Bilstereoproblem Audi A4 -01

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hjälpte en kompis byta stereo från en gammal Clarion till en Pioneer,
efter ett litet missöde med kortis :gnissla med bränd säkring som följd så fick vi det att funka.

Dock klipper stereon ljudet och blinkar när man drar på? :va
Känns som den inte får kräm nog, vad kan ha blivit fel?

Eller är ådis jävligt klena?

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Funkar den i en annan bil? Vad sitter det för högtaleare i bilen, std eller tyngre doningar? Var stereon flång ny?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Funkar den i en annan bil? Vad sitter det för högtaleare i bilen, std eller tyngre doningar? Var stereon flång ny?

Orginalhögtalare, sproilans stereo, ägarn var mest ute efter USB-funktionen.
4x50w

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Hmm, innan var det rött+rött, gult + grön/vitt (i bilen), svart mot svart.

Ska det alltså vara gult + rött(bil) , svart + svart, rött + grön/vitt (bil) ?

Verkar helknas men läser instruktionen så.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
VAG brukar byta plats på B+ och 12V tändning jämfört med vanliga bilar i ISO-kontakten. På en gammal Pioneer jag hade fanns det en snabbkoppling för att byta om man skulle montera i en VAG-bil.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
VAG brukar byta plats på B+ och 12V tändning jämfört med vanliga bilar i ISO-kontakten. På en gammal Pioneer jag hade fanns det en snabbkoppling för att byta om man skulle montera i en VAG-bil.

När jag köpte ny stereo på Media Markt till min Skoda så fick jag åka runt på baksidan så en kille i deras "verkstad" letade fram en kontakt och meddelade att om det strular skulle jag byta plats på två kablar.

Så det kan vara något VAG relaterat.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
---------

Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Till både min Golf 01:a och min Passat 03:a satt där standard ISO kontakt. Och alla stereos jag handskats med har det ingått standard ISO kablage som bara varit att koppla in.

Har de krånglat till det i Audi?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
På min gamla A6-01 var det också ISO och bara att plugga in den nya Pioneer stereon. Dock krävdes en liten antenn adapter.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Till både min Golf 01:a och min Passat 03:a satt där standard ISO kontakt. Och alla stereos jag handskats med har det ingått standard ISO kablage som bara varit att koppla in.

Har de krånglat till det i Audi?

Tror det är Clarion som strulat till det, då det på 2 olika bilar varit "samma annorlunda" i kopplingen på iso-kontakten, där förre ägaren kopplat in en Clarion.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Fast det klassiska VW felet ger inte den typen av problem, brukar "bara" vara att vissa stereos glömmer stationer och om AF/TA är inkopplat när du slår av spänningen, andra har inte problemet, antagligen för att dom sparar i eeprom/flash. Jag vet för min var en av dessa som inte gillar VW :huvet (men det var ju lätt fixat)

Men kontakten är ISO, bara att skiten är felkoplad. Finns gott om konverterare mellan VW-ISO och Riktig ISO. Antar att VW höll fast vid sin skitlösning för att inte få inkompatibilitet mellan olika årsmodeller.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Fast det klassiska VW felet ger inte den typen av problem, brukar "bara" vara att vissa stereos glömmer stationer och om AF/TA är inkopplat när du slår av spänningen, andra har inte problemet, antagligen för att dom sparar i eeprom/flash. Jag vet för min var en av dessa som inte gillar VW :huvet (men det var ju lätt fixat)

Men kontakten är ISO, bara att skiten är felkoplad. Finns gott om konverterare mellan VW-ISO och Riktig ISO. Antar att VW höll fast vid sin skitlösning för att inte få inkompatibilitet mellan olika årsmodeller.

Mina stereoapparater har funkat fin fint i alla VW jag haft utan några omkopplingar och det har blivit några stereos :va

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Det är inte bara VW som kör med det.
Enligt vad jag vet så är det senare modeller av VW, Peugot 106, Open Astra och Citroen som använder samma inkoppling.
På vissa ford efter 99 så är det till och med så att du kan bränna elektronik i bilen om du har otur då det tydligen är skiftat mellan 12V och utsignalen för motorantenn.