Bilfunderingar, nästan ny

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har funderat på att göra tvärtom i mitt bilägande, istället för gammalt mer åt nytt.
Är inte längre lika intresserad av att underhålla och reparera bilar, helt enkelt.

Tittat på ett antal modeller/märken och det ser rätt lika ut, ett exempel på en med samma kaross/utrustning 2011-2014

Årsm mst Pris
2014 0mil 430kkr
2013 2000mil 315kkr
2012 4000mil 300kkr
2011 6000mil 240kkr


Konstaterat att värdeminskning är som lägst under år 2 i bilens liv.
Medveten om att inbytespris inte är samma som listpris men utifrån exemplet ovan, vad kan jag räkna med i mellanskillnad om jag byter bil varje år och max kör 2000mil?
Tanken är alltså att byta upp sig 1år och 2000mil en gång om året.
30000kr?

Rent ekonomiskt är det billigare med äldre bil, men jag ser en fördel med att ha fri service och garanti numer. Kanske har man sådan flax att man inte ens behöver byta däck mellan under ägandeåret.

Ni som har/har haft nyare bilar, vad säger ni?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Titta på kalkylerna på exempelvis personalbil eller leasing, där syns kostnaderna tydligt. Bästa affären är dock sannolikt att köpa en bil som gått 2-3000 mil och köra lika mycket till innan man byter. I det intervallet påverkas priset väldigt lite.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Titta på kalkylerna på exempelvis personalbil eller leasing, där syns kostnaderna tydligt. Bästa affären är dock sannolikt att köpa en bil som gått 2-3000 mil och köra lika mycket till innan man byter. I det intervallet påverkas priset väldigt lite.

Nackdelen med leasingkalkylen vad jag ser är att de utgår från ny bil, oftast.

I övrigt är det mina antaganden med, att det faktiskt är billigare att byta bil i det intervllet än köpa och behålla i 10år, då reparationskostnad äter friskt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det beror ju på bil också förstås, samt körstil och fördelningen mil i tjänsten kontra mil privat. Kör man inte i tjänsten går det knappast att räkna hem en ny bil.

Men att köpa exempelvis en ett år gammal Toyota Avensis eller liknande tråk-men-bra-japan och köra till 12.000 mil och sedan byta lär vara lika riskfritt som att köpa en europeisk bil och byta vid halva miltalet... Om man sedan står ut, tja...
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Om det är byte varje år som gäller så är väl kanske inte leasing något dumt alternativ?
Såvida du inte har pengarna att köpa bilen utan lån då, då är det nog bättre att köpa bil.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Inga lån i åtanke. En stor insats sen en månadskostnad på 3000 ink allt ex bränsle är önskvärt. Privat. Kikat på privatleasing men det är rätt liten bil för den summan..
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Att köpa fabriksny bil är ALLTID dyrt, oavsett hur man lägger upp det. Punkt.

Den överlägset tyngsta kostnaden vid nybilsköp är den stora värdeminskningen. Ekonomerna brukar därför prata om att det minst dyra är att köpa bil som är 2-5 år gammal och rullat c:a 4-6000 mil. Sälj vid c:a 10-12000 mil då det oftast börjar bli dags för diverse slitdelar. Och självklart inte en "värsting" utan en ekonomisk basmodell då de är mindre dyra att äga på alla sätt och vis, inte bara inköp och bränsle.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som sagt. Det är ju det jag avser, ingen ny. En ett år gammal, ca 2000mil. Sälja byta in mot motsvarande ett år senare. Ja, jag börjar tro att det är minst dåligt att göra så. Frågan är, vad erbjuds i inbyte i förhållande till försäljningspris? Jag är färdig med "blocket" försäljning for good!

Inget extravagant, bara normalmodell, typ en ett år gammal tjänstesläde med 2liters diesel å automat. Sånt som alltid går begagnat, och håller bäst i andrahand, som firmor glatt byter in.
 
Last edited:

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Jo jag förstod det. Problemet är att en ett år gammal bil fortfarande har en elak värdeminskning(jag betvivlar att det räcker med 15000 kr under detta år). Plus att du varje år måste betala bilhandlarens handelsvinst, dvs skillnaden mellan inbytespriset och det pris som de säljer för, vilket bara det kanske handlar om 20-30000 kr.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det är svårt att hitta 1 år gamla tjänstebilar dessutom, det som finns är demobilar eller liknande.
Satsa istället på en två-tre år gammal bil med låga mil.
Och tänker du köp bilen kontant men även lägga ut 3000:-/mån utöver bränsle? Då har du köpt dig en förbannat dyr bil då det bara krävs halvförsäkring under denna tid och alla är ju skattefria, de som är värt att tala om. Vad är det som ska kosta 3000:-/mån under 2000 mil? Ingenting i mina ögon så det ska bli billigare än så.
Om du inte räknar med värdeminskningen förstås, enda förklaringen jag har.

Bilar som alltid går fort hos handlarna och där du inte behöver ha någon nybilsgaranti i värsta fall: Volvo.
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250 GS -22, BMW R1100 RT -96, KTM 690 Enduro -23
Jag brukar köpa nya bilar när jag byter och mina erfarenheter är följande;
1. När jag byter vill jag ha så nytt som möjligt och i dom fall jag har tittat efter begagnat så har min slutsats blivit att man får betala "nypriser för begbilar" istället för "begpris för nybil". Vad jag menar med det är att handlarnas utpriser på en ett år gammal bil med lite mil på ligger så pass högt att man kan hitta helt nya bilar som man kan pruta på så att prisskillnad egentligen blir ganska liten.

2. Kalkyler för bilars milkostnader som cirkulerar tycker jag sällan är realistiska. Värdeminskningen är ju som den är men driftkostnaderna är alltid för höga i offentliga kalkyler. Jag har fört statistik på flera av mina nya bilar där jag verkligen har noterat varenda krona och droppe bensin, och resultatet blir detsamma varje gång.

3. Värdeminskning: jag kör ca 3000mil/år och efter 3 år så har bilen tappat ca 50% av värdet. I de fall jag inte har bytt efter 3 år utan valt att köra 3 år till så tappar bilen ca 40% av värdet från år 3 till år 6.
Detta är något att tänka på om det enda kriteriet är att förflytta sig, att köpa en 3 år gammal maxad Audi eller en ny Skoda som båda kostar ungefär lika och efter 3 år så diffar inte värdeminskningen så mycket.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag räkna med värdeminskningen, då den är den största kostnaden. Dvs, jag räkna på vad jag behöver "lägga undan" i månaden för att lösa ut nästa bil 12mån senare.

Sök själva om ni orkar, på bil årsmodell 2013 upp till 2000mil och sedan en 2012 upp till 4500mil.
Finns rätt gott om ettårsbilar.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Senast vi köpte bil blev det en 3 år begagnad bil som hade rullat 2500 mil. En ägare och fullservad på märkesverkstad.

Vi betalade 42% av nypriset hos en märkesåterförsäljare. Idag är bilen 6 år och har rullat 6500 mil. Dagens marknadsvärde är väl c:a 30% av nypriset. Men det lär dröja några år innan vi byter bil nästa gång.

Det är alltid dyrt att göra affärer med bilhandlare. Men varför göra det onödigt dyrt?
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top