FettSnok
96% enligt läkaren
Har funderat på att göra tvärtom i mitt bilägande, istället för gammalt mer åt nytt.
Är inte längre lika intresserad av att underhålla och reparera bilar, helt enkelt.
Tittat på ett antal modeller/märken och det ser rätt lika ut, ett exempel på en med samma kaross/utrustning 2011-2014
Årsm mst Pris
2014 0mil 430kkr
2013 2000mil 315kkr
2012 4000mil 300kkr
2011 6000mil 240kkr
Konstaterat att värdeminskning är som lägst under år 2 i bilens liv.
Medveten om att inbytespris inte är samma som listpris men utifrån exemplet ovan, vad kan jag räkna med i mellanskillnad om jag byter bil varje år och max kör 2000mil?
Tanken är alltså att byta upp sig 1år och 2000mil en gång om året.
30000kr?
Rent ekonomiskt är det billigare med äldre bil, men jag ser en fördel med att ha fri service och garanti numer. Kanske har man sådan flax att man inte ens behöver byta däck mellan under ägandeåret.
Ni som har/har haft nyare bilar, vad säger ni?
Är inte längre lika intresserad av att underhålla och reparera bilar, helt enkelt.
Tittat på ett antal modeller/märken och det ser rätt lika ut, ett exempel på en med samma kaross/utrustning 2011-2014
Årsm mst Pris
2014 0mil 430kkr
2013 2000mil 315kkr
2012 4000mil 300kkr
2011 6000mil 240kkr
Konstaterat att värdeminskning är som lägst under år 2 i bilens liv.
Medveten om att inbytespris inte är samma som listpris men utifrån exemplet ovan, vad kan jag räkna med i mellanskillnad om jag byter bil varje år och max kör 2000mil?
Tanken är alltså att byta upp sig 1år och 2000mil en gång om året.
30000kr?
Rent ekonomiskt är det billigare med äldre bil, men jag ser en fördel med att ha fri service och garanti numer. Kanske har man sådan flax att man inte ens behöver byta däck mellan under ägandeåret.
Ni som har/har haft nyare bilar, vad säger ni?