Bilder på pulverlackering.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hej!

Undrar om det finns personer som kan lägga upp bilder på pulverlackering då jag precis fått min ram tillbaka från lackering och tvivlar på att det är pulverlackering, vilket jag ville ha.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Nu e jag inte så hemma på lackering. Men vad spelar det för roll vilken metod man målar med? Huvudsaken e väl att man får den färg man vill?
 

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
#Husqvarna 250
Lägg upp bild på din lackering!

Edit: Hoppas dom inte har blåst dig :mad:
 

crille_h

Medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Visby
Hoj
Aprilia RS250r
Kan säga att jag lämnade min sving plus lite annat på pulverlack till en firma i uppsala, resultatet blev minst sagt skitkasst. Har nu lämnat iväg det för konventionell lack (2k). Har tyvärr inga bilder..
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Du kan omöjligt avgöra om det är en pulverlack eller inte genom att bara titta på den, om den är rätt gjord. Ett tips är att pulverlack klarar av bromsvätska.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Du kan omöjligt avgöra om det är en pulverlack eller inte genom att bara titta på den, om den är rätt gjord. Ett tips är att pulverlack klarar av bromsvätska.

Hur lång tid tar det innan bromsvätskan börjar lösa upp lacken?

Körde med Dot 4 och gnugga i 2 min på det röda inn ringande området

Utan att något hände...

bromsvtska1ps6.jpg


Så här ser svingen ut vilket jag tycker verkar vara för blankt för att vara pulverlack...

bild051lm2.jpg


Vad tycker ni?
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Kan mycket väl vara pulverlack.
Min ram blev svart och väldigt blank av pulverlack, som på dina bilder.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hade du velat ha resultatet som på bilderna du visade skulle du ha bett om matt eller halvmatt lack.. Nu fick du blank lack.. Skulle tro att det är pulverlack...
 

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Det finns många olika typer utav pulverlack, och den du har där kan mycket väl vara pulverlackat. Du var kanske ute efter en mattsvart pulverlack, det är ju inte självklart för firman om ingen har sagt det till dem.

Kastar in en fråga om det är ok. Hur tåligt är pulverlack egentligen och till vad är det bäst att använda? Jag har en vision om att det är mer tålig än "vanligt lack", men en polare pulverlackade ram/sving på sin R1, och den lacken blev lite lätt bortskavd på några ställen under montering utav att vi knappt touchade lacken. Kanske dåligt underarbete?
 

LILAB

Väntar...
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Luleå
Hoj
KTM 450 EXC/SM
pulver lackering.

Precis som med vanlig 2k lacker så finns pulverlackerna i olika glanser.
Ligger själv med 3 olika svarta hemma på hyllan, glans 10 fin struktur, glans 40 och glans 80.
Visst pulverlacken är en väldigt tålig lack men samtidigt rätt så känslig mot tex stenskott och liknande.
Det viktigaste är att metallen måste vara helt ren och tvättad korrekt innan man lackerar, fast det gäller ju alla typer av lacker om man vill uppnå ett bra slutresultat.
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Hur lång tid tar det innan bromsvätskan börjar lösa upp lacken?

Körde med Dot 4 och gnugga i 2 min på det röda inn ringande området

Utan att något hände...

bromsvtska1ps6.jpg


Så här ser svingen ut vilket jag tycker verkar vara för blankt för att vara pulverlack...

bild051lm2.jpg


Vad tycker ni?



Skulle tippa på pulverlack eftersom dom i princip skjuter sig själva i foten om dom försöker "blåsa" dig genom att lacka 2K istället. Mer jobb, dyrare med 2K helt enkelt, speciellt när det gäller utsatta delar som tex fälgar, svingar mm.

Kanske inte mycket mer jobb, men definitivt mer jobb än enbart pulverlacka.
 
Last edited:

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Jag har jobbat som lackerare på volvo sedan 5 år tillbaka, det som avgör hur glansig ytan är är mängden klarlack som läggs på i efterhand, utan klarlack riskerar ytan att försvinna riktigt fort, lagret är ca 20-40 my (eller mickrometer). Efter det läggs klarlack ovan på, som skydd för baslacken, eller i ditt fall, pulverlacken. skillnaden mellan pulver och och vattenbaserad/lösningsmedelsbaserad lack är att den just nämnda inte kräver att ytan är attraherande på samma sätt, detta åstakommer man oftast genom att leda ström genom föremålet som ska lackeras.
Sen så är det en jäkla skillnad att lackera proffesionellt som vi gör jämt emot att sätta sig med spraykannan i garaget. Speciellt om man vill undvika kraterbildning, smuts, rinn etc etc!

Jag kan dock ha fel, har inte lika stor erfarenhet av pulverbaserad lack som "vanlig" livsfarlig färg som kräven komplett skyddsutrustning! :D
 
Last edited:

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Ok kanske är så, men hade tänkte mig något så hära.

http://w2.bikepics.com/pics/2007\06\03\bikepics-920349-full.jpg

Eller

attachment.php


Någon som vet hur lång tid det tar för bromsvätskan att lösa upp eller ta bort vanlig lack?

Tja, har jobbat på ett måleri förut som höll på med pulverlack blandannat, Tycker de ser ut som pulverlack på alla bilderna, finns ju en massa olika färger och strukturer att välja på.. på den andra bilden på ramen e de nån matt strukturlack ser de ut som, vet att vi lackerade instegshandtagen i sån färg till volvolastbilarna
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top