Billig försäkring

gubbsjukan

Punish her
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ninja ZX 9R
Jag köpte en ninja zx9r i går.. och försäkrade den på nätet via länsförsäkringar.

Det snackas en del om dyra försäkringar.. ha ha ha.. inte när man blivit så gammal som jag 40+ , och vad kostade kalaset? inte mycket.
195 kr/ per månad. halvförsäkrad, jag bor mitt i centrala Örebro.
En 40+ försäkring och jag har haft körkort (A) i 3 år :)
så länsförsäkringar är ett tips!
 

fajfor

gsxr 1100 -91
Gick med
23 Nov 2004
Ort
Blentarp
Hoj
gsxr 1100
195kr/mån halv försäkring!!Det var dyrt,,,Det betalar jag för en helförsäkring på en gsxr 1100
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Mmmm.. tecknade mig också för en jättebillig försäkring på LF via nätet...

...sen nån vecka senare så fick jag ett brev om att dom tyckte att fordonet var felregistrerat och ville ha fem gånger så mycket (varpå jag sade upp försäkringen och tecknade hos folksam istället)

Så ha beredskap för att dom är klantskallar som inte kan räkna och inte har några problem att ändra sig i efterhand. Gissa vem som får betala...
 

gubbsjukan

Punish her
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ninja ZX 9R
Vad skulle en helförsäkring kosta?

hej. jag vet inte vad en helförsäkring skulle kosta, jag kollade inte, jag tog förgivet att det var för dyrt, så jag hade bara tänkt mig en halvförsäkring och tyckte att det passar mig fint

Mmmm.. tecknade mig också för en jättebillig försäkring på LF via nätet...

...sen nån vecka senare så fick jag ett brev om att dom tyckte att fordonet var felregistrerat och ville ha fem gånger så mycket (varpå jag sade upp försäkringen och tecknade hos folksam istället)

Så ha beredskap för att dom är klantskallar som inte kan räkna och inte har några problem att ändra sig i efterhand. Gissa vem som får betala...


ja jag hoppas de inte ångrar sig eller något sådant.. jag tycker att en försäkring under 200 kr år fint :tummenupp
 
Last edited:

svl_per

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
AC F8 + Phazer Turbo
Mmmm.. tecknade mig också för en jättebillig försäkring på LF via nätet...

...sen nån vecka senare så fick jag ett brev om att dom tyckte att fordonet var felregistrerat och ville ha fem gånger så mycket (varpå jag sade upp försäkringen och tecknade hos folksam istället)

Så ha beredskap för att dom är klantskallar som inte kan räkna och inte har några problem att ändra sig i efterhand. Gissa vem som får betala...

Fast jag tror att du hade fått rätt. Jag blev lovad ett pris när jag köpte min hoj i Januari och tog garageförsäkring. Det intressanta i diskutionen den gången var givetvis vad jag skulle betala när jag ställde på den. Jag noterade vem jag pratade, tid och pris. Jag frågade även om premien skulle gå upp något fram till april när man vill ställa på, nej var svaret. Givetvis fick jag ett försäkringsbrev på fel belopp när jag ställde på. Det skiljde flera tusen. Ringer och förklarar problemet. Han vill att kvinnan jag pratade med ska ringa upp mig, ok. Hon ringer efter en stund och medd. att hon räknat fel, det skall inte drabba mig och jag får det utlovade priset. Tror det var LF.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fast jag tror att du hade fått rätt. Jag blev lovad ett pris när jag köpte min hoj i Januari och tog garageförsäkring. Det intressanta i diskutionen den gången var givetvis vad jag skulle betala när jag ställde på den. Jag noterade vem jag pratade, tid och pris. Jag frågade även om premien skulle gå upp något fram till april när man vill ställa på, nej var svaret. Givetvis fick jag ett försäkringsbrev på fel belopp när jag ställde på. Det skiljde flera tusen. Ringer och förklarar problemet. Han vill att kvinnan jag pratade med ska ringa upp mig, ok. Hon ringer efter en stund och medd. att hon räknat fel, det skall inte drabba mig och jag får det utlovade priset. Tror det var LF.
Tro mig, jag försökte.

Dom ansåg att det var mitt ansvar att upplysa dom om att fordonet var "felreggat", stod någonstans i det finstilta. Det konstiga är att alla andra f-bolag lyckades ge mig rätt uppgifter direkt och tyckte inte att fordonet var "felreggat". Lät på tjejen jag pratade med på LF som att det var ganska vanligt för deras motorcykelkunder att dom fick detta problemet. Men hon kunde absolut inte göra något åt det, det var "andra" som beslutade...
 

zx6r_87

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
kawasaki zx6r ninja 98
jag som är 21 år köpte en kawasaki zx6r 98 för två veckor sen...försäkrade den för 530kr i månaden för helförsäkring...och det tycker jag då är billigt:) och ni tycker att över 200kr är dyrt
 

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Åsa
Hoj
Husa FE 450
Jag fattar ingenting... 31 år, bor i villa i utkanten av ett pyttesamhälle, gift och har ett barn (om sådant nu gör nån skillnad här?) , 5 skadefria år... har hittills bara snackat med If och Länsförsäkringar, och de vill ha 37 resp 30 lapp för helförsäkring på en XJR 1300... det är ju fan vansinne, för en hoj som har mindre effekt än en modern supersport 600, och mest körs av äldre förare, så borde räknas som relativt låg risk.

Vad gör jag för fel? Varför är det billigare för folk som är yngre, har haft körkort kortare tid, och kör en snabbare hoj?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Jag fattar ingenting... 31 år, bor i villa i utkanten av ett pyttesamhälle, gift och har ett barn (om sådant nu gör nån skillnad här?) , 5 skadefria år... har hittills bara snackat med If och Länsförsäkringar, och de vill ha 37 resp 30 lapp för helförsäkring på en XJR 1300... det är ju fan vansinne, för en hoj som har mindre effekt än en modern supersport 600, och mest körs av äldre förare, så borde räknas som relativt låg risk.

Vad gör jag för fel? Varför är det billigare för folk som är yngre, har haft körkort kortare tid, och kör en snabbare hoj?

ring fler bolag .. LF & IF är dyra för mig också

jag betalar 6600:- halv/helår för min R1 -05 hos Folksam, 36 år i Hbg


IF / LF ska iaf ha 3 ggr så mycket
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Tro mig, jag försökte.

Dom ansåg att det var mitt ansvar att upplysa dom om att fordonet var "felreggat", stod någonstans i det finstilta. Det konstiga är att alla andra f-bolag lyckades ge mig rätt uppgifter direkt och tyckte inte att fordonet var "felreggat". Lät på tjejen jag pratade med på LF som att det var ganska vanligt för deras motorcykelkunder att dom fick detta problemet. Men hon kunde absolut inte göra något åt det, det var "andra" som beslutade...

Det där försökte LF med min tant också..
Killen hon pratade med var jävligt otrevlig och ansåg att hon hade ljugit om effekten, ja han sa det rakt ut, och höll på som faen och skulle höja försäkring 300%... Då sa tanten att hon hade då aldrig uppgett någon effekt och om deras personal var lika inkompenta som han så förstog hon att dom hade gjort fel.. Och la till att antingen får hon samma pris som året innan eller så byter hon bolag.. tog 30 min så ringde han tillbaka, bad om ursäkt och hon fick den premien..

Så vad den tjejen än sa till dig så är det lögn och förbannad lögn..
får du ett pris per telefon så är det ett bindande kontrakt.. Dom frågar nämligen aldrig vilken effekt din hoj har och skulle dom fråga så hänvisa dom till bilregistret... För hur faen ska du veta det?? :hihi
 

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Jag fattar ingenting... 31 år, bor i villa i utkanten av ett pyttesamhälle, gift och har ett barn (om sådant nu gör nån skillnad här?) , 5 skadefria år... har hittills bara snackat med If och Länsförsäkringar, och de vill ha 37 resp 30 lapp för helförsäkring på en XJR 1300... det är ju fan vansinne, för en hoj som har mindre effekt än en modern supersport 600, och mest körs av äldre förare, så borde räknas som relativt låg risk.

Vad gör jag för fel? Varför är det billigare för folk som är yngre, har haft körkort kortare tid, och kör en snabbare hoj?

Lugn, lugn... Du har bara råkat vända dig till totala idioter hittills.

Hmm... Ja då ska vi ta och se vad din hoj skulle kosta mig (30+) i centrum av en småstad då, så lär du nog bli gladare för det blir nog snarlikt pris för dig skulle jag tro. Bilsport & MC är inte att förakta när man har hoj av din och min typ.
(Även om jag nyss bytt till nya LF-Suzuki och nu betalar 2900:- Hel/Helår för min :tummenupp)

5983 Hel/Helår
3042 Halv/Helår
Hade din hoj kostat mig iaf, låter något rimligare va?
Och bara 3000 i självrisk. (På min Bandit iaf, gäller alla tror jag).

http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx

Enjoy! De är troligen billigast. Men kolla Folksam också.
Kolla ALLA bolag förresten när du ändå är i farten...
 
Last edited:

Dundermusen

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Haninge
Hoj
Letar
Tro mig, jag försökte.

Dom ansåg att det var mitt ansvar att upplysa dom om att fordonet var "felreggat", stod någonstans i det finstilta. Det konstiga är att alla andra f-bolag lyckades ge mig rätt uppgifter direkt och tyckte inte att fordonet var "felreggat". Lät på tjejen jag pratade med på LF som att det var ganska vanligt för deras motorcykelkunder att dom fick detta problemet. Men hon kunde absolut inte göra något åt det, det var "andra" som beslutade...

Jag råkade ut för exakt samma sak.
LF verkar ha den enda internettjänsten som inte räknar premien på orginal effekten, hur svårt kan det vara :huvet
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag fattar ingenting... 31 år, bor i villa i utkanten av ett pyttesamhälle, gift och har ett barn (om sådant nu gör nån skillnad här?) , 5 skadefria år... har hittills bara snackat med If och Länsförsäkringar, och de vill ha 37 resp 30 lapp för helförsäkring på en XJR 1300... det är ju fan vansinne, för en hoj som har mindre effekt än en modern supersport 600, och mest körs av äldre förare, så borde räknas som relativt låg risk.

Vad gör jag för fel? Varför är det billigare för folk som är yngre, har haft körkort kortare tid, och kör en snabbare hoj?

Liknande hoj som min då (GSX 1400 -05)... bor också i busken med ungar osv. Står alltid i garage. Kostar hos Vesta 2650kr hel/helår.
Men nu vete rackaren ifall jag inte måste hitta annat bolag... har kostat på den så mycket nu att det vore tråkigt att bara få ersättning för en standardcykel.... om ens det.
 

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Svart ZX9R -98
Jag betalar 236 kr per månad för min ninja men det är förstås bara trafik. Tycker det är hyfsat billigt ändå då jag har långt kvar till den magiska 40+ premien. Vart av med kortet för något år sedan oxå så det drar väl upp premien något kan ja tänka.
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Jag bor i centrala Stockholm, har precis tagit mitt kort och äger en Kawa z750 - 08. LF, IF och Folksam låg i intervallet 30-40 000 per år!!! Salus Ansvar ville ha 19 000k. Motorsport-mc (i samarbete med Moderna försäkringar) ville ha 5700!
När jag nyligen givetvis valde det sistnämnda, fick jag höra att min hoj hade 2 månaders vagnskadegaranti efter att jag betalat premien, och det räckte med halvförsäkring. Mejlade Motorsport-mc och det korrigerades på en dag! M a o bra service och överlägsen premie! Jag har tjej-försäkringen.
 

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Åsa
Hoj
Husa FE 450
Tack för uppmuntrande svar! Varit borta från datorn (och landet) en vecka, så jag har inte ringt runt nåt mera, men det får väl bli att göra det imorgon... det kan ju bli fint väder i helgen :)

Bilsport & MC verkar ha lite strul med sin hemsida för tillfället, så jag får kolla igen imorrn, och hoppas att jag kan få nåt vettigt pris.

Funderat på det där med tjejförsäkring, men med ett namn som Linus så blir de nog misstänksamma :p
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
En möjlighet att kolla upp är faktiskt Vesta. Nu är jag 40+ are i Göteborg och har ett gammalt härke, en dominator som är direktimporterad upptäckte jag idag ;-)
IF Honda försäkring som jag hade skulle kosta hel att förnya 5.800SEK helförs ett år med 3.000SEK i självrisk. Vesta tog 2.900SEK för exakt detsamma. Nu har jag dock haft ett bilärende med dem och de är verkligen inte enkla att ha att göra med,, Tillslut blev det hyfsat ok trots allt. Kan vara värt att kolla upp kanske.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top