Billig och gammal enduro / gathoj?

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Söker en skogsmaskin...den ska gilla långa promenader i skogen. Ska inte vara rädd från att åka punkt a till b varje dag. Vill inte att den ska vara en tjockis, en slim och fin figur ska den ha! Ålder har inte någon faktor på mig, erfarenhet gynnar oss båda.
Vill att den ska vara redo att ta emot några slag. Vet att det är fel på vissa maskiner. Men jag vill kunna få ut lite av våldsamheten när man är mitt ute i skogen utan att den gråter!

Men seriöst så söker jag faktiskt en enduro hoj som har längre service intervall än renodlade enduro hojar.

Har kollat lite på Honda CRF250L och Yamaha WR250R. Men vill inte slösa så mycket pengar just nu på en till hoj.

Är oerfaren offroadare förutom lite mountainbike. Vill tillbaka in i skogen nu men med en motor mellan benen som värmer mig.

Tänkte också använda den för att pendla därför avstår jag från en ren enduro hoj för tillfället.

Vilka hojar är det jag söker då?

Budget är liten, under 15k! Helst på klassiker försäkring eller vad det heter.

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
dr350 verkar inte för tjock. Enligt internet så ligger den runt 130kg-140kg. drz400 verkar för dyr, vill ju också ha billig som fan försäkring.

Gillar utseendet på höndan! Ska hålla utkik!

Mer förslag?

Samt är det något speciellt man ska kolla på med sådana hojar innan köp?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om en XR600r inte känns för jobbig att hantera i skogen så är det ett klockrent val.

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Lite utmaning är bra! :tummenupp

Verkar som xr600r är mycket lättare än de andra 600ish i samma klass/år. Stort plus!

Tror det beslutet gick snabbt, om inte någon annan poppar upp med någon bra ide om någon annan superhoj vi missat. Någon som har en billig xr600r? :tungan

Vad bör jag kolla efter på de innan köp? Hur är det med de när man ska köra i vintern då? Blir mycket åka i kyla hade man tänkt. Då i sommaren kommer man köra mer med Aprilian.

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
XT350 är en fin liten maskin! Bör gå att få för ca 10-12'...

Mvh,
Ingvar

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Kika på Yamaha TTR600, dom nyare modellerna med Öhlindämpare (men utan elstart, för viktens skull). Oftast i mycket bättre skick än xr600-hojar, dvs mer för pengarna. Tycker att xr600 oftast är sjukt överprisade på Blocket.

Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kolla så det är gatregg o inte enduroregg, o kika efter 92 eller nyare.

Ttr 600 är ok, men mer effekt, o mer delar till hondan. Yamahan såldes inte så många år, och bara på vissa marknader. Inte riktigt samma kvalitetskänsla i yamahan, men absolut bättre fjädring, och känns något lättare.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Har två förslag, Ktm 640 å Suzuki Drz 400

Den dag en 640 blir billig i försäkring så......senaste gångerna jag ringt har de hos försäkringsbolaget nästan bett om ursäkt gällande premien.

Kan vara tungt o få under 15, kanske en 620, men de börjar bli gamla och misshandlade nu.

Gatreggad drz 400 för 15k ? Kanske en dr650se, men 400 vill de oftast ha 20+ för

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Den dag en 640 blir billig i försäkring så......senaste gångerna jag ringt har de hos försäkringsbolaget nästan bett om ursäkt gällande premien.

Kan vara tungt o få under 15, kanske en 620, men de börjar bli gamla och misshandlade nu.

Gatreggad drz 400 för 15k ? Kanske en dr650se, men 400 vill de oftast ha 20+ för

Försäkringen är en djungel då, så olika... Jag betalar c;a 1600:- halvförsäkring helår å då är det storstad å inte landet... Under 15 är de svårt å hitta, bara såna som har ett enkelt fel att åtgärda som ägaren inte vet om... Sist såg jag en 640 för 9 som hade fått vatten i oljan... Till 90% att de va packningen till vattenpumpen för 36:-...

Drz 400 E är enduro reg. å S modellen är väg reg. E modellen går å få för 15....

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
dr650 är väl för tung?

TT600 kanske man ska kolla på också. Vad är skillnaden på TT600e och TT600r?

Ser att ju yngre en tt600r är, desto mer väger den...varför!? Enduro hojar var bättre förr?:tungan

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
TT600e hr el-start. Väger mer än R-modellen. Har för mig att e-modellen har ryckutjämnare i baknavet också. R-modellen har bara kick, och därmed inget batteri.

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Lite utmaning är bra! :tummenupp

Verkar som xr600r är mycket lättare än de andra 600ish i samma klass/år. Stort plus!

Tror det beslutet gick snabbt, om inte någon annan poppar upp med någon bra ide om någon annan superhoj vi missat. Någon som har en billig xr600r? :tungan

Vad bör jag kolla efter på de innan köp? Hur är det med de när man ska köra i vintern då? Blir mycket åka i kyla hade man tänkt. Då i sommaren kommer man köra mer med Aprilian.

Kolla denna! http://www.blocket.se/ostergotland/Honda_XR_600R___87_62415340.htm?ca=20&w=3

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Dr650 är en klumpig sak som trivs bäst på småvägar och grusvägar (den känns visserligen assmidig i jämförelse med mina andra hojar men börja bryta på småstigar och i skotarspår är inget jag skulle föredra med doktorn). Xr600r är efter lite forskning den bland 90tals 6-hundrorna som har trevligast effektkurva, men den är som sagt lite dyrare än de övriga eftersom den är populärare än tt/tr och dr. Jag skulle nog välja en 350 eller 400 om jag skulle ut i skogen som novis.

Last edited:

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Hoj
Affar
Eller om du ska ha en smidigare maskin än xr 600 så kan du försöka hitta en LV-reggad xr400, dom är ovanliga men dom finns.
/A

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Xr 600 !!
Hade en för 25 år sedan.
Körde en i helgen, underbara maskin. Klart att den är lite dyrare.
Det är dock en gammal hoj, den kan inte jämföras med en modern enduro.

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024