Bilmotorstativ till utombordare?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hade tänkt lyfta loss utombordaren och ge den lite kärlek under vintern. Det enda problemet är att den väger sissådär 175-200kg.
Då den enda motorvagn jag hittat för ändamålet kostar 2500 och den billigaste bock jag hittat kostar 1500:- tänkte jag se om någon testat att använda ett motorstativ för bilmotorer istället?!

Både Jula och Biltema säljer motorstativ som skall klara 450kg. Jag tänkte mig att jag helt enkelt skruvade dit ett par rejäla plywoodskivor på fästanordningen så får dessa agera akterpegel när jag hänger dit motorn.

Kan det funka eller kommer skäddan slå i den däringa mittbalken? (Lång rigg)
601021-jpg.jpg

Edit:
26-7452_l.jpg

...eller är det kanske fiffigare att köpa en sån häringa magasinkärra och skruva fast en skiva upptill så det blir som på bilden nedan..
stativ.jpg

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...hade ett par sådana på den tiden det byggdes stressade japanska boxermotorer i garaget, bra skit. :) Du kan låsa rotationen med en sprint...så det är ju bara att bygga något med höjd så riggen går fritt...och bulta fast i spåren för "armarna" helt sonika.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
...hade ett par sådana på den tiden det byggdes stressade japanska boxermotorer i garaget, bra skit. :) Du kan låsa rotationen med en sprint...så det är ju bara att bygga något med höjd så riggen går fritt...och bulta fast i spåren för "armarna" helt sonika.

HIttade en bild på någon som gjort just så.. Känns som ett ganska tryggt och säkert alternativ..
stativ1.jpg

På tal om något annat... Bara 9 dagar kvar nu. :fakta :tummenupp Och för mig som sitter med basutbud hemma i Sthlm får jag trösta mig med att TV4 sänder... :)

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Ta bort växelhuset innan du lyfter bort maskin från akterspegeln så är ju chansen större att det går fritt
Från balken.
Om inte annat så har du ju minskat risken att det får en smäll om något skitersej när du ska lyfta av
Motorn!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ta bort växelhuset innan du lyfter bort maskin från akterspegeln så är ju chansen större att det går fritt
Från balken.
Om inte annat så har du ju minskat risken att det får en smäll om något skitersej när du ska lyfta av
Motorn!

Vad han skrev, men det går att vrida eller tilta den om man säkrar upptill, då kan man ta av vxl.huset i motorstativet.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO