Biltema batteri?

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Undrar om någon här kör med biltema batteri i sin hoj?

Original batteri är yuasa ytz-10s som har måtten 150mm x 87mm x 93mm, dom är ju tyvärr inte så billiga.
Har hittat ett biltema batteri med måtten 151mm x 87mm x 94mm..
Vad tror ni? Kan det funka?
Kostar bara 289:- och det är ett så kallat gel batteri, blir ju fan så mycket billigare att byta batteri varje säsång om det skulle vara så än att köpa nytt original och laddare!?

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Jag kör med det och har inte haft några problem! Var nere i garaget och startade hojen för en liten tur igår och den startade på första försöket med full ork!!!

Har stått i 3 månader orörd!!!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Biltema fungerar utmärkt! De må hålla sämre än orginal men per krona får man _väldigt_ mycket mer.

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Jag kör med det och har inte haft några problem! Var nere i garaget och startade hojen för en liten tur igår och den startade på första försöket med full ork!!!

Har stått i 3 månader orörd!!!

Låter gött.. då blir det nog ett sånt! Har ni samma Ah (ampere timmar) på era biltema som original eller är det klenare?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Flera kompsiar till mig kör med Biltemas gelbatterier i sina sporthojar och är helnöjda, de brukar hålla länge. Så länge man inte har tex en trimmad motor med hög kompression och rejsstartmotor så brukar biltemas batterier ersätta originalbatteriet utan nackdelar.

/J

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Biltema fungerar utmärkt! De må hålla sämre än orginal men per krona får man _väldigt_ mycket mer.

Precis vad jag trodde :D

Flera kompsiar till mig kör med Biltemas gelbatterier i sina sporthojar och är helnöjda, de brukar hålla länge. Så länge man inte har tex en trimmad motor med hög kompression och rejsstartmotor så brukar biltemas batterier ersätta originalbatteriet utan nackdelar.

/J

Fan vad duktiga alla är på att svara, diggar det här communityt verkligen.. :tummenupp till alla!
Ni har övertygat mig :D

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Kan bara ansluta till hyllningskören.

Biltema funkar bra för mig, en annan piratvariant funkade sämre (köpt för mer pengar på Addemoto)

Original är säkert bättre men inte värd 4 gånger pengarna, även ett original går sönder om det misshandlas...

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag kan rekommendera ( utan att förringa Biltema ) Global batterier, de har en fabriksshop i lagret i Länna med ok priser ( dock har jag givetvis fet rabatt )

Global sitter fabriksmonterat i flera bilmärken, och det gör fan inte Biltema.

Min Ducce orkade inte veva runt många sekunder med Biltema batt, så jag vart tvungen att byta. Snurrade bra mycket bättre med Global.

Min Cadillac med åtta liters motor klarade ca: 30 minuter på startmotorn i nollgradigt utan att sacka på starten med Global batt. Den var lite svårtstartad efter vinterförvaringen.

Köpte Biltema till scootern förrförra året, dog på hösten trots C-tek laddare.

Fick köpa ett nytt förra sommarn.

Jaja Kolla fabrikspriser på Global först iaf.

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Jag kan rekommendera ( utan att förringa Biltema ) Global batterier, de har en fabriksshop i lagret i Länna med ok priser ( dock har jag givetvis fet rabatt )

Global sitter fabriksmonterat i flera bilmärken, och det gör fan inte Biltema.

Min Ducce orkade inte veva runt många sekunder med Biltema batt, så jag vart tvungen att byta. Snurrade bra mycket bättre med Global.

Min Cadillac med åtta liters motor klarade ca: 30 minuter på startmotorn i nollgradigt utan att sacka på starten med Global batt. Den var lite svårtstartad efter vinterförvaringen.

Köpte Biltema till scootern förrförra året, dog på hösten trots C-tek laddare.

Fick köpa ett nytt förra sommarn.

Jaja Kolla fabrikspriser på Global först iaf.

Ok, länna ligger nära och bra till också.. ska kolla djupare innan jag handlar som sagt!

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
haft 2 yuasa som var helt kass

Därefter har jag kört med Biltema endast i mina och tjejens bågar.
Tycker mig märka att de inte klarar stora kraftuttag så bra men det har ändå funkat bättre än de 2 Yuasa jag hade.

Tex om hojen stått kallt länge så har Biltema känts bra klena men dem är ju så billiga att man kan köpa 3 stycken för samma pris som ett Yuasa så inget snack.

2st 750cc och 2st 600cc jappsar har jag haft Biltema i.

Global kanske man skulle testa nästa gång om priset är rätt.

Ok, länna ligger nära och bra till också.. ska kolla djupare innan jag handlar som sagt!

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Därefter har jag kört med Biltema endast i mina och tjejens bågar.
Tycker mig märka att de inte klarar stora kraftuttag så bra men det har ändå funkat bättre än de 2 Yuasa jag hade.

Tex om hojen stått kallt länge så har Biltema känts bra klena men dem är ju så billiga att man kan köpa 3 stycken för samma pris som ett Yuasa så inget snack.

2st 750cc och 2st 600cc jappsar har jag haft Biltema i.

Global kanske man skulle testa nästa gång om priset är rätt.

Ringde upp till global och ett batteri till min hoj gick på 900:- ink.moms.. Vore nice med den där rabatten som det viskades om :gnissla

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
fyfan!!!

Ringde upp till global och ett batteri till min hoj gick på 900:- ink.moms.. Vore nice med den där rabatten som det viskades om :gnissla

Nädu Biltema FTW säger jag bara.
De är säkert sämre men i o med att de är så fruktansvärt prisvärda så tvekar jag inte en sekund.

Jag underdimensionerade rejält på min gamle gixxer 750. skulle väl vara 12amph och jag slängde i 8 eller 7. Det funkade med Biltema men det var på håret ;)

rallykay

Rallykay
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Honda RVF 400 R och RD 350
"Biltemas batteri eldade upp startreläet på min mille..."

Hur då? Strömbehovet genom startrelät borde komma från ngt efter relät.

Vad som händer vid kortslutning i batteriet? Ingen aning...

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Biltemas batteri eldade upp startreläet på min mille... :gnissla
No offense, men det låter osannolikt att det skulle vara just batteriets fel...? Alla normalstora hojbatterier lämnar en hejdlös massa kortslutningsström om de får chansen.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
No offense, men det låter osannolikt att det skulle vara just batteriets fel...? Alla normalstora hojbatterier lämnar en hejdlös massa kortslutningsström om de får chansen.

Egentligen tror jag det var en kombination av biltemabatteri, twin med hög komp och ett något underdimensionerat originalrelä.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS