Tar antagligen det nya mellankortet, A2 (35 kw), nästa år. Vad tror ni om att ha en mindre caféracer då? Jag funderar på en billig Honda CB, helst en 400 eftersom jag då kan köra den ostrypt lagligt. De finns riktigt billigt på blocket, för 6-8 tusen kronor får man en besiktigad som rullar. Har tänkt mig något som i länken här.
Hur omfattande är konverteringen till caféracer? Har ni nån prisuppskattning på det följande som jag tänkt göra? Projekt kostar alltid mer än man tänkt sig så det är ju bra att få lite input från annat håll.
Här är två bilder som visar en CB400F som nästan är helt i min smak. Hur nära detta resultatet kommer man med de punkterna jag skrev ovan? Om det bara ser mesigt ut så blir jag lite tveksam. Räknar med att modifikationerna kostar uppemot 10 000 kr, låter det rimligt? Tycker nästan att det är lika kul att meka som att köra, så det gör inget att hojen inte är ett fartmonster eller kommer få stå länge isärplockad. Tänker ändå behålla min hundratjugofemma att köra med.
Har fullt med tankar och funderingar som ni märker. Caféracers är enligt mig riktigt stiliga, skulle gärna bygga mig en!
/Andreas
Edit: Läste att hojen på bilden har fått nya delar för mer än 8000 USD, så jag förstår att man inte uppnår ett så fint resultat på ren vilja... Dock fick de bara 28 hästar på bakhjulet. Ska det verkligen försvinna ca 25%? Från 37 till 28 hk. CB400F verkar ha 43 hk, kan jag räkna med 32 hästar på bakhjulet då?
Hur omfattande är konverteringen till caféracer? Har ni nån prisuppskattning på det följande som jag tänkt göra? Projekt kostar alltid mer än man tänkt sig så det är ju bra att få lite input från annat håll.
- göra en ny sadel av glasfiber
- göra små trekantiga sidokåpor att fylla tomrummet med. Bör man knacka plåt då eller glasfibra?
- byta till clip-on-styre, nya handtag och reglage. Kanske ny hastighetsmätare. Racepinnar. Ebay är stort
- ny belysning bak (ganska självklart med tanke på första punkten), nya blinkers runtom och sänka framljuset med en decimeter. Nya diskreta backspeglar
- snygga till och göra avgassystemet lite ljudligare. Om budgeten är riktigt stram kan jag nöja mig med att linda avgasbandage och kapa mig en lite kortare ljuddämpare
- lämna in kåpor och tank på lackering, eventuellt även motor och ram. Här kan det gå åt många tusenlappar misstänker jag
Här är två bilder som visar en CB400F som nästan är helt i min smak. Hur nära detta resultatet kommer man med de punkterna jag skrev ovan? Om det bara ser mesigt ut så blir jag lite tveksam. Räknar med att modifikationerna kostar uppemot 10 000 kr, låter det rimligt? Tycker nästan att det är lika kul att meka som att köra, så det gör inget att hojen inte är ett fartmonster eller kommer få stå länge isärplockad. Tänker ändå behålla min hundratjugofemma att köra med.
Har fullt med tankar och funderingar som ni märker. Caféracers är enligt mig riktigt stiliga, skulle gärna bygga mig en!
/Andreas
Edit: Läste att hojen på bilden har fått nya delar för mer än 8000 USD, så jag förstår att man inte uppnår ett så fint resultat på ren vilja... Dock fick de bara 28 hästar på bakhjulet. Ska det verkligen försvinna ca 25%? Från 37 till 28 hk. CB400F verkar ha 43 hk, kan jag räkna med 32 hästar på bakhjulet då?
Last edited: