Bilfråga

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Såhär är det: jag har idag bil via jobbet (är säljare). Internt kallas bilarna för tjänstebilar men är egentligen en form av leasing eftersom bilarna inte får kosta firman något utan läggs enligt en viss modell på mig som brukare.
I praktiken innebär det att jag har både bilens förmånsvärde + leasingkostnaden som dras från min bruttolön. Totalt ligger denna kostnad på ca 8 000 kr. Netto snackar vi om en kostnad på ca 4 000 kr per månad ex bensin. Enda sättet att få ned denna kostnad är att köra MKT i tjänsten, något bara våra Norrlandssäljare klarar av. För oss i Stockholm blir det mkt åkande men få mil.

Min tanke (och fråga) är om jag kan få ned kostnaden genom att köpa en bil istället? Tanken är att åka mkt lite i tjänsten. Eftersom jag i praktiken står för alla kostnader själv är de enda fördelerna med firmans modell att jag slipper fundera på värdeminskningen och att jag får 30% rabatt på service och delar eftersom firman faktureras och de kan dra momsen. Inte helt oviktigt iofs men eftersom jag max kör 7 000 mil på 3 år så blir det inte så många verkstadsbesök.

Bilen jag har nu en V70 170 hk -04 men jag har inga hangups på märke: viktigast är att kunna lasta bra och att grejorna håller. Tanken är att antingen köpa loss den (lösenvärdet är 219 000, vilket är lite högt fortfarande) eller köpa en bättre beggad med ca 5000 mil på mätaren. Säg att jag lägger 200 000 via ett lån taget på huset till 3% ränta, borde det då inte bli billigare med egen bil? Har bla kikat på A6 Avant men som sagt, en Avensis skulle funkar lika bra.

Långt inlägg men jag hoppas någon kan ge mig lite kloka råd om hur jag bör agera.
 
Last edited:
Långa farbron skrev:
Det är ju helt upp till företaget och dig att bråka om du får köra egen bil mot milersättning eller inte.

Visst....milersättning får jag ju om jag kör egen bil i tjänsten, den regeln har vi så det är inte så mkt att snacka om.

Grejen är att jag tänker dra ned på bilåkandet generellt och framförallt då i tjänsten eftersom jag nu bara får 9 spänn milen med "tjänstebilen", vilket är helt kass med de soppapriserna vi nu ser. Så frågan är mer om det är billigare att ha egen bil eller behålla Volvon enligt den modell jag försökte redogöra för? Jag har aldrig ägt en bil i hela mitt liv, bara kört tjänstebilar men då med avsevärt mer förmånliga avtal än vad jag har nu.
 
fazerfun skrev:
Grejen är att jag tänker dra ned på bilåkandet generellt och framförallt då i tjänsten eftersom jag nu bara får 9 spänn milen med "tjänstebilen", vilket är helt kass med de soppapriserna vi nu ser.

9 spänn per mil!?!?!?!?

Hur funkar det? Vi får nästan 24kr/mil, och då är soppapriset ungefär hälften... :confused:

Edit; lite mer att begrunda...
Nybilsilpriset är dessutom bra mycket lägre och en service (med oljebyte) ligger på runt 200kr. :confused:
 
Last edited:
Jag hade tveklöst tagit och dumpat tjänstebilen (vilket jag iofs gjort då jag aldri velat ha nån fast vi kan få om vi vill).

Du kommer få ett nettoöverskott på lönen om du gör servicarna själv samt tillåts ha en såpass gammal bil som säg, tre till fem år. Då behöver vare sig inköpspriset eller värdeminskningen bli alltför betungande.

Kolla hur mycket de ev. minskar din lön, kolla kostnaden för lånet, och gör en budget på 15 kr milen, det br räcka.

Milersättningen du ska ha är inga 9kr, det är snarare 23 som är högsta skattefria belopp om jag minns rätt, sen kan arb.givaren lägga på valfritt belopp uppe på det, som i sin tur skattas.
Så som jag ser det är tjänstebil bara en stor kostnad för den enskilde, och det är bara de med tummen exakt mitt i handen som verkligen BEHÖVER det.
Argumntet är ju alltid: jag behöver inte bry mig, och jag har ju allid en ny bil.

Och ja, ok, om lukten av ny plast är värt mellan 3 och 5 tusen ur egen ficka i månaden så... ok, go ahead
I slutändan är det skattebetalarna (som finansierar företagens avdrag) som betalar för en föryngring av bilparken på ett dyrt sätt, då företagen sällan är bra prutare på vare sig nybilspriser eller service.

Därför blir man extra irriterad som skattebetalare när man ser törstiga fjolljeepar i stadsmiljö med företagslogor, där man vet att det är du och jag som betalar bensinen...

Förmånsbil är ett bedrägligt ord - förmånsskatt är vad man får, och ja, lukten av ny plast...
 
fazerfun skrev:
För oss i Stockholm blir det mkt åkande men få mil.

Skaffa en "miljöbil" isåfall, annars lär väl tullarna ta knäcken på dig? Finns ju några stora kombis (Saab, Volvo, Ford) med det alternativet
 
Lugn skrev:
9 spänn per mil!?!?!?!?

Hur funkar det? Vi får nästan 24kr/mil, och då är soppapriset ungefär hälften... :confused:

Edit; lite mer att begrunda...
Nybilsilpriset är dessutom bra mycket lägre och en service (med oljebyte) ligger på runt 200kr. :confused:

Skattefritt ja....sen tillkommer 23 kr skattepliktigt. Annars vore det inte mkt bevänt med det avtalet... :)
 
Dr.Bike skrev:
Jag hade tveklöst tagit och dumpat tjänstebilen (vilket jag iofs gjort då jag aldri velat ha nån fast vi kan få om vi vill).

Du kommer få ett nettoöverskott på lönen om du gör servicarna själv samt tillåts ha en såpass gammal bil som säg, tre till fem år. Då behöver vare sig inköpspriset eller värdeminskningen bli alltför betungande.

Kolla hur mycket de ev. minskar din lön, kolla kostnaden för lånet, och gör en budget på 15 kr milen, det br räcka.

Milersättningen du ska ha är inga 9kr, det är snarare 23 som är högsta skattefria belopp om jag minns rätt, sen kan arb.givaren lägga på valfritt belopp uppe på det, som i sin tur skattas.
Så som jag ser det är tjänstebil bara en stor kostnad för den enskilde, och det är bara de med tummen exakt mitt i handen som verkligen BEHÖVER det.
Argumntet är ju alltid: jag behöver inte bry mig, och jag har ju allid en ny bil.

Och ja, ok, om lukten av ny plast är värt mellan 3 och 5 tusen ur egen ficka i månaden så... ok, go ahead
I slutändan är det skattebetalarna (som finansierar företagens avdrag) som betalar för en föryngring av bilparken på ett dyrt sätt, då företagen sällan är bra prutare på vare sig nybilspriser eller service.

Därför blir man extra irriterad som skattebetalare när man ser törstiga fjolljeepar i stadsmiljö med företagslogor, där man vet att det är du och jag som betalar bensinen...

Förmånsbil är ett bedrägligt ord - förmånsskatt är vad man får, och ja, lukten av ny plast...

Hmmm....skulle nog säga att det beror på avtalet. En ny V70 som du tar via Volvofinans är totalt sett inte billigare än att ha den som tjänstebil om du har ett vettigt avtal. Själv har jag aldrig varit intresserad av att äga en egen bil eftersom jag kört så pass mkt i tjänsten tidigare...bara tanka och åka, hur skönt som helst, och efter 3 år bara att plocka ut en ny plastdoftande bil. :) Och vem fan vill meka bil, det räcker ju med gathojen och enduron.... :)

Men nu när jag inte får ihop några mil och vår deal är så usel så är jag inne på din linje...sannolikt blir det en 02 eller så, en ny bil känns som en riktig loseraffär. Det jävliga blir ju att välja bil...nu måste man ju ta hänsyn till ett gäng parametrar som man inte behövt tänka på alls tidigare: försäkring, service etc.

Och jo, vi har 9 kr milen skattefritt. Sen tillkommer 23 kr skattepliktigt. De som kör privat bil i tjänsten har 17 + 12 i samma fördelning tror jag.

zoddri skrev:
Skaffa en "miljöbil" isåfall, annars lär väl tullarna ta knäcken på dig? Finns ju några stora kombis (Saab, Volvo, Ford) med det alternativet

Funderar faktiskt på en V70 Bifuel men vi får se..... :)
 
Haha!

Ja du ser! Vilket dilemma :lol

Tips: Det FINNS (faktiskt) hur otroligt det än låter, nybilsdoft att köpa på sprayburk!!!
Jo det är sant!

Bi fuel är svinbra!

Jag konverterade (snarare justerade) om farsans gamla 240 som jag fått till Etanoldrift! Toppen!
Kör den nu på E85 och det sparar totalt sett 2Kr/mil då den samtidigt drar mer.

För att inte tala om miljöinsatsen jag gör! :tummenupp
 
Jag hämtade ut min nya tjänste(leasing)bil igår. En V50 2,0D -06. Valde till ganska mycket uttrustning i den så den kostar mig 3600 i månaden, jag tycker helt klart det är värt det. Sen det där om 9 kr milen stämmer ju bara om du är "ärlig". Jag hade en V40 T4 -03 tidigare och jag drog full ersättning varje år och jag känner säkert 30 st som har leasingbil och alltid dragit 16:-/milen. Ca 4k i månaden beror ju helt och hållet på vilken bil det är.
 
Att låna upp på huset är nog inte så smart dock, då kommer du ju att sitta å betala på en bil som du inte ens har kvar längre, inte så kul kanske. Bättre att försöka bli av med lånet snabbt eller köpa en billigare bil som du har råd med.
 
fazerfun skrev:
Skattefritt ja....sen tillkommer 23 kr skattepliktigt. Annars vore det inte mkt bevänt med det avtalet... :)

Okej, jag är inte sådär superinsatt i hur det funkar i Sverige... :)
 
En Skoda Octavia RS är en jävligt bra billig bil, snabb(ja ok, inte ngn raket men)...

Kostar inget i jämf. med tex. Volvo, Saab...

Du kan köpa beggade -04 för ca 150.000:-
 
Min erfarenhet är att så länge som man bara betalar förmånsvärde på bilen, så går det aldrig att köra billigare. Vad man skulle vilja veta för att kunna göra kalkylen mer exakt är ju hur mycket du får betala per mån utöver förmånsvärdet? Får du verkligen hela leasinghyran som ett bruttolöneavdrag? Och hur är det med service o underhåll? Kommer det på toppen av lönen oxå? Vad blir din milersättning om du kör egen bil i tjänsten?

Det är kanske enklare att vända på det: Om du betalar 4000 kr netto per mån idag, så tror jag ändå att det är svårt att få ett privat ägande att gå ihop. Beronde på om du måste låna till bilköpet eller ej naturligtvis. Men ska du köpa en bil för ca 200k, lägga 20% kontant och låna resten så blir ju lånet i sig en kostnad på ca 2500-3000kr. Och det är alltid dyrare att driva en bil än vad man tror.Om du dessutom inte drar in så mycket på milersättningen, då är du ju torsk...

Det här är en riktigt komplex och rätt svår kalkyl att göra, men himla intressant. I jobbet har jag rätt ofta diskuterat just detta med tjänstebils/privatbilsförare, men rätt sällan kommit fram till att det blir billigare att köra privat. Kruxet ar ju att varje företag har sin tjänstebilspolicy, och alla är olika. Det går inte att uttrycka sig generellt. :huvet
 
Aero skrev:
Min erfarenhet är att så länge som man bara betalar förmånsvärde på bilen, så går det aldrig att köra billigare. Vad man skulle vilja veta för att kunna göra kalkylen mer exakt är ju hur mycket du får betala per mån utöver förmånsvärdet? Får du verkligen hela leasinghyran som ett bruttolöneavdrag? Och hur är det med service o underhåll? Kommer det på toppen av lönen oxå? Vad blir din milersättning om du kör egen bil i tjänsten?

Det är kanske enklare att vända på det: Om du betalar 4000 kr netto per mån idag, så tror jag ändå att det är svårt att få ett privat ägande att gå ihop. Beronde på om du måste låna till bilköpet eller ej naturligtvis. Men ska du köpa en bil för ca 200k, lägga 20% kontant och låna resten så blir ju lånet i sig en kostnad på ca 2500-3000kr. Och det är alltid dyrare att driva en bil än vad man tror.Om du dessutom inte drar in så mycket på milersättningen, då är du ju torsk...

Det här är en riktigt komplex och rätt svår kalkyl att göra, men himla intressant. I jobbet har jag rätt ofta diskuterat just detta med tjänstebils/privatbilsförare, men rätt sällan kommit fram till att det blir billigare att köra privat. Kruxet ar ju att varje företag har sin tjänstebilspolicy, och alla är olika. Det går inte att uttrycka sig generellt. :huvet

Håller med dig fullständigt. Vår policy suger, så enkelt är det. Våra bilar ska vara kostnadsneutrala för företaget så jag får stå även för leasingavgiften. Totalt betalar jag ca 8000 kr/mån i bruttolöneavdrag (förmånsvärde + leasing). Till det kommer den bensin jag kör/köar upp privat.

Leasingavgift, service etc läggs i en pott som räknas av varje år. Den skattepliktiga delen av mina tjänstemil (ca 23 kr) dras av mot samtliga kostnader i denna pott så många tjänstemil reducerar potten. Kör du säg 3000 tjänstemil som våra norrlandssäljare gör så har de bara förmånsvärdet för sina bilar att betala. För oss i Stockholm är det däremot en helt kass affär.

Min tanke är att dra ned på bilåkadet generellt. Och nu spelar det ju ingen roll om jag ställer bilen, jag slantar ju lika mkt för det känns det som. har jag en bil privat kan jag styra det mer inbillar jag mig. Men visst, jag måste låna och jag vill inte ha någon skitbil heller.....200k hade jag nog inte tänkt att lägga men 150-160 borde man ju kunna få något vettigt för eller?

ja, det är ett jävla dilemma. Visst kan jag ta en billigare tjänstebil men det gör ju inte mycket netto.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top