, standbyförbrukning och årmedelsförbrukning.

Sant att vissa plasmor är mer förlåtande och att det är lättare att bygga en plasma med bra bild än en lcd/led om det följer med brus i bildsignalen. Men det innebär bara ett problem eller en fördel om du jämför med skärmar som ligger samma i pris/kvalitet, eller som i ditt fall jämför med samsung. Tar du en bättre från sony, grundig, philips (fast fan vet med philips) så är skilnaden försumbar om du nu inte brukar köra vhs-band.

Dom jag sett och kunnat jämföra med är olika samsung plasma/lcd/led och då har alltid bilden varit bättre på plasman oavsett prisklass.
Men det är ju min åsikt.
Vill folk köpa lcd/led så får dom ju det.

Dom jag sett och kunnat jämföra med är olika samsung plasma/lcd/led och då har alltid bilden varit bättre på plasman oavsett prisklass.
Men det är ju min åsikt.
Vill folk köpa lcd/led så får dom ju det.
Som sagt, jämför du med Samsung är det inte bara din åsikt utan helt sant.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back