Bilstereo - Extern CD-Spelare!

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Halloj, jag har en gammal saab900ng (new generation), med orginalstereo...Jag orkar inte göra något åt ljudet för närvarande, men tänkte uppgradera till en cd-spelare (till och börja med). Men eftersom saab är saab, så är orginalstereon special special, och därför lite svår att byta då man behöver en specialsladd för att koppla in en ny stereo osv. Så min idé var att koppla in en extern cd-spelare till orginal stereon.

Fungerar det? Går det att koppla in till exempel en cd-växlare till vilken stereo som helst? Jag har länge funderat på en liknande...

LÄNK

Kan jag koppla in en sådan och slänga in i handsfacket till stereon, och köra cd? Är den där spelaren samma princip som en gammal hederlig cd-växlare? Stereon verkar ju vara kompitabel för cd-växlare då det finns som extratillbehör?

ps. Jag vill ha en spelare som klarar mp3-format. ds.

Tips mottages gärna..

Last edited:
Rasorblade skrev:
Köp en sådanhär!!
Funkar finfint!!

Haha...Jo jag vet att den fungerar! Men jag har ingen portabel spelare (förutom en gammal JOS MP-110) Men den har sett bättre dagar..
Är iaf ute efter en växlare eller dylikt..

tycon1 skrev:
Haha...Jo jag vet att den fungerar! Men jag har ingen portabel spelare (förutom en gammal JOS MP-110) Men den har sett bättre dagar..
Är iaf ute efter en växlare eller dylikt..

Men köp en billig MP3-spelare !!! :tummenupp

Om jag inte missminner mig så har din original-spelare en växlaringång, mao bara koppla in extern cd-växlare och sedan spela på! Det ser du iofs enklast på dina knappar vid stereon, där bör finnas en knapp som ser ut som flera skivor på varandra om du har växlarfunktion. Om inte annat så är du 100% säker efter ett samtal till närmsta saabverkstad.

Dee_cati skrev:
Om jag inte missminner mig så har din original-spelare en växlaringång, mao bara koppla in extern cd-växlare och sedan spela på! Det ser du iofs enklast på dina knappar vid stereon, där bör finnas en knapp som ser ut som flera skivor på varandra om du har växlarfunktion. Om inte annat så är du 100% säker efter ett samtal till närmsta saabverkstad.

Nja..den har iaf en knapp där det står CD på, så jag antar att den är förbered för någon typ av cd-växlare eller dylikt, men jag tror jag tar och ringer saab, eller kollar på saabturboclub.com. tack för svaren iaf

tycon1 skrev:
Nja..den har iaf en knapp där det står CD på, så jag antar att den är förbered för någon typ av cd-växlare eller dylikt,

Då är det inga problem att få dit en CD-växlare. Har det på min bil.

pucko skrev:
Då är det inga problem att få dit en CD-växlare. Har det på min bil.
Tack!

Då åsterstår frågan, använder en sådan där dvd-spelare samma kontakt som en cd-växlare? (som jag länkade till i första posten)

Du menar på baksidan? Ja, det är likadant som på en CD spelare + koaxial, optisk och komposit.

Iaf på en bättre dvd spelare, denna är det nog bara analog out och kanske optisk.

Solid snake skrev:
Du menar på baksidan? Ja, det är likadant som på en CD spelare + koaxial, optisk och komposit.

Iaf på en bättre dvd spelare, denna är det nog bara analog out och kanske optisk.

Denna på länken har den det som krävs för att kopplas in till stereon?

tycon1 skrev:
Denna på länken har den det som krävs för att kopplas in till stereon?

Har för mig att det var "Clarion" kontakt som var CD-växlaringång på Saab 900 stereon. Den är rund ungefär som en S-VHS fast lite större. Det finns vad jag vet ingen RCA-ingång eller liknande du enkelt kan använda. Det får du i så fall klura ut genom CD-växlarkontakten.

Dock var det väl vanligt ISO-kablage, d.v.s. en kontakt för högtalare och en för ström. I så fall kan du ju sätta in vilken stereo som helst istället. Då får du även sätta dit ett litet prylfack i plast då originalstereon är 1,5 x DIN-format.

Säger "jag tror" om det mesta då jag aldrig haft någon själv men monterade dessa för ca 10 år sedan :)

Annars finns det väl en tillsats till t.ex. MP3 spelare som sänder ut ljudsignalen på FM-bandet? En sådan borde du konna använda - bara att koppla in den på ljudutgången på din ny CD/DVD och ratta in rätt frekvens åp radion :)

TomTroll skrev:
Har för mig att det var "Clarion" kontakt som var CD-växlaringång på Saab 900 stereon. Den är rund ungefär som en S-VHS fast lite större. Det finns vad jag vet ingen RCA-ingång eller liknande du enkelt kan använda. Det får du i så fall klura ut genom CD-växlarkontakten.

Dock var det väl vanligt ISO-kablage, d.v.s. en kontakt för högtalare och en för ström. I så fall kan du ju sätta in vilken stereo som helst istället. Då får du även sätta dit ett litet prylfack i plast då originalstereon är 1,5 x DIN-format.

Säger "jag tror" om det mesta då jag aldrig haft någon själv men monterade dessa för ca 10 år sedan :)

Annars finns det väl en tillsats till t.ex. MP3 spelare som sänder ut ljudsignalen på FM-bandet? En sådan borde du konna använda - bara att koppla in den på ljudutgången på din ny CD/DVD och ratta in rätt frekvens åp radion :)

Som du säger, så är det lite special..Och jag använder hellre en cd-växlare med stöd för mp3, än en mp3-spelare! Har även funderat på dom där FMsändarna, och funderar på ljudet i en sådan, kan väl inte vara speciellt mycket bättre än radio?

ISO-kontakt är det, ja! Det går att köpa en adapter för 150kr, men jag ville helst slippa byta stereo då den befintliga är 1,5x storlek (a lá volvo v70 org), och att den använder färddatorns display...aja jag får nog ta och ringa runt lite sen!

En sån "specialsladd" finns säkert å köpa hos en välsorterad bilstereohandlare. Det enklaste och bästa är nog trots allt att byta ut originalskiten.

- Johan

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back