Billig storstånka, tips ?

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Är sugen på en billig grussprättare för att skita ner och jobbpendla på. Är mest intresserad av en XR 600. Vad är det man bör veta om dessa innan man köper? Vad är det för skillnader mellan årsmodellerna, är det någon årsmodell man bör undvika och varför?
Dela gärna med er av erfarenheter ni som har/har haft en XR600.

Eller har ni kanske något bättre alternativ? Lägger nog max 25 papp, så ni har ett riktmärke.

Tack på förhand.

:crash

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
XR600 i 25k klassen innebär en 90-talare, då är de flesta fel botade.
Det är heller ingen skillnad på modellen tills den dör ut, mer än klistermärken.
Ska du åka till vardags är den ju bättre än modernare endurohojar, men den är ju inte jätteekväm eller liknade, som man kanske kan förledas att tro, är det längre sträckor som skall åkas så köp nåt med asfaltsbetonat som en XT eller nåt sånt.

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
en blå önskas
-95 så köpte jag mig en XR600 -87:a som gick perfekt, inget att anmärka på !

-97 köpte jag mig en XR600 -92:a som oxå gick perfekt, inget att anmärka på där heller !

-02 så köpte jag min sista XR, fast det blev då en 650 -00, den gick som de övriga, helt perfekt alltså !

Provkör å känn efter hur det går i motorn, växellåda mm. Verkar de delarna ok så blir det nog ett bra köp, de är ju slitstarka !

//M

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Crescent
Hade en DR650R förrut som var kanon på det mesta, bekvämare än en XR men fortfarande potent på grusvägen. Såg en kanonfin 92:a här på forumet för 19k.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Silwer skrev:
jag är övertygad om att en DR S är bättre för vardagsåkning.

Varför? P g a elstarten eller?

Jobbpendlandet är bara en kort tur på ca 15 minuter enkel resa så komforten är egentligen inget jag behöver fundera på.

Vilken är den roligaste grussprättaren av dessa?

Har XR´en respektive DR´en uppdaterats nämnvärt genom åren? Vilka stora förändringar har gjorts?

Tack för svaren grabbar !! :tummenupp

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jag skrev ju ovan hur XR600 har uppdaterats, dvs ingenting efter 91.
Xr är den seriösare för grusvägen av de båda, men ack så jobbig på asfalten.
elstart är en komfortdetalj, visst det funkar att kicka, men kickar man hojen sur så så blir du stående en längre stund.
Likaså om du kör stopp med xren, antingen får du igång den direkt eller så kan du få vänta tills den kallnar innan den behagar starta igen, vid dessa tillfällen önskar man att man kunde ha en elstart att nöta igång skräpet med.

Dessutom kan man poängtera att Xren saknar tändningslås, ifall man nu ska ha den parkerad på offentliga platser.

Last edited:

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
en blå önskas
Med XR:en har jag pendlat mycket mellan jobb å Hemmet. Då kan man ju även passa på å träna bakhjulsåka å ta en avstickare emellanåt.

//M

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
K-Micke skrev:
DR'en fick en stor uppdatering till -96 (SE) och är sedan dess i princip oförändrad. Tidigare var det väl S och R som var mer åt offroadhållet, och så fanns RSE som var mer åt touringhållet med större kåpa. Men SE är nog den klart bästa av dom.

XR´en verkar ju vara skottsäker, är det lika med DR´en, inga större driftsäkerhetsproblem?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Matthew skrev:
Med XR:en har jag pendlat mycket mellan jobb å Hemmet. Då kan man ju även passa på å träna bakhjulsåka å ta en avstickare emellanåt.

//M
En sak till att betona är att XR600 saknar ryckutjämnare, slangningar som är mer regel än undantag för att man ens ska orka åka asfalt tar stenhårt på drevpaket och utgående axel på moroten, se upp.

Jag snackar dessutom asfaltsåkning på cross eller endurodäck, inte nåt smöråkande på motardhjul.

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
J-Bone skrev:
Är sugen på en billig grussprättare för att skita ner och jobbpendla på. Är mest intresserad av en XR 600. Vad är det man bör veta om dessa innan man köper? Vad är det för skillnader mellan årsmodellerna, är det någon årsmodell man bör undvika och varför?

Eller har ni kanske något bättre alternativ? Lägger nog max 25 papp, så ni har ett riktmärke.

Tack på förhand.

Som andra påpekat, pendlande med en XR600 är lite drygt. Dessutom - elstart är ruskigt skönt. Fanns inget värre än att få stopp på XR:en på olämpliga ställen, då den kan vara riktigt jäklig att få igång då den är varm. Ska dock vara bättre på nya modeller, frågan är bara hur mycket bättre...
Den stora fördelen med XR är att det är mycket bättre drag i den än övriga konkurrenter, samt att den är väldigt smidig utan att kännas det minsta tung. Den stora nackdelen är att den inte alls är anpassad för vardagligt bruk.

Nej, ska du köra gata är XT600 eller DR650 att föredra, en sådan borde du utan problem kunna få tag i för de pengarna. XT:n är mer hållbar än DR:en, det kan vara värt att ta med i kalkylen. DR650 är det dock mer drag i, busigare helt enkelt, men för pendling är XT:n bekvämare.

Låt pris och utbud styra valet. Är det liknande priser för en XT och DR i likvärdigt skick, välj XT:n :D

...sedan har ju Kawasaki sina KLX, KLR och vad de nu heter. Har tyvärr ingen koll på dem, men det kanske någon annan har... de kan kanske vara intressanta. Har för mig att de brukar ligga bra till i pris.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Kawasaki är klx är likvärdig Xr´en, men den har elstart.

Jag ångrar dock mitt köp eftersom det är en ovanlig hoj. Blir till å beställa hem delar, vad det än är. Och så finns det inte många svenskar med kunskap osv...

Men den är ett bra alternativ om man kan leva i mörkret.,.. =)

/Zana

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Zana skrev:
Kawasaki är klx är likvärdig Xr´en, men den har elstart.

Jag ångrar dock mitt köp eftersom det är en ovanlig hoj. Blir till å beställa hem delar, vad det än är. Och så finns det inte många svenskar med kunskap osv...

Men den är ett bra alternativ om man kan leva i mörkret.,.. =)

/Zana
pff, hur då likvärdig, R versionen kanske, men inte den med plåttank, den är mer som Dr650.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
K-Micke skrev:
Du vill ha en STOR stånka J-Bone.
Varför inte en DR800? :skrämd

Hehe, 800cc stånka är mäktigt men det är i första hand grusåka och lite bus jag tänkt ha den till, sen blir det nog fram och tillbaka till jobbet också, så jag tror en sån är onödigt stor.

Jag skulle kunna tänka mig typ en 350cc också men vill nog ha kraften i en 600 trots allt.

Hmm... DR650 verkar mer och mer framstå som rätt hoj... kanske
Och man kan aldrig få för många sukkor :D
(sen saknas det bara en Katana och en RGV250) ;)

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
J-Bone skrev:

Tack på förhand.

Detta är fan sjukt J-Bone!!!
Jag var och kollade på en Stånka förrgår!!!

Kollade faktiskt på just en DR, och en XT (men den var för ny = dyr)

Måste vara något på TLP som gör att vi båda funderar p åen Offrådare på samma gång.... :)
(Steve TLS????... :D )

Hade jag bara fått sålt Bullen köper jag en Stånka på en gång! Jag tänkte oxå har min i huvudsak som pendlar hoj. Dock så har jag lite längre än dig... :D

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Så här ser den DRen ut som jag kollade in. :)

Bifogat

• 214.jpg
    214.jpg
    25.3 KB · Visningar: 243

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Hehe, klart man ska ha en skogsmaskin också! ;)

Kan nån vara snäll och rensa upp i DR djungeln plz :confused:

Vad skiljer S, R, E, SE osv.. ? Micke kanske? Vet att du redan har svarat delvis på detta men om du vet mer så dela gärna med dig. :tummenupp

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag vill oxå veta!

Nu kommer jag drömma DR i natt... :crash

petter

aka [telia]sketatufftnamn
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
mellan hojar
köp xr, man vet aldrig när det finns en grusväg runt hörnet. jag har kört en hel del på crossdäck både vinter o sommar och det är inga problem trots avsaknad av elstart, man får bara lära sig o kicka igång skiten annars får man gå eller vänta och då är alternativet lära sig ganska självklart. betänk också att snön kommer hyffsat snart och då blir det riktigt roligt.köp xr.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024