Bilfråga, går illa när den är varm.

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Har fått problem med min Skoda Octavia -00 1,6L 101hkr. som yttrar sig i att den börjar hacka när den kommer upp i arbetstemperatur. Startar omedelbart när den är kall men börjar rycka vid gaspådrag såväl som jämn fart och får ojämn tomgång då den blir varm. Ibland så slutar tändningen/insprutningen att fungera i en bråkdel av en sekund under körning. En viss tvekan finns i motorns respons vid gaspådrag. Den blir även svårstartad när den är varm.

Är det någon som kan hjälpa mig med bra idéer?:Bugar Någon som haft liknande fel på andra eller sådana bilar. Om jag inte är ute och cyklar så sitter samma motor i Golf4.

VFR-Jimpa

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2009
Hoj
vfr800X
felet kan ligga i tempgivaren, kostar runt 200-250kr hos vw (grön och sitter på vänster blocksida)

Tommet

SFSMC
Gick med
8 Sep 2006
Hoj
Gixxer tysen
Lyser motorlampa eller blinkar den?

Skulle kunna vara:
1. Tändspolarna.
2. Tempgivare -G62
3.Luftmassamätare -G70
4.Tändplattan om du nu har en sådan på din bil(sitter på luftfburken)

Tändspolarna (broende på vilket motornummer du har) är det Garanti på nu.
Ring och kolla med närmsta VAG verksta om din bil berörs av Akiton 28F5.

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
Kan jag mäta om en tempgivare fungerar på något vis. Med multimeter eller liknande.

Det diagnosverktyg jag har tillgång till kan av någon anledning inte läsa av Skodan. Funkar finfint på min Volvo...

Skulle en trasig lamdasond kunna orsaka dessa symptom?

Lyser motorlampa eller blinkar den?

Skulle kunna vara:
1. Tändspolarna.
2. Tempgivare -G62
3.Luftmassamätare -G70
4.Tändplattan om du nu har en sådan på din bil(sitter på luftfburken)

Tändspolarna (broende på vilket motornummer du har) är det Garanti på nu.
Ring och kolla med närmsta VAG verksta om din bil berörs av Akiton 28F5.

Bilen är av årsmodell 2000 så det torde inte vara någon som helst garanti eller liknande.

Ingen motorlampa varken lyser eller blinkar tyvärr.

Last edited:

Tommet

SFSMC
Gick med
8 Sep 2006
Hoj
Gixxer tysen
Kan jag mäta om en tempgivare fungerar på något vis. Med multimeter eller liknande.

Det diagnosverktyg jag har tillgång till kan av någon anledning inte läsa av Skodan. Funkar finfint på min Volvo...

Bilen är av årsmodell 2000 så det torde inte vara någon som helst garanti eller liknande.

Du har ingen Garanti på bilen kvar. Men om det är så att din bil berörs av dena aktion så kostar det gratis att byta alla fyra tändspolarna.
Jag har fått in gamla A8 från -98 som det varit garanti jobb på.

Tror inte att det är lamdasonden.
Skulle gissa mer på en tempgivare då men då borde den inte gå så dåligt. Brukar bli svårstartad varma och pissljumna .

Du kan ju alltiud prova och koppla ur luftmassamätaren och se om den går bättre:tummenupp

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
Du har ingen Garanti på bilen kvar. Men om det är så att din bil berörs av dena aktion så kostar det gratis att byta alla fyra tändspolarna.
Jag har fått in gamla A8 från -98 som det varit garanti jobb på.

Tror inte att det är lamdasonden.
Skulle gissa mer på en tempgivare då men då borde den inte gå så dåligt. Brukar bli svårstartad varma och pissljumna .

Du kan ju alltiud prova och koppla ur luftmassamätaren och se om den går bättre:tummenupp

Ok då får jag kolla detta.

Koppla ur lmm? Genom att dra bort sladden då eller rent fysiskt motera bort? Varför skall den gå bättre i så fall? Om den går bättre vad kan man anta att det är för fel i så fall?

Tommet

SFSMC
Gick med
8 Sep 2006
Hoj
Gixxer tysen
Ok då får jag kolla detta.

Koppla ur lmm? Genom att dra bort sladden då eller rent fysiskt motera bort? Varför skall den gå bättre i så fall? Om den går bättre vad kan man anta att det är för fel i så fall?

Räcker om du kopplar ur kablen bara.
Är det luftmassamätaren det är fel på så ska bilen gå bättre utan den inkopplad. Men den kommer inte gå som ett skott.

Har du någon sådan här på din bil?
Sitter vid luftburkenhttp://www.skruvat.se/Tandmodul-P19748.aspx

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
Då skall jag ut och testa detta.

Jag har en sådan jag. Jag har inte förstått vad den gör men det har jag. Vanligt fel?

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Tempgivaren är det första jag hade kollat. (standard 1A fel !!)

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
felet kan ligga i tempgivaren, kostar runt 200-250kr hos vw (grön och sitter på vänster blocksida)

Jag hade exakt de symptomen som beskrivs på min Audi A3 1,8t -00 och då var det fel på tempgivaren. Lätt att byta och ganska billigt :)

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
såld r6
Verkar finnas stora kunskaper här så jag lånar tråden lite.

En BMW 318i -02 med någorlunda liknande symptom. När den är varm så tvärdör den med jämna mellanrum. Går för det mesta att starta direkt igen men det är lite obehagligt att köra den. Den går som en klocka annars. Har varit inne på felsökning men det har inte lett till något specifikt svar. Någon som har ett förslag?

VFR-Jimpa

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2009
Hoj
vfr800X
om tempgivaren är kaiko så kan det uppstå massor av fel som t.ex hög tomgång runt 3000rpm vid varm motor sporadiskt,svårstartad varm/kall/ mittemellan,dra mera soppa.. men detta måste väl ändå vara akl motorn ts har? då finns ju inte tändspole aktionen direkt :) , om du står på tomgång och drar ur sladden till luftmassemätaren så ska det ske en förändring på motorgången, t.ex dö/gå upp i varv lr. liknande bättre prestanda har jag aldrig lyckats få genom att lossa kabeln på en defekt lmm, du kan även kolla om slangen till vevhusventilationen har gått åt pipan, är ganska vanligt på dessa och då får den in felaktigt uppmätt luft, men då borde felet även finnas vid kall motor. detsamma gäller lambdasonden, startsvårigheten har inget med den att göra

Ett annat fel kan även vara hallgivaren som sitter bakom kamaxelhjulet, då kan bilen bli lite svårstartad om den lägger av pga. temperaturskillnader

men jag sätter 5kr på tempgivaren :krama

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)

Jag gissar att man kan kolla tempgivaren genom att mäta resistansen över den tex vid 20 och 100 C men då måste du ta reda på vad resistansen skall vara. Brykar stå i tex Haynes böckerna.

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
Nu har jag varit ute och fulmekat.

Drar man loss sladden till tändmodulen går den sämre, drar man loss sladden till lmm går den sämre, hittar inga läckage, ej täppt i luftburken.

Det verkar inte vara vevhusventilationen eller lamdasond heller då enligt ovan tacksamt mottagna svar.

Många säger tempgivare. I morgon skall en sådan inhandlas och så är det ju bara att hoppas. Jag tackar för all hjälp så här långt.:Bugar

Vänliga hälsningar, Johan.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...