Bildformat

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag har lyckats lägga vantarna på en scanner. Jag tänkte sitta o scanna in lite gamla kort som kan vara kul att ha digitalt om kåken brinner ner eller dylikt. Har även en Idé om att ta några bra och ev skriva ut I A4 format. Fråga;

Vilket format skall jag använda. Scannern vill spara i BMP men det kommer att äta upp min HD på en kvart......... Jag kan välja jpeg, men undrar om komprimeringen sabbar mina planer på att göra "snygga" utskrifter till A4-format.

InTrUDeR

Använder bara Global
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
lös
t-rex skrev:
Jag har lyckats lägga vantarna på en scanner. Jag tänkte sitta o scanna in lite gamla kort som kan vara kul att ha digitalt om kåken brinner ner eller dylikt. Har även en Idé om att ta några bra och ev skriva ut I A4 format. Fråga;

Vilket format skall jag använda. Scannern vill spara i BMP men det kommer att äta upp min HD på en kvart......... Jag kan välja jpeg, men undrar om komprimeringen sabbar mina planer på att göra "snygga" utskrifter till A4-format.

Jag gjorde om mina bilder från TIF-format till Jpeg och sen skrev ut....dög alldeles utmärkt tycker jag

MTM

Fuck me!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SM650
Det borde gå att ställa in bildkvaliten när du väljer JPEG formatet.. sen e det bara att prova sig fram vad som blir bäst i förhållande till storlek.. :)

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
jpg kan ju komprimeras olika mycket och där igenom ta olika mycket plats. Skall du ha hög bildkvalitet så ta Tiff, tar mer plats men är bättre. Annars funkar Gif också bra. BMP är det sämsta skit som finns, dålig kavlitet och tungkört. Sen kan man fuska ganska mycket också om man har photoshop. små bilder kan man tex förstärka kontrasten i så de ser skarpare ut än vad de är osv.
Fråga Tingeling, hon är proffset!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...