Billig projektor

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Är på jakt efter en projektor nu när min TV börjar bli uråldrig och tråkig att titta på film på. Problemet är att man är fattig student och inte har alla pengar i världen. Så jag undrar vad man ska köpa för projektor för absolut MAX. 5000 kr begagnad?

Är någon av dessa nått att satsa på?

http://www2.blocket.se/view/1767894.htm?l=0&c=1&city=0
http://www2.blocket.se/view/1771880.htm?l=0&c=1&city=0
http://www2.blocket.se/view/1766138.htm?l=0&c=1&city=0
http://www2.blocket.se/view/1768996.htm?l=0&c=1&city=0

Vad ska jag satsa på för duk? Tänkte lägga runt 1500 på duk då jag har förstått att den verkar väldigt viktig för att få en schysst bild.

Tack på förhand,
Emil :)
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Duken är viktig om man har en ljussvag projektor (som jag), då behövs en som reflekterar mycket. Har man en väldigt ljusstark ska duken va grå, men vanligtvis duger en vit matt yta alldeles utmärkt, dvs en rullgardin från IKEA :)


Tänk på att lampan kostar mycket, ofta mer är projektorerna i denna prisklass.
Ljusflödet är också viktigt, jag har 300Ansi och det fungerar, men inte mer. För hemmabio vid totalt mörker är 600-1000 att rekommendera.

Sharpen verkar sjysst tycker jag, det bästa är dock att titta på några olika så man får en uppfattning om ljusstyrka och ljudnivå.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Dez skrev:
Duken är viktig om man har en ljussvag projektor (som jag), då behövs en som reflekterar mycket. Har man en väldigt ljusstark ska duken va grå, men vanligtvis duger en vit matt yta alldeles utmärkt, dvs en rullgardin från IKEA :)


Tänk på att lampan kostar mycket, ofta mer är projektorerna i denna prisklass.
Ljusflödet är också viktigt, jag har 300Ansi och det fungerar, men inte mer. För hemmabio vid totalt mörker är 600-1000 att rekommendera.

Sharpen verkar sjysst tycker jag, det bästa är dock att titta på några olika så man får en uppfattning om ljusstyrka och ljudnivå.

Hur fungerar det här med Ansi? Högre tal = högre ljusflöde?
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ljusstyrkan är överreklamerad. Har för mig att 140 ansi lumen vid 80" projektion reflekterar tillbaka ungefär samma ljusintensitet som en vanlig standard-TV. Har man inte tänkt använda en skärm över 80-100" så kan man mer eller mindre bortse från ljusstyrkan. Det brukar räcka till gott och väl ändå.
 
Last edited:

Tobias

xXxXxXxXxXxXxXx
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Svart GSXR750 -98 *SÅLD*, XR600 *SÅLD*, KTM 625 SXC *SÅLD*, KTM 525 -05
ANSI värdet är av klar betydelse !

Skulle inte rekommendera dig att köpa en projektor som levererar under 600 ansi-lumen, då du isf är tvungen att mörklägga totalt.

Punkt 2 du ska kika på är kontrastförhållandet (dvs skillnaden mellan det svartaste svarta och det vitaste vita projektorn kan prestera)

Punkt 3 upplösningen, välj helst en projektor med en upplösning av minst 800x600 då bilden annars blir pixlig.

Skulle nog avråda dig från sharp xvc1, men däremot den äldre sharpen han vara prisvärd.

//T (arbetar på just..... sharp)
 

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RGV 250 -92
Jag skulle hellre lägga dom där 1500(dukpengarna) på projektorn och fixa en mdsboard alt. spånplatta som jag skulle måla, garanterat inga vågor och bra bild för bra peng.

Dom gamla projektorerna suger pung och skall du nästa enbart se på film är 16:9 att föredra. Komplett.se säljer PT-AE200 för 9995 nu. Kolla på www.prisjakt.se för mer projar.
 

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Motala
Hoj
Fazer
Lite gammal tråd men. Du ska ALDRIG köpa en projektor utan att ha testtittat den först. En begagnad ska du definitivt satsa på. Det finns 3 sorters projektorer:
DLP - Bra bild för ok pris, vissa mår illa av att se på dem.
CRT - Stor bökig sak på ungefär 50kg, bäst bild. Runt 15 000 kr för en ny.
LCD - Billigast, inget bök eller strul men lite sämre bild än DLP.

Om jag vore du skulle jag satsa på en LCD-projektor. Jag kan säga såhär, om du lägger 5000kr på en begagnad projektor, och 1500kr för en ny duk får du sämre bild än om du köper en projektor för 6500kr och gör en duk själv. Det finns många guider hur man gör en duk på www.prisjakt.nu.

Satsa på 800x600 i upplösning. ANSI-lumen ska du skita totalt i, en projektor med 500 ansi kan funka lika bra för dig som en med 2000 beroende på hur mörkt det är. Desto mer ansi - desto ljusare kan du ha i rummet.

Onödigt att skriva en massor om du har fimpat idéen, men säg till om du vill att jag ska babbla på mer.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Pungis skrev:
CRT - Stor bökig sak på ungefär 50kg, bäst bild. Runt 15 000 kr för en ny.
Jag tror du glömde en 0:a där. 150 papp får man allt punga ut med om man ska ha en skapligt fin en. Grejen är att ingen köper nya CRT:er när man får tag i bra begagnade till en bråkdel av nypriset.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Hörrdu EBS, ta och köp dig en körkortsbok och kåpor till stålhästen innan du funderar över projektor. Vart ska du ha den förresten? I Moppefuckorummet eller :7peta :rofl
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
OLJEKYLD GSXR skrev:
Hörrdu EBS, ta och köp dig en körkortsbok och kåpor till stålhästen innan du funderar över projektor. Vart ska du ha den förresten? I Moppefuckorummet eller :7peta :rofl

I moppefuckolägenheten är det väl tänkt. :p Jag har körkortsböcker. :p Men det blir nog nått annat kul för pengarna nu. Nya däck till hojen kanske, möjligtvis ett X-box också. :tummenupp

Stålhingsten HAR kåpor. Dom ligger bara utspridda över hela motorvägen. :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top