Billig pendelhoj tips

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Nu gräver man djupt på blocket efter en motorcykel som ska fylla just detta behov. Men det är inte lätt för man är ju lite kräsen.

Kör mellan 7 till 16 mil om dagen och skulle behöva en billig pendelhoj.

Mt01 jag har tar 0,6l milen blandad/pendel körning och det är lite mycket när bilen tar 0,74.

Någon som har något tips.

max 0,45l milen är inte så svårt att hitta men det ska kännas som en motorcykel också och inte en moped. över 400cc med andra ord. Priset bör ligga under 20,000.

Hade en GS 250 som tog 0,28l fast det var en pina på större vägar

Så har ni hat en mc som stämmer in på detta så skriv.

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
690 Enduro R -12
Honda: NX650 dominator, xr600, xr650L och xr650R är ju ganska soppasnåla om förgasaren/förgasarna är rätt inställd/inställda. :)

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
En Yamaha XJ 600... den har halvkåpa och drar mellan 0.4-0.5. Som av en händelsen råkar jag ha en billig sådan ståendes, från -97 :)

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Honda: NX650 dominator, xr600, xr650L och xr650R är ju ganska soppasnåla om förgasaren/förgasarna är rätt inställd/inställda. :)

Tyvärr så är jag lite anti offroad hoj Sen är väl det där enstånkare också eller? Letar efter något som har en len r4 hälst.

men jag ska ha dem i tankarna iaf.

En Yamaha XJ 600... den har halvkåpa och drar mellan 0.4-0.5. Som av en händelsen råkar jag ha en billig sådan ståendes, från -97 :)

Ja du får gärna skicka en bild till min mail. Roadwraith86@hotmail.com
Vad hade du tänkt dig för en sådan?

Last edited:

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
690 Enduro R -12
Tyvärr så är jag lite anti offroad hoj Sen är väl det där enstånkare också eller? Letar efter något som har en len r4 hälst.

men jag ska ha dem i tankarna iaf.

Jo, det är stånkor hela högen jag nämde.
Okey, ja då kan inte ja hjälpa till så mycket.
Men jag ska fundera lite...

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
En GS500 från början till mitten av 90-talet får du för under 20000. Den drog 0,37 mätt under ett helt år. 95 % av körningen var pendling genom stockholm under rusningstrafik . Byter man framfjädrar så blir den helt ok. Det är inget spjut men den gör runt 160. Eller Kawa ER5 eller Honda CB500. Det är liknande hojar med liknande prestanda

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
köp min suzuki rf 900 1994 ....då har du råkraften o den drar inget när man inte gasar

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
En zzr600 borde fungera.

Kan inte mer än instämma, inga problem att få min gamla zzr600-91 a dra 0,45 och då var inte förgasarna synkade på hur länge som helst.

Men visst, gasade man satan för att hänga med r-hojar eller tog ut den på bana (där fotpinnar och centralstöd skrapar i, rekommenderas ej) så drog den upp mot 0,6.

Tror iof. att en korrekt ställd gammal cbr600a från 91 och framåt går att få ner ganska snålt också och då har du en hoj som även går att lura ut på bana...

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Köp en SV 650 min drar 0,42 vid pendling bra ax med twinmotorn 72 hästar. Toppar 200 km/h så den funkar även att bränna med polarna på krokiga landsvägar. Du får en för 25-30 och billig försäkring 3600:-/hel

Har tänkt att sälja min.

//Dafe

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Min Yamaha FZ 750, 100 hk, drar aldrig över en halvliter. Finns för under 20 papp.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
En zzr600 borde fungera.

Hade en ZZR600 92. Nog den mc jag har varit mest förtjust i men när det kommer till bensinförbrukningen som någon annan också påpekade så är den aldels för törstig för det jag ska ha den:gnissla

Men när jag äntligen kan övningsköra mc med min sambo så blir det en sådan igen.

Kräsen= lägg på en tia och tjöp en sån härn. Bekväm miosoffa och bagageutryme som rymmer 2 resväskor och 1 handväska. Lättsvängd och hyffsat modern dessutom.

De är grymt het. Men just nu ligger den över min budjet. Sen är försäkringen ett snäpp för dyr. Jag är bara 23 så jag når inte den gränsen där det blir billigt för mig. Men den är klart lockande. Blir det ingen hoj nu så blir det nog en sådan i vinter :tummenupp

Köp en SV 650 min drar 0,42 vid pendling bra ax med twinmotorn 72 hästar. Toppar 200 km/h så den funkar även att bränna med polarna på krokiga landsvägar. Du får en för 25-30 och billig försäkring 3600:-/hel

Har tänkt att sälja min.

//Dafe

Tyvärr som det är nu så är 20000 den absoluta smärtgränsen tyvärr. Annars hade den legat högt på min lista.

Last edited:

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Tyvärr som det är nu så är 20000 den absoluta smärtgränsen tyvärr. Annars hade den legat högt på min lista.

Du borde kunna hitta en vettig för 20´i vinter.

Borde få en Triumph TT600 för den summan också, vilket är mycket roligare :D Men då blir det nog svårare med 0,45 l/mil

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
En gammal diversion 900 är bra pendlingshoj. Drar sansat med soppa ca. 0,5l/mil om du står på lite men du får dessutom lägre milkostnad iom kardandrivningen. Inga problem att få den att gå på 0,4-0,45 om du kör lagligt. Drar du många mil så kostar även kedja och drev en del i beräkningen. Billiga slitdelar såsom filter och stift osv. Försäkringsbiten kommer även den med i beräkningen.

Jag vill hävda att en större motor drar inte med nödvändighet mer soppa då du kör motorväg osv. då denna behöver arbeta mindre hårt för att bibehålla samma effektuttag. Säkert någon duktigare här, som kan reda ut detta.

Givetvis påstår jag inte att den är en bra sporthoj, men nu var det pendlingshoj vi diskuterade antar jag...

ett exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_xj_900_Diversion_23100932.htm?ca=23_10&w=3

.

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
sälj bilen o köp en sådandär minibil som drar nada typ? :)

har aldrig haft koll på förbrukning på mc då alla min nöjesfordon bara tankas mens jag ser glad ut :D

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
En gammal diversion 900 är bra pendlingshoj. Drar sansat med soppa ca. 0,5l/mil om du står på lite men du får dessutom lägre milkostnad iom kardandrivningen. Inga problem att få den att gå på 0,4-0,45 om du kör lagligt. Drar du många mil så kostar även kedja och drev en del i beräkningen. Billiga slitdelar såsom filter och stift osv. Försäkringsbiten kommer även den med i beräkningen.

Jag vill hävda att en större motor drar inte med nödvändighet mer soppa då du kör motorväg osv. då denna behöver arbeta mindre hårt för att bibehålla samma effektuttag. Säkert någon duktigare här, som kan reda ut detta.

Givetvis påstår jag inte att den är en bra sporthoj, men nu var det pendlingshoj vi diskuterade antar jag...

ett exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_xj_900_Diversion_23100932.htm?ca=23_10&w=3

.
Instämmer fullkomligt, den äldre versionen är nästan lika bensinsnål som diversion. att motorn är stor gör att de går att ligga på femman i runt 30km/h utan störer hackanden, och i motorvägsfart ligger varvet mellan 4-5k.

Sen är de riktigt skönt med kardan:tummenupp

den äldre versionen: http://www.blocket.se/lund/Yamaha_XJ_900_23348978.htm?ca=5&w=3

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom