Bilrelaterade diskussioner

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ringde. Evighetsvarianten. Skeptisk.
Kollade upp det här med kamrem för ett tag sen. Inga intervall utom på inspektion. Så på denna slits inte vattenpump mm. .. Har inte hört ett pip om multirem och vad därtill hör heller. Börjar nog bli dags för lite utökad omsorg.
Vilken fantastisk bil!! Ingen service alls, bara kolla lite... . Jag tror det är värt att vara lite skeptisk och ändå försöka serva.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vi har/hade en snubbe här i stan som höll till i ett bakgårdsgarage, lite raggarstuk på killen, han var enligt uppgift riktigt femjävlig duktig på automatlådor, och av alla märken, inte bara till raggarbilar.

Du kan ha en sån där du bor också, utan att veta om det.
Finns en utanför Östhammar också... Jobbar bara med automatlådor.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Antingen justerar du med kolven(eftersom det är skruvkolvsok) och/eller så finns justering bakpå. Kan även kontrollera att armarna löper som dom ska och inte blivit krökta.
Finns ingen justering. Och kolvarna åker ju ut i samband med att man trycker på bromsen.
Och armarna har jag kollat att de går lätt och kan röra sig full längd fram och tillbaka.
Trolleri att få det sjyst.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Men va fan, stämmer det? Jag har ett verktyg som pressar och vrider samtidigt, den har ju bara gänga åt ett håll.
Ska inte svära på att det gäller alla modeller, men jag gick bet på en Mondeo, nu har jag tryckluftsverktyg som går åt båda håll.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Finns ingen justering. Och kolvarna åker ju ut i samband med att man trycker på bromsen.
Och armarna har jag kollat att de går lätt och kan röra sig full längd fram och tillbaka.
Trolleri att få det sjyst.
Då justeras det med kolven ;)

Såhär; Antingen plockar du av oken och backar(skruvar kolven ut närmar bromsklotsen) så att beläggen precis glider över skivan. Detta är dock en omöjlig procedur om nämnvärd sorgkant.

Eller lite mer grundligt, lossa lite på spakjusteringen/eller säkerställ att armarna ligger på stoppen. Sedan pumpa med pedalen och håll därefter tryck, justera spaken till 2-4 klick eller vad som känns bra.

Vill du få ut max bromskraft med parkeringsbromsen trycker du ned pedalen och drar sedan i spaken. Med motorn igång kommer färdbromsen alltid ge mer tryck #servo. För att "bevisa" detta för sig själv kan man dra i spaken och sedan trycka ner pedalen så kommer man känna att spaken lyfts lite.

Lycka till.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Då justeras det med kolven ;)

Såhär; Antingen plockar du av oken och backar(skruvar kolven ut närmar bromsklotsen) så att beläggen precis glider över skivan. Detta är dock en omöjlig procedur om nämnvärd sorgkant.

Eller lite mer grundligt, lossa lite på spakjusteringen/eller säkerställ att armarna ligger på stoppen. Sedan pumpa med pedalen och håll därefter tryck, justera spaken till 2-4 klick eller vad som känns bra.

Vill du få ut max bromskraft med parkeringsbromsen trycker du ned pedalen och drar sedan i spaken. Med motorn igång kommer färdbromsen alltid ge mer tryck #servo. För att "bevisa" detta för sig själv kan man dra i spaken och sedan trycka ner pedalen så kommer man känna att spaken lyfts lite.

Lycka till.
Tack!

Har googlat det här om man ska dra tillbaka kolven höger/vänster, och det verkar som att det är högervarv som gäller på Volvo.

Får bli lite mer mekande med bilen någon dag som andan faller på och experimentera med olika varianter att justera fixa bromsen. Just nu är det hyfsad bromsverkan (på handbromsen alltså, färdbroms är OK), det var på gränsen att de släppte igenom den på besiktningen. Den tar, men vete fan om den skulle stå stilla i en brant backe.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Bilar generellt med skruvkolvsok brukar ha tveksamma p-bromsar = besiktningen blir lite förlåtande (-Äh dom är inte bättre än såhär..). Med det sagt räcker bromskraften ganska ofta till men rörelsereserven är väl det som bedöms svävande :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På en del bilar med skruvkolvsok brukar det hjälpa att dra handbromsen, trycka på fotbromsen och hålla, släppa handbromsen - repetera så många gånger det behövs

Det är en sån där grej som är bra när det funkar, men krånglar lätt för minsta smuts/ärg

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vi har/hade en snubbe här i stan som höll till i ett bakgårdsgarage, lite raggarstuk på killen, han var enligt uppgift riktigt femjävlig duktig på automatlådor, och av alla märken, inte bara till raggarbilar.

Du kan ha en sån där du bor också, utan att veta om det.
Jo jag har kontakter nu "problemet" är att min växellåda inte är trasig så jag behöver inte hjälp nu, utan i framtiden (kanske). I värsta fall får jag ju göra det själv.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Körde på något som någon glömt på vägen, fick möte, och träffade med ett hjul.
Nu platt däck, efter en timme knappt.

Hittar dock ingen skada på varken däck eller fälg, men däcket sitter ej på fälgen.

KAN smällen ha lossat däcket från fälgen tillräckligt för att det inte ska täta, utan att ha fått hål i gummit? :va
Jag hade tippat på "knappast", men hittar absolut ingenting på däcket.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Hittar dock ingen skada på varken däck eller fälg, men däcket sitter ej på fälgen.

KAN smällen ha lossat däcket från fälgen tillräckligt för att det inte ska täta, utan att ha fått hål i gummit? :va

Jag tror att genomslaget har gjort ett mindre hål. Ett hål som inte läcker ut snabbare än du beskriver kan man nog inte se.

Jag körde på nåt förra vintern, vet inte vad det var kanske en vedklabb men det slog en buckla i fälgen dock i motsats till ditt däck så höll mitt däck luften så jag kunde fortsätta köra resten av vintern. Jag var också ouppmärksam men det var nåt på sidan av vägen som drog till sig för mycket av min uppmärksamhet.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Ja det kan hända... Speciellt om du haft lågt tryck och vid kurvtagning. Har sett det hända ett par gånger. Men det är ovanligt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Jag tror att genomslaget har gjort ett mindre hål. Ett hål som inte läcker ut snabbare än du beskriver kan man nog inte se.

Jag körde på nåt förra vintern, vet inte vad det var kanske en vedklabb men det slog en buckla i fälgen dock i motsats till ditt däck så höll mitt däck luften så jag kunde fortsätta köra resten av vintern. Jag var också ouppmärksam men det var nåt på sidan av vägen som drog till sig för mycket av min uppmärksamhet.

Ja det kan hända... Speciellt om du haft lågt tryck och vid kurvtagning. Har sett det hända ett par gånger. Men det är ovanligt.

Mysteriet löst, hittade ett litet hål sen mitt i däcket, genom att sätta herrejössestryck.
Surt med nya däck för säsongen, men en krängare borde kunna göra en permanentlagning, så man får väl ta det. Lite synd att det inte kunde vart på Vinterhjulen som ändå är sopslut.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mysteriet löst, hittade ett litet hål sen mitt i däcket, genom att sätta herrejössestryck.
Surt med nya däck för säsongen, men en krängare borde kunna göra en permanentlagning, så man får väl ta det. Lite synd att det inte kunde vart på Vinterhjulen som ändå är sopslut.
Det här löser problemet. Jag har lagat många däck med sådant både på bil och hoj. Du behöver en avbitare och ev en kraftig tång för att bearbeta hålet och om det sitter kvar spik od i.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Det här löser problemet. Jag har lagat många däck med sådant både på bil och hoj. Du behöver en avbitare och ev en kraftig tång för att bearbeta hålet och om det sitter kvar spik od i.

Jo, det går att plugga med sån, men känns bättre att få det pluggat inifrån när det skall hålla hela däckets livslängd.

Dessutom så kostar det ungefär samma, och jag är fan färdig med den här måndagen! :hihi

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vet någon här om länkarmsbussningarna går att pressa ur separat på Audi Q3, eller om man behöver byta hela länkarmen om det klonkar? Hör det där typiskt lätta kluck/klonkandet i tjejens bil när man passerar ojämnheter i vägbanan.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vet någon här om länkarmsbussningarna går att pressa ur separat på Audi Q3, eller om man behöver byta hela länkarmen om det klonkar? Hör det där typiskt lätta kluck/klonkandet i tjejens bil när man passerar ojämnheter i vägbanan.
Med rätt stor sannolikhet är det krängningshämmarstagen som du behöver byta. Kostar inte mycket, VAG har notoriskt dåliga sådana.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år