Biltema båtlack, torktid from hell??

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ska lacka med biltemas båtlack och blir lite förvirrad när jag läser "övermålningsbar efter 16 timmar". Innebär detta att jag måste vänta 16 timmar med att spruta andra lagret eller hur funkar det? Någon som vet? Sprayburkar brukar ju vilja ha andra lagret gjort inom minuter, lite väl stor skillnad liksom...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fernissor är ofta på nafta/terpentinbas, vissa fernissor måste hinna dunsta ur och oxidera ordentligt innan nästa lager läggs på. Annars blir det rynklack.

Men vissa fernissor går bra att forcera.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack för svaret :) de här är polyuretanbas... Hur fungerar de då? Det är biltemas 2k båtlack, primer, bas och varnish...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tack för svaret :) de här är polyuretanbas... Hur fungerar de då? Det är biltemas 2k båtlack, primer, bas och varnish...

Övermålningsbar brukar avse när du kan måla över med annan färg.

Ska du lägga flera lager av samma så kan man kanske lägga vått-i-vått, men ring B-tema och fråga.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Polarn la Biltemuas cernissa på sin träbåt. Den torkade aaldrig ordentligt utan förblev småkladdig. Slutade med att han fick slipa ner skiten och göra om rubbet med en märkesfernissa. Köper aldrig måleriprodukter på biltema. Dom e kass,riktigt kass.

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Ett tips som jag vill minnas står i instruktionen till färgen är att låta den blandade färgen stå en stund inan du målar 10 min? Annars blir det massa bubblor på resultatet.

Jag väntade typ 12h innan jag målade andralagret. 3 år sedan och svingen på fiddyn ser nymålad ut om man skulle få för sig att tvätta den.

Aldén

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2011
Hoj
Suzuki GSX-R 600 - 2006
Jag köpte Biltemas båtlack och primer och lackade mina fälgar med för att den är sjukt enkelt att spruta med.

Lackde hemma i garaget när det var ca 15 grader ute o den var torr typ 2h senare. Drog ett till lager o sen satte jag på dom på bilen o körde.

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen