Biltema kedja...

Makke

Kabelspikare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawa zx6-r -01 , en liten kinamini,
Hej !

Kan jag sätta dit en biltema kedja typ 520 eller 530 på min zx6r ??
Den som satt på var en 525 mvxl...
Måste jag ha en 525 till dreven som sitter på ?
Kan fan inget om kedjor men vet att man borde byta drev samtidigt men det får vara.

Vad rekommenderas ??

Mvh Markus

Om du vill undvika (i värsta fall) trasigt vevhus eller låst bakhjul är det endast 525 kedja som gäller.

Kolla skicket på dreven som sitter på, är det hajtänder så kan du spara pengarna och låta bli och byta kedja.

Om du vill undvika (i värsta fall) trasigt vevhus eller låst bakhjul är det endast 525 kedja som gäller.

Kolla skicket på dreven som sitter på, är det hajtänder så kan du spara pengarna och låta bli och byta kedja.

Jag råkade kapa av kedjan för att jag tänkte byta men dreven ser fina ut samt kedjan blev fin igen nu när jag rengjorde den och fettade in den igen...måste väl fixa nåt nitlås och verktyg då så jag kan få ihop den igen.

Ingen som vill tjärna en slant...:D

Är inte helt 100 men jag har för mig att om du har en 525 kedja och vill byta till en 530 så måste du även byta drev efter som den kedjan är bredare.

Men sen räcker det med en 525 kedja, och ang dreven så byter man det sammtidigt som man byter kedja i normala fall, och det är för att slitna drev sliter ut kedjan snabbare.
Men om dreven är fina så skulle jag bara gjort rent dom och skita i att byta dom.

Jag köpte en kedja & drev på Lelles till Ducatin, efter bara några veckor såg det ut som att kedjan hängde konstigt, tog av den och det var flera länkar som typ skurit.

Sur åkte jag till Lelles & fick hjälp av han som ansvarar för KTM, som enligt ngn tråd här ska vara dugligast på Lelles:rolleyes:

Han sa direkt att den kedjan ( en halvdyr x-ring ) var dålig och jag fick en ny.

Den fungerade som kedjor gör mest. Dvs utan mankemang.

Detta har inget med Biltema att göra alls, ville bara skriva det ändå.

Det funderar jag också på, billig är den iaf.

Någon som har erfarenhet av en sådan kedja?

Biltemas vanliga kedja tycker inte jag är spec bra, fast å andra sidan har jag inget att jämföra med efter som jag aldrig kör på vanliga kedjor utan har gjort det endast engång och då var det en Biltema kedja.

Men sen vet jag SM förare i motocross som tycker biltema kedjor är bra.

Har för mig biltemas O-ring kedjor inte är fördig sträckta från fabrik heller så dom har en tendes att töja lite på sig i början samt att dom rullar lite trögt men det är bara i början som sagt...

Jag köpte en kedja & drev på Lelles till Ducatin, efter bara några veckor såg det ut som att kedjan hängde konstigt, tog av den och det var flera länkar som typ skurit.

Sur åkte jag till Lelles & fick hjälp av han som ansvarar för KTM, som enligt ngn tråd här ska vara dugligast på Lelles:rolleyes:

Han sa direkt att den kedjan ( en halvdyr x-ring ) var dålig och jag fick en ny.

Den fungerade som kedjor gör mest. Dvs utan mankemang.

Detta har inget med Biltema att göra alls, ville bara skriva det ändå.

Vad vare för märke på kedjan?

Last edited:
Biltemas vanliga kedja tycker inte jag är spec bra, fast å andra sidan har jag inget att jämföra med efter som jag aldrig kör på vanliga kedjor utan har gjort det endast engång och då var det en Biltema kedja.

Men sen vet jag SM förare i motocross som tycker biltema kedjor är bra.

Har för mig biltemas O-ring kedjor inte är fördig sträckta från fabrik heller så dom har en tendes att töja lite på sig i början samt att dom rullar lite trögt men det är bara i början som sagt...

Vad vare för märke på kedjan?

Åker du cross i riktig lervälling eller sandbana spelar det nästan ingen roll om du ens har den värsta orings (eller x-ring bla)kedjan efter en dag är det bara att slänga kedjan. I de lägena kör man gärna på billigaste du hittar.

Hur många med sporthoj byter kedja 2ggr per säsong?

Säger inget om bilbutteriks kvalite men jag skulle inte chansa. Kostnaderna och riskerna är för stora om du skulle få en dålig kedja. Svårt att meka bort den och reklamera när du ligger i gipsvagga för att kedjan gick av och låste bakhjulet. Hur många har inte köpt någon del på bilbutteriks och ganska omgående fått reklamer?

Du kan ju höra med Lahi här på forumet, tror han har kört med en biltema kedja på sin turbohoj. Om deras kedjor klarar av den kraften så klarar den nog av en zx6r.

Du kan ju höra med Lahi här på forumet, tror han har kört med en biltema kedja på sin turbohoj. Om deras kedjor klarar av den kraften så klarar den nog av en zx6r.

Jepp, jag kör med Biltemas 530-kedja på min hoj. Funkar fint och den har inte sträckt sig mer än andra kedjor jag haft. Har en brottgräns på 4000 kg, och min förra extraförstärkta RK-kedja hade brottgräns på 4200 kg, så Biltemas ligger inte långt ifrån. Förutom i priset... Biltemas kostar 1000:- mindre... Dessutom har den guldiga länkar :bling :D

Har kört ca 500 mil med den, och den är fin fortfarande. Laddar 1,6 bar och gasar mest hela tiden, så lite har kedjan fått stå ut med.

Jepp, jag kör med Biltemas 530-kedja på min hoj. Funkar fint och den har inte sträckt sig mer än andra kedjor jag haft. Har en brottgräns på 4000 kg, och min förra extraförstärkta RK-kedja hade brottgräns på 4200 kg, så Biltemas ligger inte långt ifrån. Förutom i priset... Biltemas kostar 1000:- mindre... Dessutom har den guldiga länkar :bling :D

Har kört ca 500 mil med den, och den är fin fortfarande. Laddar 1,6 bar och gasar mest hela tiden, så lite har kedjan fått stå ut med.

Så tack för den!!!
Sådan info värdesätter jag. Bara för det blir det en biltema kejda för mig denne säsong :D

Ingen som ville ta på sig att nita ihop en 525 kedja ?? :D

Ingen som ville ta på sig att nita ihop en 525 kedja ?? :D

Kör du med biltemakedja? Om så är fallet så köp ett D.I.D kedjelås "nitlås" om du inte har en riktig nittång. Biltemas lås är stenhårda, går inte att knacka ut iaf. Annars är biltemas kedja kanon, funkar klockrent.

Hade gärna hjälpt trådskaparen att nita kedjan om jag bodde i närheten. Men eftersom jag inte gör det så tänkte jag att jag skulle se om det fanns ngn bra instruktionsvideo på YT. Det fanns det inte.... gillar den här självutnämde mekens sätt att arrangera mothållet. Hahahaha!
Det finns rätt många glada typer som "visar hur man ska göra" på yt helt klart :näsblod

[YOUTUBE-ID]UoGaAepXTvM[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Nej , det är ingen biltema kedja på...tänkte slänga på en sån så jag får ordning på hojen till våren...nu står ju hon där utan kedja...går väl att hitta ett lås till min kedja åxå men vill få klart hojen så jag kan ta bort den ur garaget :D Får väl köpa mig en 530 kedja och hoppas på det bästa..

Jag körde med Biltema-kedja ett tag förra året. Funkade bra vid landsvägskörning men efter att antal "dragracing"-starter på Stunt&Street dagarna hängde den som ett hopprep. Detta skedde vid två tillfällen sen vågade jag inte längre (den gick att lyfta ut en centimeter på bakkransen) utan bet i det sura äpplet och köpte en DID ZVM2, den har knappt stäckt sig en millimeter trots åtskilliga starter.

/Ingvar

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back