Bilsport och MC - Ger inte ut pengar när det behövs!!

simpan_222

Glidaren
Gick med
17 May 2007
Hej.

Köpte i våras en hyosung gt 650 2006:a. Valde att försäkra den hos bilsport mc som alltid är jätte trevliga och har förmånliga priser för oss som kör mc.

Men när jag behöver dom icke. Motorn började låta konstigt. Ringer in till Emil på skadeservice hos bilsport mc. Förklarar för honom om min motorcykel som låter rasslande. Emil frågar mig då grundligt hur den låter och vad som händer.
Jag förklarar åter igen att motorn rasslar och att den har tappat effekt. Säger att jag tror inte det är bra om jag kör med motorn men jag måste få den till verkstad går det bra att köra den.
Emil säger ja om den går att köra med ska det inte vara något problem. Trots att han frågade hur det lät från motorn och vad som värkade fel.
Jag lyssnar på min försäkringsrådgivare så klart och kör till verkstaden. På vägen dit skär den ihop totalt.
Verkstads killen säger att hade jag inte kört hade den gått o rädda nu går den ej att rädda.
Chefen på bilsportmc har nu diskuterat med sina medarbetare och kommit fram till att eftersom jag inte har komplett ifylld servicebok så tänker dom inte betala ett öre.
Även fast ägarna innan och jag har servat den själv. Men det tror dom inte på.

Varför fråga mig om vad som är fel på motorn två gånger för att sedan ge mig klartecken att köra med den?
Ska man inte kunna lite på sin försäkring.
Jag känner att jag har tappat lite förtroende för dom.

Hade Emil sagt till mig ja du det låter inte bra om motorn du bör nog inte köra med den hade jag haft en fungerande motorcykel. Nu har jag en mc som inte enns går att renovera för att det kostar mer en motorcykels värde.

Jag överklagade och fick detta som svar:

När en skada inträffar informerar vi om att man kan ta fordonet till valfri verkstad.
Vi kan inte att på telefon diagnotisera felet och avgöra om fordonet kan fortsätta färden och vi nekar heller inte till bärgning. Vi anser att vi inte kan belastas för att skadan förvärades.

mvh/Bilsport mc

Försäkringsbolaget vill inte ersätta den havererade motorn pga att serviceboken inte är stämplad/ifylld som den ska.
Är det ett vilkor hos dom så är det ju inte konstigt?
Talade du om det för bolaget när du ringde och ville ta skadan på maskinskadeförsäkringen?

För att få ersättning på maskinskada så måste du kunna visa att motorcykeln är servad enligt tillverkarens rekommendationer! Detta behöver inte vara gjort på verkstad, men måste vara fackmannamässigt gjort och dokumenterat (kvitton och dyl)!

Står väl t om i villkoren för försäkringen att maskinskada inte gäller om hojen är äldre än x antal år eller har gått mer än y antal mil (5år eller 5000 mil för mig) samt att motorcykeln ska vara servad efter tillverkarens angivna intervaller.

Surt oavsett givetvis, men jag kan faktiskt inte se att bolaget gör något fel i det här fallet?

Det står i avtalet att mc:n ska vara servad enligt serviceintervall för fabrikatet vilket är utfört. Det är bara att alla ägare har inte kvar alla kvitton. Men fortfarande har felet som uppstog ingenting att göra med oljebyte,oljefilter,ventiljustering. vilket är dom grejer som skall göras på service innan och upp till 800mil,

Varför ens ringa FB-killen och inte en verkstad och fråga?
Riktigt tråkig det som hänt och jag känner medlidande men FB är inte nåt man litar på som den skyddsängeln de låtsas vara när de vill ha dina pengar. Du måste vara "streetsmart" och med denna erfarenhet har du blivit lite mer streetsmart!

tråkigt läge.
det enklaste o kanske bästa(kanske billigaste med) om det finns pengar förstås är att hiva in en begagnad sv 650 motor i skrället sen har du en mycket bättre hoj :-)

Om du inte kan bevisa att det är utfört förstår jag att dom inte ersätter dig. Om tidigare ägare är för lata att spara kvitton i servicepärmen/boken så kan man fundera på om dom verkligen har skött om hojen! Surt kan det uppfattas, men helt rätt i mitt tycke

Är väl å andra sidan inte så svårt att fixa en stämplad servicebok.. retroaktivt så att säga.

Försäkringsbolag har bara ett enda syfte.Att tjäna pengar där varje förlust i form av skadeersättningar räknas som en dålig affär.Dagens försäkringsbolag har också gått så långt så att de betalar många gånger inte ens ut ersättning i solklara fall till försäkringstagaren fördel.Bedrägeri är ett ord och ocker ett annat i dessa fall.Men det är uppenbart helt okey att syssla med den formen av försäkringstaganden så länge man är ett stort bolag.Om du däremot gör samma form av mer eller mindre ljusskygga affärer som privatperson så kan du räkna med att åka dit så det stänker om det.En form av legaliserad kriminalitet med andra ord om det sker i bla dessa försäkringsbolag med egna jurister och aktieägare som väntar på sin vinst från verksamheten där deras tidigare löften är och fina avtal sällan ens är vatten värt när det väl är dags för ersättning.

För övrigt verkar Hyosung GT 650 vara en riktig skithoj när de flesta verkar ha råkat ut för motorras.

Last edited:
Har varit bra sugen på att köpa en hyosung eller vad dom heter. Men efter att ha läst på internet så verkar det vara Kinesiskt plast som trillar sönder alltför ofta. Beklagligt, lycka till iallafall, men jag kommer hålla mig till japsar!

Kan för er som tror att suzuki sv650 passar säga att den inte alls gör det. Är ett ganska stort projekt att få fast den motorn i en hyosung ram då fästen är helt olika.

Nästa gång ringer du en bärgningsfirma direkt och ber dem ta den till verkstaden. Du behöver inte nödvändigtvis ta det på försäkringen. Det kan faktiskt bli billigare att betala bärgningsfirman direkt än att ta det via försäkringen och då talar jag inte ens om att betala under bordet utan med kvitto, moms och allt.

Du får se det här som läropengar. En tråkig erfarenhet, så jag måste bara beklaga det som hänt.

Nästa gång ringer du en bärgningsfirma direkt och ber dem ta den till verkstaden. Du behöver inte nödvändigtvis ta det på försäkringen. Det kan faktiskt bli billigare att betala bärgningsfirman direkt än att ta det via försäkringen och då talar jag inte ens om att betala under bordet utan med kvitto, moms och allt.

Du får se det här som läropengar. En tråkig erfarenhet, så jag måste bara beklaga det som hänt.

Vette fan - tror det blir billigare och hyra en flytt/skåpbil..då kan du ju desutom ha den ett dygn..Taxi kan tyckas dyrt men en bärgare - e värre - mycket - dom tar mildebitering från där dom startar,startavgift eller så.

Behövde det en gång men då behövde jag en kranbärgare:crash -har för mig att notan va 6 papp så självrisken på 2500 var ju en fis i rymden

Vette fan - tror det blir billigare och hyra en flytt/skåpbil..då kan du ju desutom ha den ett dygn..Taxi kan tyckas dyrt men en bärgare - e värre - mycket - dom tar mildebitering från där dom startar,startavgift eller så.

Behövde det en gång men då behövde jag en kranbärgare:crash -har för mig att notan va 6 papp så självrisken på 2500 var ju en fis i rymden

Det kan jag i och för sig hålla med om. Det är nog smartare att hyra släp eller skåpbil när det gäller motorcykeln om den står hemma i garaget och man vill ta den till verkstaden. Tänkte mig mer ett scenario att man står ute på landsbygden men ändå i närheten av civilisationen och tycker att hojen går illa. Då tycker jag nog det är bättre att ringa bärgningsfirman direkt. Jag anlitade en bärgningsbil i slutet av juli när jag fick problem med bilen (bränslepumpen lade av). Betalade 1250 kr om jag inte minns helt fel, vilket jag bestämt tror är ungefär vad självrisken hamnar i närheten av. Känns ju bara korkat att använda sig av försäkringen om man inte befinner sig långt åt helvete från närmaste verkstad. Är så fallet ska man givetvis ta bärgningen via bolaget.

Det sista man ska göra om man misstänker att något är allvarligt är att försöka köra per egen maskin till verkstaden. Det kan som i det här fallet trådskaparen beskriver sluta med tårar och betydligt värre skador än om man löst transporten på annat sätt.

Det kan jag i och för sig hålla med om. Det är nog smartare att hyra släp eller skåpbil när det gäller motorcykeln om den står hemma i garaget och man vill ta den till verkstaden. Tänkte mig mer ett scenario att man står ute på landsbygden men ändå i närheten av civilisationen och tycker att hojen går illa. Då tycker jag nog det är bättre att ringa bärgningsfirman direkt. Jag anlitade en bärgningsbil i slutet av juli när jag fick problem med bilen (bränslepumpen lade av). Betalade 1250 kr om jag inte minns helt fel, vilket jag bestämt tror är ungefär vad självrisken hamnar i närheten av. Känns ju bara korkat att använda sig av försäkringen om man inte befinner sig långt åt helvete från närmaste verkstad. Är så fallet ska man givetvis ta bärgningen via bolaget.

Det sista man ska göra om man misstänker att något är allvarligt är att försöka köra per egen maskin till verkstaden. Det kan som i det här fallet trådskaparen beskriver sluta med tårar och betydligt värre skador än om man löst transporten på annat sätt.

Rådet är iaf o kolla vad dom kan ta innan man ringer om man nu ska pynta själv, kommer inte ihåg den exakta summan men man var så HÄR :3freak när man kolla på taxameterkvittot från bärgaren:hihi (jag körde ju på självrisken ändå) - det var inte total glesbyggd men dom hade la 5 mil i framkörning

Kör man bara med trafikförsäkring o det rasar i obyggden - gräv ned bågen hämta sen eller parkera den hos en bonde och hämta sen - ring fan inte bärgare om det nu inte är mitt inne i city bredvid bärgarhögkvarteret

Om mitt hem börjar brinna så ringer jag ju inte först till försäkringsbolaget för att höra med de om jag hinner käka middag innan jag ska ringa brandkåren.:gnissla

Åkt hoj i 32 år..Finns maskinförsäkring?? Hur gammal får hojen vara då?
Sen kör man inte en hoj som låter illa...

Börjar bli en ny trend, att folk som upplever sig kränkta av det ena eller andra företaget outar dom på webben. Fast dom gjort rätt oövertänkta saker.

Som att köra en hoj med missljud i motorn, eller förvänta sig ersättning för maskinskada på en gammal hoj med bristfällig dokumentation.

Som nån sade; se det som läropengar.

Och om du nödvändigtvis måste gnälla över bolag på SH - gnäll över Hyosung som gör sk*thojar, inte över Bilsport som är ett jäkligt schysst försäkringsbolag (har fn tre hojar försäkrade där och dom har inte bråkat nån gång vid skadehanteringsärenden).

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick