Billigast köpa skräddarsydd skinnställ?

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
TÄnkte höra med er var jag kan hitta skinställ billigt för jag måste skräddarsy en efter mig. Var inne på mitonga racing i lomma där jag fick reda på de. Dem sa att dem beställer från gimoto och det kostar ungefär 10 000 kr o sy ett. jag har lite krisigt med ekonomin för tillfället för jag köpte en kanske lite för dyr förstahojj :)

Kan ni ge mig några tips. Annars så får de väl bli ett skinställ från gimoto.

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
Jag är bara 161 cm lång så ja måste sy ett efter mig. Sen så sa dem att dem skinställen dem har är eu anpassade lr nått sånt. Att dem inte passar någon för att alla är olika tjocka magra långa korta m.m. så det bästa är o sy ett som man sen kan lätt använda i 10 år utan problem (om man håller sig i trimm :D )

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Spliffmaster skrev:
2697566 TÄnkte höra med er var jag kan hitta skinställ billigt för jag måste skräddarsy en efter mig. Var inne på mitonga racing i lomma där jag fick reda på de. Dem sa att dem beställer från gimoto och det kostar ungefär 10 000 kr o sy ett. jag har lite krisigt med ekonomin för tillfället för jag köpte en kanske lite för dyr förstahojj :)

Kan ni ge mig några tips. Annars så får de väl bli ett skinställ från gimoto.

http://www.psi-sweden.com/html/index.asp

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Spliffmaster skrev:
2697621 Jag är bara 161 cm lång så ja måste sy ett efter mig. Sen så sa dem att dem skinställen dem har är eu anpassade lr nått sånt. Att dem inte passar någon för att alla är olika tjocka magra långa korta m.m. så det bästa är o sy ett som man sen kan lätt använda i 10 år utan problem (om man håller sig i trimm :D )
Alla ställ som säljs nuförtiden har CE-godkända skydd av olika typ. Kollar du här pa SH sa har förmodligen de flesta ställ i standardstorlekar.

Italienare är ofta sma och smala sa kolla efter ett standardställ fran en av de italienska tillverkarna sa kanske du kan komma undan lite billigare. Skräddarsytt skulle jag gissa hamnar pa ca 10 000 eller mer oavsett vem du fragar.

Själv är jag för kort för min vikt, väldigt för kort men jag kör ända med ett standardställ, inte billigt precis men ända. Har väldigt svart att halla mig i trim. :)

Vill du absolut kan du även kolla pa www.jernbergs.se

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Hayabusa 2008
Spliffmaster skrev:
2697621 Jag är bara 161 cm lång så ja måste sy ett efter mig. Sen så sa dem att dem skinställen dem har är eu anpassade lr nått sånt. Att dem inte passar någon för att alla är olika tjocka magra långa korta m.m. så det bästa är o sy ett som man sen kan lätt använda i 10 år utan problem (om man håller sig i trimm :D )

Lät som ett lågt försäljnings argument av dom :arsele . Välj ett skinn ställ med kvalitet och så letar du upp en duktig skräddare och "voila" så är det fixat för billigare än 10k iaf. Är han duktig så ser man inte ens var de varit in och kapat, men det är stor skillnad på kunskapen i den branschen också, tyvärr.//R

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
Palmas skrev:
2697639 Alla ställ som säljs nuförtiden har CE-godkända skydd av olika typ. Kollar du här pa SH sa har förmodligen de flesta ställ i standardstorlekar.

Italienare är ofta sma och smala sa kolla efter ett standardställ fran en av de italienska tillverkarna sa kanske du kan komma undan lite billigare. Skräddarsytt skulle jag gissa hamnar pa ca 10 000 eller mer oavsett vem du fragar.

Själv är jag för kort för min vikt, väldigt för kort men jag kör ända med ett standardställ, inte billigt precis men ända. Har väldigt svart att halla mig i trim. :)

Vill du absolut kan du även kolla pa www.jernbergs.se

Jag har kollat på psi sweden hemsidan. och den du länkade.
på psi sidan så har dem barnstorlek asså upp till 160 cm där de kostar med känguruskinn runt 8000 för racing ställ och ko skinn kostar 6000 typ. Skulle behöva i alla fall 161 kanske man kan komprimissa med dem!?!?

Det hade varit det bästa alternativet. men sen kanske det är mesigt gjort bara för de e typ barnstorlek. asså fjuttigare ryggpuck m.m.

HÄr är länk i alla fall till priserna:http://www.psi-sweden.com/pdf/pris_200702.pdf

rocketer skrev:
2697672 Lät som ett lågt försäljnings argument av dom :arsele . Välj ett skinn ställ med kvalitet och så letar du upp en duktig skräddare och "voila" så är det fixat för billigare än 10k iaf. Är han duktig så ser man inte ens var de varit in och kapat, men det är stor skillnad på kunskapen i den branschen också, tyvärr.//R

Ja det kanske det var :va Men han sa att dem har haft gimoto som leverantör i 20 år nått sånt. minns inte exakt, men i alla fall så sa han också att jag skulle undvika köpa känguruskinn för att det är svindyrt, men att det är mycket skönare med. så nått gott ville han mig ändå.

Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
micke på PSI fixar det på cm åt dej inga problem :tummenupp

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Hayabusa 2008
Spliffmaster skrev:
2697684 Jag har kollat på psi sweden hemsidan. och den du länkade.
på psi sidan så har dem barnstorlek asså upp till 160 cm där de kostar med känguruskinn runt 8000 för racing ställ och ko skinn kostar 6000 typ. Skulle behöva i alla fall 161 kanske man kan komprimissa med dem!?!?

Det hade varit det bästa alternativet. men sen kanske det är mesigt gjort bara för de e typ barnstorlek. asså fjuttigare ryggpuck m.m.

HÄr är länk i alla fall till priserna:http://www.psi-sweden.com/pdf/pris_200702.pdf

Ja det kanske det var :va Men han sa att dem har haft gimoto som leverantör i 20 år nått sånt. minns inte exakt, men i alla fall så sa han också att jag skulle undvika köpa känguruskinn för att det är svindyrt, men att det är mycket skönare med. så nått gott ville han mig ändå.

Känguruskinn används väl mest i handskar eftersom det är så dyrt som du säger. Varför denna stress nu eller skall du åka nu på vintern? Till våren kommer säkert en massa erbjudanden för att inte nämna att hojmässan öppnar snart i Stockholm - då bör det väl vara en och annan representant där som kan tipsa/råda och bonusen är att du kan prata med många olika företag vilket ger dig bättre överblick vad som finns och kan göras, bara en idé?//R

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
Gottis skrev:
2697700 micke på PSI fixar det på cm åt dej inga problem :tummenupp

Jo det gör han säkert :D Men frågan är om jag kan få det i "barnstorlek prisklass" fast det är bara till max 160 cm ju. o ja behöver ju 161. Känns och behöva betala 12 000 annars för känguruskinn pga en cm :( jag får väl ringa och höra eller?

rocketer skrev:
2697711 Känguruskinn används väl mest i handskar eftersom det är så dyrt som du säger. Varför denna stress nu eller skall du åka nu på vintern? Till våren kommer säkert en massa erbjudanden för att inte nämna att hojmässan öppnar snart i Stockholm - då bör det väl vara en och annan representant där som kan tipsa/råda och bonusen är att du kan prata med många olika företag vilket ger dig bättre överblick vad som finns och kan göras, bara en idé?//R

Jag har enbart köpt mig hjälm än så länge så jag har en del att köpa och sen fixa med hojjen med. så jag vill börja i god tid. hatar göra allt i sista minuten :(
Sen så sa han på mitonga att det bästa är om ja beställer så fort som möjligt så att jag inte gör det när det är högsäsong typ i mars för då kommer det förmodligen att dröja ett tag innan jag får hem den.

Sen tror jag att det inte kan bli mycket billigare än max kanske 8000 för ett skräddarsytt ställ. Men då blir de ju ingen grymm modell kanske :(

Men den mässan hade jag velat gå på. Fast i så fall med hojj har sålt bilen och har bara hojjen. Offrar allt för att kunna ha råd me min gixxer.

Last edited:

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
När jag letade skinnställ hade jag problemet att om byxan passade perfekt så var jackan för liten. Jag köpte helt enkelt lös byxa och en lös jacka i olika storlekar från Alpinestars kollektion och på så vis fick jag ju ett bra skinnställ i storlekar som passar mig.
Att ta en jacka från ett ställ o pussla ihop med en byxa från ett annat går alltså inte, tyvärr, eftersom ett skinnställ säljs i en och samma storlek på både överdel och underdel.

/Krille

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
Fudpucker skrev:
2697748 När jag letade skinnställ hade jag problemet att om byxan passade perfekt så var jackan för liten. Jag köpte helt enkelt lös byxa och en lös jacka i olika storlekar från Alpinestars kollektion och på så vis fick jag ju ett bra skinnställ i storlekar som passar mig.
Att ta en jacka från ett ställ o pussla ihop med en byxa från ett annat går alltså inte, tyvärr, eftersom ett skinnställ säljs i en och samma storlek på både överdel och underdel.

/Krille

Jo det är exakt samma problem jag har att överdelen passar, men inte underdelen eller. men sen så är jag bara 161 cm lång så jag har det lite svårare. dem standardsydda ställen finns som minsta storlek runt 170 cm tror jag. Så det finns inget annat alternativ än att skräddarsy en.

Problemet är att jag ska regga ner till 25 kw för att det ska stå på pappret att den e strypt. sen inregistrera hojjen. sen behöver ja handskar, stövlar, ryggskydd, lås och försäkra den. KOmmer bli dyrt och min budget e tight för tillfället. // David

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Spliffmaster skrev:
2697778 Jo det är exakt samma problem jag har att överdelen passar, men inte underdelen eller. men sen så är jag bara 161 cm lång så jag har det lite svårare. dem standardsydda ställen finns som minsta storlek runt 170 cm tror jag. Så det finns inget annat alternativ än att skräddarsy en.

Problemet är att jag ska regga ner till 25 kw för att det ska stå på pappret att den e strypt. sen inregistrera hojjen. sen behöver ja handskar, stövlar, ryggskydd, lås och försäkra den. KOmmer bli dyrt och min budget e tight för tillfället. // David

Satsa på att köpa ett begagnat ställ och sy in det. Det skulle jag tro är det billigaste alternativet.

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
-
Spliffmaster skrev:
2697713 Jo det gör han säkert :D Men frågan är om jag kan få det i "barnstorlek prisklass" fast det är bara till max 160 cm ju. o ja behöver ju 161. Känns och behöva betala 12 000 annars för känguruskinn pga en cm :( jag får väl ringa och höra eller?
Tror det är mer än själva längden som kan skilja mellan barnmodellen och den för dom vuxna. Skydden kan se annorlunda ut osv.
Men i värsta fall får du väl ta ett barn ställ, du är ju bara 1 cm över 160...läder töjer sig, så det spelar nog ingen roll! Kontakta PSI och hör med dom helt enkelt, kan nog komma överens om en bra kompromiss!

Sen kom ihåg, bättre att satsa på bra utrustning innan du köper värsting hojen...

Edit: Angående känguruskinn, det är både lättare och slitstarkare än vanligt läder. Men dyrare...

MVH
/PL0J

Last edited:

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
En tanke bara.. borde inte Alpinestars stl 46 sitta som gjutet??

Har vatt inne på alpinestars sida och kollat vad den minsta storleken har för mått. Den minsta hade var till en längd på 171 - 174 cm. Så de gick inte heller. Sen ifall jag skulle köpt ett alpinestar ställ, så hade jag hamnat på samma prisklass som det kostar att skräddarsy ett ställ.

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
Tror det är mer än själva längden som kan skilja mellan barnmodellen och den för dom vuxna. Skydden kan se annorlunda ut osv.
Men i värsta fall får du väl ta ett barn ställ, du är ju bara 1 cm över 160...läder töjer sig, så det spelar nog ingen roll! Kontakta PSI och hör med dom helt enkelt, kan nog komma överens om en bra kompromiss!

Sen kom ihåg, bättre att satsa på bra utrustning innan du köper värsting hojen...

Edit: Angående känguruskinn, det är både lättare och slitstarkare än vanligt läder. Men dyrare...

MVH
/PL0J

Jo det tror jag också, alltås att det är mindre ryggskydd och mindre skydd över huvud taget. Jag ska i alla fall ringa upp till dem och höra! Om det går att komprimissa lite eftersom det är en del mindre material till ett ställ i min size än ett större.

Jag vet att utrustningen är prioritet ett. Men att jag brinner så mycket för extremhojj och fart kan jag inte hjälpa :( :huvet

Anledningen till att jag har lite bråttom är att när sommaren närmar sig så kommer jag nog få vänta ett bra tag ifall jag beställer ett ställ då. men då har jag säkert pengarna till de!

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
Satsa på att köpa ett begagnat ställ och sy in det. Det skulle jag tro är det billigaste alternativet.

njaa. det e mycket som måste sjusteras i så fall. inte bara till och sy upp benen. allt ska flyttas om. Jag kommer nog att köpa ett helt nytt. men jag vill hitta det billigaste alternativet. :gnissla

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!