Den största anledningen vad jag ser att man najar sina ok är att man vet att dom är dragna ordentligt. Normalt najar man ingenting utan att veta att det är draget och chansen att skruvarna ska gärnga upp sig anser jag som liten (rätta mig om jag har fel). Vet inte om jag är överpedant eller hur andra mekar men jag drar mina ok med moment och sen najar jag. På så sätt 'r jag säker på att allt sitter som det ska.
Men håll med om att riktiga najningar är det snyggaste som finns!
Precis så är det.
Man najar skruvarna efter att de är dragna med rätt moment. Det är mest för ens egen skull men också för att visa andra att de är åtdragna (vid t ex besiktningen). Att man dragit med rätt moment är en förutsättning och najningen blir lite som en check att skruven sitter. Att en skruv som är dragen med rätt moment skulle gänga upp sig är nog väldigt ovanligt.
Om man kollar i service manualer så bör man komma momentet på vissa skruvar vart annat år (typ). Nu vet jag inte hur ofta det är på bromsoken men för dem som har loss dem ofta så görs det mer än vad behovet kräver.
Jag vet att när man meckar helikopter så najar man allt och det är för att man inte ska behöva kolla momentet på skruvarna varje gång man gör tillsyn innan flygning. Efter typ 50h lr 100h flygning så najar man om och då kollar man för säkerhets skull momentet innan man najar sedan. Samma borde gälla oavsett om det är helikopter eller racerhoj.
Sedan fyller najningen en funktion och det är för att skruven eller muttern inte ska kunna gänga upp sig. Är det en skruv man inte rör så ofta kan man med fördel dra åt den rätt och naja, då behöver man inte undra om den sitter.