Bilförsäkring till 18 åring

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Hej!

Har ni något tips på vad man ska ha för försäkringsbolag? Moderna försäkringar vill inte veta av någon under 25 år.

Får jag ställa bilen på far och jag använder den eller hur fungerar det?

Tack på förhand.

Sök lite på skenförsäkring och billigaste försäkringsbolaget här, tro mig, ämnet har varit uppe förr... :rolleyes:

Jag kan iofs göra det jobbet åt dig...
Skenförsäkring är allmänt avskytt, har man inte råd med saker och ting ska man inte ha dom.

Ingen vet vad försäkringen kommer att kosta på just dig med just det fordonet, utom just försäkringsbolagen, dvs, ring runt själv.

Din far kan ringa försäkringsbolaget och fråga om han kan försäkra din bil.

Egentligen så kan han inte det, men när jag diskuterade saken med mitt bolag så skulle det gå bra.

Dottern har nämligen "fått" min gamla bil som jag i min tur också har fått, så det är inget ekonomiskt intresse i själva bilen utan det är egentligen bara trafikdelen.

Då gick det bra enligt mitt bolag, men jag betalar mer än tidigare för den.

Sök lite på skenförsäkring och billigaste försäkringsbolaget här, tro mig, ämnet har varit uppe förr... :rolleyes:

Jag kan iofs göra det jobbet åt dig...
Skenförsäkring är allmänt avskytt, har man inte råd med saker och ting ska man inte ha dom.

Ingen vet vad försäkringen kommer att kosta på just dig med just det fordonet, utom just försäkringsbolagen, dvs, ring runt själv.
Tyvärr går det nästan inte att äga en bil när man är under 25.

För 2år sedan så hade jag en Audi 80 -90a 1,8S med skrämmande 90hästar. Den bilen på mig som 20åring boende i Linköping skulle kosta ca 9000:- i bara trafikförsäkring. Det var dessutom efter att jag gått en "kurs" och fått samma premie som en som haft körkort för bil i 5år.... Den bilen köpte jag för 5000kr så det kändes inte så vettigt att ha den på mig själv och stå och betala det dubbla värdet på bilen varje år i försäkring. Samtidigt hade jag en Yamaha Fazer 600 -98a som jag betalade 1800kr/helår halvförsäkring på.

Just nu är jag 22 och har en Saab 9000 2,3T LTT -98a. Den ska kosta närmare 8000:- i trafikförsäkring på mig, samtidigt har jag en Yamaha XT660R -08a som kostar 3400kr/helår helförsäkring..

Kollade också försäkring på en Polo från tidigt 90-tal. Den hade en 1,3liters motor på runt 60hk och den skulle kosta runt 6-7000 att försäkra för mig.. Bilen jag tittade på just då fanns ute på annons för 3500:- skattad och besiktad...

Så summan av det hela är att det är sjukt dyrt att ha en bil när man är under 25. Hoj däremot går hur bra som helst..
Ifall du bor hemma så brukar de flesta bolag tycka att det är okej om du använder bilen "ibland", så länge din far är den som "använder" den mest.

När jag var 18år och köpte bil så hade jag den skriven på farsan... Enligt försäkringsbolaget (IF) så gick det bra eftersom att vi bodde i samma hushåll, båda var brukare av bilen samt att försäkringen var tecknad så att personer under 25år fick köra bilen... (Hade jag inte bott hemma så hade jag givetvis INTE försäkrat den på farsan!)

Det var en bmw 525 -89, trafikförsäkring på mig skulle gå på 12500kr/år... :3freak Bilen inhandlades för 10000 :gnissla

En annan rolig grej var när en polare köpte en volvo 344 :D för 3000kr och den billigaste trafikförsäkringen han hittade var 11300kr/år hos trygghansa :rofl

Folk klagar på att det är dyrt med motorcykelförsäkring, men bilförsäkringar är fan så mycket dyrare...

Husabergen betalar jag 3,5k/år helförsäkring och för zx12an betalar jag 16k/år helförsäkring... Det är BILLIGT om man jämför med bilförsäkringar!

Hoztic skrev:
Har man inte råd med saker och ting ska man inte ha dom.
Nej visst... ska man som 18 årig snickare gå hemma som arbetslös bara för att man inte har råd med att försäkra en bil?!

Alla bor inte i stockholm... Ute på landsbygden finns det inga jävla tunnelbannor som man kan åka till jobbet med...

En variant är att ringa insplanet och be dom hitta billigaste försäkringen för dig. Brukar bli hyggligt billigt för mig.

Klart det GÅR att försäkra på sig själv även när man är 18, men man väljer lämpligtvis en äldre tråkbil som inte är så jävla dyr att försäkra, typ en gammal golf eller toyota corolla. Försäkra på farsan är en dålig ide om du vill bygga upp dina skadefria år/bonus. Ja, och beroende på förutsättnignar kanske det är skenförsäkring.

Bilförsäkringar är helt värdelöst när man är ung.
Så länge man bor hemma och tecknar en försäkring där alla i familjen får köra så är det lugnt enlig vårt försäkringsbolag.
För inte fan betalar ja 14 tusen i trafik på en v70 från -00

Haha dyrt att försäkra bilar, njaa. Beroende på hoj så får man ju trafik FRÅN 30 000:- och uppåt. För några veckor sen när jag frågade IF om årets premie så kunde dom inte ens beräkna det i systemet, dom svarade "det skulle bli runt 100 000:- / år för avställningsbar halvförsäkring men det går inte att få exakt pris eftersom det är så högt.. :D... och det är ju inte första gången man får premier över 100k per år, bilar har som mest varit uppe runt 30k / år halvförsäkring.

Men som svar. Eftersom du är 18 misstänker jag att bilen inte är värd så mycket. Billig bil = trafikförsäkra på förälder med bäst premie. Bonus och sånt är bara snicksnack, efter du fyllt 25 kan du börja försäkra bilarna för hyfsade premier men tills dess är det bara ställa på farsan. Det är också bra att veta att du inte får något om du kraschar.. så kanske du ger fan i att krascha o höja mina premier :D

En variant är att ringa insplanet och be dom hitta billigaste försäkringen för dig. Brukar bli hyggligt billigt för mig.

Klart det GÅR att försäkra på sig själv även när man är 18, men man väljer lämpligtvis en äldre tråkbil som inte är så jävla dyr att försäkra, typ en gammal golf eller toyota corolla. Försäkra på farsan är en dålig ide om du vill bygga upp dina skadefria år/bonus. Ja, och beroende på förutsättnignar kanske det är skenförsäkring.
Det hjälper inte att köpa en gammal tråkbil. Se de exempel i mitt förra inlägg.

Sen så har jag för mig att det inte finns någon "skadefria år bonus". De går nästan bara på din ålder, vart du bor samt hur länge du haft körkort.

Nej visst... ska man som 18 årig snickare gå hemma som arbetslös bara för att man inte har råd med att försäkra en bil?!

Alla bor inte i stockholm... Ute på landsbygden finns det inga jävla tunnelbannor som man kan åka till jobbet med...
Nej, men det går ju trots allt att anpassa sig efter vad det kostar. Har man inte budget för det så kanske en M5 Touring inte är helt rätt första-bil, även om man jobbar som snickare?

Dessutom är jag uppväxt utanför Gävle, så jag är fullt medveten om att man behöver egen bil när det går en buss om dagen eller så. Inte för att jag åker kommunalt här heller iofs, det går betydligt mycket fortare att cykla till jobbet ;)

Nej, men det går ju trots allt att anpassa sig efter vad det kostar. Har man inte budget för det så kanske en M5 Touring inte är helt rätt första-bil, även om man jobbar som snickare?

Dessutom är jag uppväxt utanför Gävle, så jag är fullt medveten om att man behöver egen bil när det går en buss om dagen eller så. Inte för att jag åker kommunalt här heller iofs, det går betydligt mycket fortare att cykla till jobbet ;)
Nu behöver det ju inte vara en M5a för att försäkringen ska bli helt otroligt dyr... Hur vettigt är det egentligen att köpa tex en Polo tidigt 90-tal för runt 3000-4000kr och sedan stå och betala 7000-10000kr/år i trafikförsäkring tills man blir 25?

Bor man i samma hushåll och båda brukar bilen så får pappa stå på den i min erfarenhet, däremot om du har bilen i Stockholm och pappa bor i Pajala så får han inte stå som försäkringstagare. Det var ju för ett tag sedan som försäkringsbolagen undrade varför massa pensionärer hade vrålfärska sporthojar och började undersöka saken, det var ju i självaverket sonsonen som körde hojen! Efter denna härva så är försäkringsbolagen mycket mer noga med vem som brukar/står för försäkringen!

Njae jag vet att den finns kvar hos vissa bolag iaf. Men är försumbar.
Ålder, vart man bor och hur många övriga försäkringar man har hos samma bolag påverkar helt klart mer.

Den är mer än försumbar! saluansvar har kvar den men den fungerar på ett bättre sätt. Från första året hamnar du i näst lägsta gruppen och du går upp i lägsta efter ett visst antal skadefria år, däremot om du klantar till det så hamnar du i en högre grupp och det var stor skillnad mellan högsta och lägsta! Jag är nu 20 och hade saluansvar för 1 år sedan!

Den är mer än försumbar! saluansvar har kvar den men den fungerar på ett bättre sätt. Från första året hamnar du i näst lägsta gruppen och du går upp i lägsta efter ett visst antal skadefria år, däremot om du klantar till det så hamnar du i en högre grupp och det var stor skillnad mellan högsta och lägsta! Jag är nu 20 och hade saluansvar för 1 år sedan!

Beror som sagt helt på bolag. Men på de där jag får billigast försäkring är den försumbar.

Min 1:a bil, Saab 900 16v -90, kostadenär jag va 18 6000 kr/år i trafk. Va den billigate bil jag kunde äga om jag ville åka någolunda anständigt.
Bytte till en annan Saab 900 -89 efter ett och ett halvt år, samma pris.

Bytte till en Volvo 740GL -90 när jag blev 20 nånting, gav 5100 då, trafik.
Sista inbetalningne jag gjorde på den förra året (22år) betalade jag 4800, fortfarande trafikförsäkring. Sjunkit 300 kr på två år.
När jag bytte till min nuvarande Volvo 940 Turbo -91 förra året och skulle teckna på den, 5000 kr/år halvförsäkring
Ger alltså nästan samma för halvförsäkring på en ett år nyare, betydligt vassare bil, än för trafik på en slöhäck, bara för att man fyllde 23 istället för 22...

Hojen är samma, gav 5100 i halvförsäkring hos Bilsport/MC förra året, iår blir jag 24, byter till 24+-försäkring, 1820/år för halv...

som 18:åring är det bättre att låna bilen och att "kör någon under 25 bilen" är ikryssat.

Last edited:
som 18:åring är det bättre att "låna" bilen och att "kör någon under 25 bilen" är ikryssat.

Jo, fast på min bil som huvudsakligen jag ska använda så frågade dom "ska någon under 25 köra bilen" då frågade "vad händer om någon under 25 krockar med den om jag har sagt nej" och fick till svar att det blir en tusenlapp extra på självrisken.

Hade jag sagt ja skulle försäkringen ha blivit 1200:- dyrare per år...

Nu kör mina barn ytterst sällan "min" bil och krockar dom så får dom ta självrisken, något som försäkringsbolaget var helt ok med när jag sa hur lite dom skulle komma att använda den.

Jo, fast på min bil som huvudsakligen jag ska använda så frågade dom "ska någon under 25 köra bilen" då frågade "vad händer om någon under 25 krockar med den om jag har sagt nej" och fick till svar att det blir en tusenlapp extra på självrisken.

Hade jag sagt ja skulle försäkringen ha blivit 1200:- dyrare per år...

Nu kör mina barn ytterst sällan "min" bil och krockar dom så får dom ta självrisken, något som försäkringsbolaget var helt ok med när jag sa hur lite dom skulle komma att använda den.

Bror min bor i Norge och där blev det 1700 Nok mer på nya bilen........ i månaden!

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back