Bilproblem; Vovlo v70

sp33dy

Svärmorsdrömmen.
Gick med
17 Aug 2003
Sho,

På väg hem igår la jag märke till att bilen (v70 t5 -01) började hacka lite.. försökte lyssna efter missljud osv men ingenting, och så småningom slutade hackandet och jag tänkte inte mer på detta.

Så idag, när jag låg på E6 så började hackande igen (likt soppa-torsk) och plötsligt började jag tappa kraft, frikopplade för att försöka få upp varvtalet igen utan resultat. Färddatorn indikerar "Reducerad prestanda". Rullar in till vägkanten och stänger av motorn för att lukta och kika på motorn (stänger av motorn). Ger ingenting, allting är normalt så startar motorn igen. Startar fint som vanligt men går sen väldigt ojämnt på tomgång, och datorn indikerar fortfarande "Reducerad prestanda".
Vågade inte köra längre utan ringde bärgare.

Så, vovlo-kunniga, några tips på vad jag bör kika på?
(bilen är trimmad om det kan ha någon betydelse)

Tack på förhand!

Niklas

Möjligtvis inte kört på olika soppa sorter?

Har en vän som har en sån, får spelet bara man skiftar mellan 95 & 98..

Iceman1975 skrev:
2452783 Möjligtvis inte kört på olika soppa sorter?

Har en vän som har en sån, får spelet bara man skiftar mellan 95 & 98..

Jo det är sant, växlat en del, främst då mellan 98 och 99 (Shells)
Visste faktiskt inte att det kunda ha sådan inverkan på motorgången

sp33dy skrev:
2452785 Jo det är sant, växlat en del, främst då mellan 98 och 99 (Shells)
Visste faktiskt inte att det kunda ha sådan inverkan på motorgången

Nu säger jag inte att det är så..Men han hade problem med det..
Gå in på nått volvoforum där det finns lite mer kunniga på just Volvo..

Lycka till!

Känns det som den inte går på alla cylindrar?
Min 855a hade liknande symptom och då hjälpte det med att byta tändkablar.
runt 1000 spänn gick det på.
Vi testade det genom att starta motorn, och sedan lyfta bort en tändhatt i taget.

/M

Om man bortser från all elektronik... skit i soppa pumpen/filter. gått långt?

selin skrev:
2453271 Luftmassemätare, vanligt fel. Ger dessa symptom.

Håller med, lättast är att kolla felkoder så vet man vart man ska börja leta.
Åk till en volvo eller någon som kan kolla felkoder så löser det sig säkert.

Cyberdog skrev:
2453563 Håller med, lättast är att kolla felkoder så vet man vart man ska börja leta.
Åk till en volvo eller någon som kan kolla felkoder så löser det sig säkert.

Låter som tjall på spjällhuset eller att luftmassemätaren har lagt av. Är standardfel på Volvo. På min 99:a var det 15000mil garanti på den delen :tummenupp då volvo vet om problemet. Vet inte hur det är på 01:an men ring till Volvo å kolla hur det är på din modell. Skulle det inte gå på garantin så kolla med skrotarna. BRuakr finnas luftmassemätare å spjällhus liggandes. Kolla på http://www.jb-bildemo.se/ isf. lycka till.

Last edited:
Gissar att du har ett sportluftfilter i orginalburken? Då står det inte på innan LMM dör.

Ifall det är LMM så kommer det troligtvis inte att gå på garantin, finns ingen förlängning på just det iaf. (Jobbar på en Volvo ÅF)

Har haft ihjäl 2 st själv, båda på 01'or, en ny kostar 3738:-

Last edited:
Bingo, aJonator nailade det :yoparty

Fick precis samtal från bilia, var tydligen spjällhuset som behövde bytas.. wee närmare tio balubas för alltihopa :tomten

Tack allesammans för svaren!

sp33dy skrev:
2453988 Bingo, aJonator nailade det :yoparty

Fick precis samtal från bilia, var tydligen spjällhuset som behövde bytas.. wee närmare tio balubas för alltihopa :tomten

Jag har haft exakt samma symptom som du 5 gånger och det har alltid varit luftmassemätare.(fast jag har varit korkad och bytt luftfiltet till någon svindyrt kolfiber pryl från ITG).BYT ALDRIG BORT ORGINAL LUFTBURKEN!!!!!!!!!!!!!. Har en trimmad s60 t5.. he he jag kanske skulle kolla upp spjällhuset oxå...

sp33dy skrev:
2453988 Bingo, aJonator nailade det :yoparty

no problemo :cool:

ska du pröjsa eller fick du det på garantin?? tycker att du borde fått det om bilen inte rullat allt för längt dvs...:rolleyes:

aJonator skrev:
2455351 no problemo :cool:

ska du pröjsa eller fick du det på garantin?? tycker att du borde fått det om bilen inte rullat allt för längt dvs...:rolleyes:

Fick pröjsa själv, bilen har rullat lite mer än 10k.. surt men inte så mycket val

sp33dy skrev:
2455562 Fick pröjsa själv, bilen har rullat lite mer än 10k.. surt men inte så mycket val

Förmodar att det är inte importerad bil då du pröjsar själv. Snackade med polarn på volvo och är den svensksåld så bör du ha 15k mil på spjällhuset.:fakta

Men som sagt är det inte import så gäller inte det då är det bara hala fram lädret :pannkyss

Itssoeasy skrev:
2452870 Känns det som den inte går på alla cylindrar?
Min 855a hade liknande symptom och då hjälpte det med att byta tändkablar.
runt 1000 spänn gick det på.
Vi testade det genom att starta motorn, och sedan lyfta bort en tändhatt i taget.

/M

V70 och nyare har separata tändspolar, alltså inga tändkablar.
Sedan ska man aldrig dra loss kablar på tändsidan, bättre att dra loss på insprutarsidan, annars pumpar den in soppa utan att få gnista, och de e inge bra.

Dalan skrev:
2456128 V70 och nyare har separata tändspolar, alltså inga tändkablar.
Sedan ska man aldrig dra loss kablar på tändsidan, bättre att dra loss på insprutarsidan, annars pumpar den in soppa utan att få gnista, och de e inge bra.

Ok! Är amatör på området. Visste inte ens att det gick att dra loss på insprutarsidan, vart nu den sitter! :)
Har dock inte märkt något försämring på hur motorn går från innan felet och nu. Har samma prestanda också ungefär, 0-100 på en eftermiddag och en halvtrasig stereo. :D

/M

Ps. Den är till salu! ...snart iaf...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S