billigast möjliga värmefilt?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Ska införskaffa en elektrisk värmefilt (gärna med termostatstyrning till fast temperatur så man vågar lägga den i en plastpåse) för att härda epoxy/polyester med. Biltema tar ~250kr för sin modell, men det känns som väl mycket pengar med tanke på att jag kommer att kleta ner den med plast och andra kemikalier.

Tanken med det hela är att kunna stänga in epoxy/plast i en frigolitlåda som jag sedan lägger tillsammans med elfilten i utomhus för att slippa stå i ångorna när bitarna härdar. Lokalen jag arbetar i har nämligen inte så superbra ventilation, samt är så stor att det blir dyrt att vädra ut värmen ihop med gaserna då andra måste kunna vara och arbeta där under tiden. Visst borde en filt på 60W och termostatstyrning till 60C (specen på Biltemas) räcka till detta så länge det är småbitar det rör sig om?

Några förslag som inte innebär dyr frakt/lång leveranstid etc?

Hur stora saker är det du ska plasta? Spontant känns det ju som att frigoliten kommer att smälta, och att linda in allt i en plastpåste kommer antagligen sluta med att du har gjort en plastklump med ingjuten värmefilt... :rolleyes:

Bygg en isolerad låda istället och stoppa i en värmare i dom istället, tex slingor från en slaktad värmefilt, uppbrunnen däckvärmare eller liknande.

Hur stora saker är det du ska plasta? Spontant känns det ju som att frigoliten kommer att smälta, och att linda in allt i en plastpåste kommer antagligen sluta med att du har gjort en plastklump med ingjuten värmefilt... :rolleyes:

Bygg en isolerad låda istället och stoppa i en värmare i dom istället, tex slingor från en slaktad värmefilt, uppbrunnen däckvärmare eller liknande.

Saker i storleken 50x30cm vecklade i olika former. Tror du verkligen att plasten smälter fast vid så låg temp? Jag tror att jag har utsatt vakuumplasten för högre temperatur innan (dock inte testat vad frigoliten tål).

Faktum är att det räcker med att få upp bitarna till +40, redan där accelereras härdtiden såpass att jag kan jobba med en bit medans den andra härdar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Polystyrene

Glastemp 95C, lär ju hålla då.

Last edited:
Saker i storleken 50x30cm vecklade i olika former. Tror du verkligen att plasten smälter fast vid så låg temp? Jag tror att jag har utsatt vakuumplasten för högre temperatur innan (dock inte testat vad frigoliten tål).

Faktum är att det räcker med att få upp bitarna till +40, redan där accelereras härdtiden såpass att jag kan jobba med en bit medans den andra härdar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Polystyrene

Glastemp 95C, lär ju hålla då.
Alltså, dom smälter inte av värmen, utan av polyestern, och ha plast som ligger mot kan sällan vara bra heller, med tanke på att den kan klibba fast osv.

Tänk på att polyestern utvecklar en hel del värme under härdningsprocessen, så blir det för varmt/härdar för fort så finns det risk för sprickbildning mm. För att den ska börja brinna krävs det mycket värme, men risken finns ju.

Alltså, dom smälter inte av värmen, utan av polyestern, och ha plast som ligger mot kan sällan vara bra heller, med tanke på att den kan klibba fast osv.

Tänk på att polyestern utvecklar en hel del värme under härdningsprocessen, så blir det för varmt/härdar för fort så finns det risk för sprickbildning mm. För att den ska börja brinna krävs det mycket värme, men risken finns ju.

I värsta fall kan jag klä frigoliten med något som står emot styren/aceton om nu ångorna skulle visa sig vara ett problem. Jag tänker alltså inte droppa flytande polyester på frigoliten utan bara ha lådan som värmeisolering för några one-off saker.

Gällande temptålighet och klibbande, så fastnar inte vakuumpåsen jag har dragit ett antal delar med i vare sig polyester eller epoxy (dock skrynklar den sig och är lite jävlig om man kört med mycket värme).

Jag lägger inte så tjockt i taget att exoterma värmen från härdningen är så värst hög, annars slår ju sig formen etc.

Det borde ju gå att måla den med en vattenlöslig färg, då blir den ju dessutom lite tåligare mot slitage också.

Vakuumpåsen, är det till för att hålla grejerna på plats, och suga ur luften, eller bara som skydd?

Nu blir jag ju lite nyfiken, vad håller du på å bygger för något? :)

Det borde ju gå att måla den med en vattenlöslig färg, då blir den ju dessutom lite tåligare mot slitage också.

Vakuumpåsen, är det till för att hålla grejerna på plats, och suga ur luften, eller bara som skydd?

Nu blir jag ju lite nyfiken, vad håller du på å bygger för något? :)

Här är en vakuumbild: http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_holders_mould_work/PICT0313.JPG

Använder vakuum för att pressa plasten mot fibrerna och på så sätt få bort överflödig epoxy/polyester, samt att få bra följning av biten jag gjuter av.

Är upphängningar för ett hemmabyggt avgassystem som ska dras i kolfiber som arbetas på just nu, senare blir det nog även insugskanaler till luftburken.

Här är en vakuumbild: http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_holders_mould_work/PICT0313.JPG

Använder vakuum för att pressa plasten mot fibrerna och på så sätt få bort överflödig epoxy/polyester, samt att få bra följning av biten jag gjuter av.

Är upphängningar för ett hemmabyggt avgassystem som ska dras i kolfiber som arbetas på just nu, senare blir det nog även insugskanaler till luftburken.
Fiffigt! Det brukar ju vara lite pyssligt just att få glasfibern och polyestern att ligga tätt emot. Jag brukar klä det som ska plastas av med aluminiumfolie, och måla på ett tunt lager polyester på det innan jag lägger på glasfibern, det brukar funka. Men att suga fast det är ju smidigare, om nu det man plastar av håller för det :)

Jag håller också på och bygger ett ljuddämparfäste i glasfiber! Kolfiber vore skoj, men lite för mycket jobb för att få det snyggt :gnissla

Modifierar frågeställningen lite:

Om jag använder mig av ett plastkärl med volym 50-100 liter som jag täcker över med något värmeisolerande, och lägger delen jag vill utsätta för värme ihop med en normal 1000/2000W termostatstyrd värmefläkt av billig sort, borde termostaten i en sådan tingest har tillräckligt snabb responstid för att inte överhetta och förstöra saker/sig själv i ett såpass trångt utrymme? Det är ju absolut billigaste och effektivaste sättet annars, då jag är orolig för att värmeläckaget är för stort för effekten i en värmefilt.

Tråget jag har är ett tjockväggigt blandtråg för cement, vilket nog i sig kan svälja en anselig mängd värme då det nog väger 30kg tomt.

*/ ?>
Back