Billiga oljor vs Märkes oljor

cheddardolmen

Il Duce
Gick med
29 Jun 2005
Ort
malmö
Hoj
Ducati Monster
Jag undrar helt enklet om skillnaden är så satans stor.
Hela min kropp säger att jag bör ta märkes olja.
Men vi tar Shell Advanced 10W40 olja ca pris 600:- 4liter
Sen har vi Mobil 10W40 100:- (ngn kampanj) 4liter
Båda skall vara helsyntetiska.
Sen finns det en hel uppsjö av tyska märken med.

Är det stora skillnader på dessa oljorna?
:va


Jag pressar inte bågen. Kör lugnt och sansat. mestadels av tiden ;)

tack på förhand
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
cheddardolmen skrev:
Jag undrar helt enklet om skillnaden är så satans stor.
Hela min kropp säger att jag bör ta märkes olja.
Men vi tar Shell Advanced 10W40 olja ca pris 600:- 4liter
Sen har vi Mobil 10W40 100:- (ngn kampanj) 4liter
Båda skall vara helsyntetiska.
Sen finns det en hel uppsjö av tyska märken med.

Är det stora skillnader på dessa oljorna?
:va


Jag pressar inte bågen. Kör lugnt och sansat. mestadels av tiden ;)

tack på förhand

ingen som kan svara typ

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
cheddardolmen skrev:
Sen har vi Mobil 10W40 100:- (ngn kampanj) 4liter
Är du säker på att det är helsyntetisk MC-olja? :rolleyes:
Jag såg nämligen 4 liter mineral från Mobil för 99:- i nått reklamblad idag.
 

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
cheddardolmen skrev:
Är det stora skillnader på dessa oljorna?
:va

Yepp!:D

(-eller: vil du chansa? Använder du en helsyntet av bra kvalite kostar det dig ca 0,5% av hojens inköpspris/säsong, och du vet att oljan håller hela vägen. Köper du en billig mineralolja kostar det dig 0,1% av hojens inköpspris/säsong, och oljan håller kanske hela vägen :tummenupp )
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Med 99% chans att kröka hojen kring ett träd, vad spelar oljan egentligen för roll? ;)

(jag kör på Biltema helsyntet)
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Feltema Rejsing is teh shit! Kört på det en bra stund nu, ligger väl sisådär 10st tomma förpackningar i garaget och den oljan är det absolut inget fel på!
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Biltemas MC Racingolja inköptes 4liter i söndags efter alla de tips jag läst så slog jag till. Ska försöka mig på ojebyte o filterbyte i April straxt innan det blir körbart på backen :)
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
cheddardolmen skrev:
Men vi tar Shell Advanced 10W40 olja ca pris 600:- 4liter
Sen har vi Mobil 10W40 100:- (ngn kampanj) 4liter
Båda skall vara helsyntetiska.

Helsyntet Mobil-olja för MC? 100kr för 4 liter? Då finns det ingenting att tveka på - välj den!

Vilken butik är det som har detta erbjudande? Skulle vilja köpa upp ett antal dunkar.
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Sandstrom skrev:
2041526 Helsyntet Mobil-olja för MC? 100kr för 4 liter?
Nu var det ju tyvärr inte riktigt så bra. Läs längre upp.
(4l mineral på Netto för 99:)
 

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ingen längre =(
Säg nu att man står i valet o kvalet mellan helsyntet och delsyntet? Vad ska man då välja? Oavsett om man köper dyrt eller billigt? Det beror väl på hur man kör ifs, kör man på bana så är väl helsyntet att föredra men för en vanlig Svensson? Behövs verkligen helsyntet då? Läste någonstans att det är både för och nackdelar med helsyntet...? Någon som har bra svar?

MVH
Bobby
 

Don Danielsan

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Höganäs /Lund
Hoj
Ducati 749s
Biltemas grejer ska man undvika, innehåller minimal gräns av ett visst ämne i oljan (kommer inte ihåg vad det heter (adhesiver??)), vilket gör att oljan efter nån runda i kvarteret börjar åldras o bli sämre... problemen uppkommer kanske inte närmsta tusen milen o drabbar nog inte den som har relativt ny hoj och ändå kommer sälja den...

inte mitt påhitt utan snacka med nån professor i plugget...
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Don Danielsan skrev:
2041586 Biltemas grejer ska man undvika, innehåller minimal gräns av ett visst ämne i oljan (kommer inte ihåg vad det heter (adhesiver??)), vilket gör att oljan efter nån runda i kvarteret börjar åldras o bli sämre... problemen uppkommer kanske inte närmsta tusen milen o drabbar nog inte den som har relativt ny hoj och ändå kommer sälja den...

inte mitt påhitt utan snacka med nån professor i plugget...
Dr bike?
 

Dr.Bike

Guest
Don Danielsan skrev:
2041586 Biltemas grejer ska man undvika, innehåller minimal gräns av ett visst ämne i oljan (kommer inte ihåg vad det heter (adhesiver??)), vilket gör att oljan efter nån runda i kvarteret börjar åldras o bli sämre... problemen uppkommer kanske inte närmsta tusen milen o drabbar nog inte den som har relativt ny hoj och ändå kommer sälja den...

inte mitt påhitt utan snacka med nån professor i plugget...


Den där diskussionen har jag redan haft med en kille här på forumet (Majoon tror jag det var?), och tyvärr kom vi fram till att den (antagligen samme professor) hade fel. (Eller iaf såg "sanningen" på ett annat sätt)
Ledsen för det, men för det första finns inget ämne som "förbrukas" efter en runda i kvarteret, och för det andra så är det ju så att ALLA ingående komponenter i en olja börjar degraderas så fort man tar maskinen i bruk.

Så det är ingen lögn att oljan blir sämre, men det är en gråvit lögn då den inte har någon praktisk betydelse. (och det är här man kan välja att lägga orden MED eller MOT en olja, utan att ljuga, men ändå som sagt glida lite på vad som är viktigt och inte, beroende på vem som betalar ens lön)
Nej Biltema betalar inte mig en spänn eller ens en liter olja. Jag har däremot varit en pain in the ass och tjatat på dem genom åren som gått att ta IN en mc olja... Tyckte dessutom att jag gott kunde FÅ ett par flak för den reklam alla dessa debatter gett dem men: nej.
Jag är inte driven av vare sig Biltema eller ett vinstintresse, bara ren idealism och ett sjukt intresse för att hitta bra produkter till ett vettigt pris.
Den dag det kommer en bättre, lika bra men billigare olja osv, så kommer jag rekommendera DEN. Pungt.
Vidare saknar inte Biltemaoljan några ingredienser av betydelse, och ämnet du talar om är mest troligt Litium.
Li - Ett ämne som f.ö BARA är i ingrepp då oljefilmen brister. Vilket den ju inte gör 99,9999999999% av tiden, och NÄR den gör det så finns Li där för att förhindra skärning. Det är alltså en metalltvål vi talar om.
Sen att uthålligeten på detta ämne och denna i tribologikretsar omdiskuterade "vinst" i att ha dessa i oljan går vitt isär är en annan sak.
Tiden från att en skärning hade varit ett faktum utan och med tillsatsen är så liten att det jämförelsevis tar längre tid att passera Njutånger med ljusets hastighet...(spelar iofs ingen roll vilket ämnet i oljan är inför kommande principdiskussion, men låt oss säga att det var Litium för enkelhetens skull. Ok?)

Så återigen när man jämför saker: Bara för att man målar ena änden på ett kvastskaft och sedan basunerar ut att det blivit längre (vilket det ju i TEORETIKERNS värld) har blivit, så betyder det i sin tur inte att denna skillnad är signifikant,
utan faktiskt helt obetydlig.
Likaså med Li i oljan.
Jo det fanns en tid då detta behövdes, och faktiskt i vissa applikationer idag med, men oljan är så bra och stark idag så jag vill påstå att det som sagt inte har nån betydelse längre.
Den lilla tid man tjänar innan skärning då exempelvis oljefilmen uteblir (pumpen suger luft vid bakhjulsåka tt.ex ;)) är så kort (minns Njutånger) att du iaf inte hinner reagera.
När oljelampan börjat lysa är det redan försent s.a.s
För mycket Li är dessutom skadligt. En del tillverkare mosar i massor och påstår att deras olja är mer skärstabil. Men så funkar det inte utan optimal inblandning ligger runt 15-17 mikrogram per liter.
Skulle vara mycket förvånande om övriga additivpaket i Biltemaoljan inte följer övriga tillverkares standard f.ö
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top