Biltema pads funktionsrapport typ

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
En jobbarkompis och hans polare kör enduro på helgerna, en killes KTM 625 utrustades med Biltema bromsbelägg och tog HELT SLUT PÅ EN DAG!!!BAK!

Det låter sjukt, men är sant. Nere på stålet. Några dagar sen bara.

En annan KTM med helt nypåsatta belägg gav extremt dålig bromsverkan, bak här också.

Hur fan är det möjligt? Jag är inte så anti Biltema grejer ( dock hatar jag alla skitiga, äckliga människor som hasar runt där, kanske har med adress att göra iof ?)

Har någon annan verkligen testat och kört med dessa belägg? Och hur gick det då?

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Läste en lång tråd i något enduroforum, verkar vara lite ojämn kvalisort!!!! Varför gavs det inget svar på men flera var nöjda men körstil och underlag/skit verkar påverka mer än vad man skulle kunna tro.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Jag körde med biltemapads fram hela förra säsongen på gixxern. Inga som helst problem. Har mycket material kvar så de räcker nog denna säsongen oxå. Duger åt mig.

ZX6R20007

Storfiskare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
ZX6R-07 gånger 2,GSXR 1000-02,.
Har oxå provat att använda dom på min cross, inte kört så fruktansvärt mycket men den tiden jag kört så tyckte inte jag dom var något sämre än orginal.

Stämmer det att dom köper vissa saker från den fabriken dom får bäst pris på "just nu" ? Då kan det ju säkert skilja en del på produkterna oxå.

Jaja, mina har funkat bra iaf.

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Slits dom ner till metallen på en enda dag så misstänker jag att det är fel på oket, att belägget nyper mot skivan hela tiden eller så. Inte så att det låser hjulet men kanske lite grann bara så att det blir överhettat och slits sönder?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Jag hade samma problem på min gamla cross, också bakbromsen då.
Dock tog det iaf 2-3 körningar innan det var nere på stålet.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Förra ägaren satte dit bromsbelägg från biltema på gixxern. Dom glappade i oken...rejält.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag uttarlar mig inte om kvaliten på just Biltema beläggen, MEN jag har åkt cross en del så jag vet vad som funkar och inte funkar.

Skitigt före, d.vs blöt jordbana, lera alltså.

Helsintrade belägg är det ENDA som funkar. Kör man med billiga /osintrade belägg tar dom slut på en träning! Jag har slitit ut belägg på 30 minuters körning i lera. Tro det eller ej, men så är det!

På torrt underlag däremot funkar osintrade som biltemas säkerligen är.

Nåt som vore intressant är ju att se om dom klarar temp! D.vs banåkning, RR och motard?????????

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Kör också med biltema pads på min , funkar klockrent och väldigt bra bromsverkan samt hållbarhet.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
kört på biltemabelägg drygt ett år nu på xren hållbarheten är jämförbar med goldfren som jag kört på innan,märks inget ökat slitage på skivor som en del sagt att dom haft

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Jag hjälpte till på en provkörningsdag för ktm -04(tror jag det var??).
Regn o grus/sand bana gjorde att jag fick byta klossar bak hela tiden(Vi använde oss av SBS belägg).Cross o enduro i blötan sliter som fan på beläggen.Kan också vara så att bromspedalen sitter lite högt ,så att foten ligger på o gör så att beläggen ligger o nöter hela tiden..

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Endast kört med dem en gång, var på blöt is. Bra bromsverkan, hur mycket som slets vet jag inte då jag fick totalhaveri på bakhjulet, efter det har jag inte orkat gå igenom moppen.

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Jag har provat biltemas belägg fram på cbr 600. Det kostade mig två nya bromsskivor.
ISR fick se skivorna och dömde direkt ut beläggen. Beläggen absorberade inte värmen som de skulle. Skivorna blev för varma och krympte fast på nitarna med följden att skivorna blev tallriksformade. Det kostade väl cirka 6000 kr att köra med skitbelägg. Det var dessutom lite pinsamt att erkänna att jag satte mitt liv på spel för att snåla in på bromsbelägg. Att de var inköpta som nöd-belägg hjälpte föga.

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag har provat biltemas belägg fram på cbr 600. Det kostade mig två nya bromsskivor.
ISR fick se skivorna och dömde direkt ut beläggen. Beläggen absorberade inte värmen som de skulle. Skivorna blev för varma och krympte fast på nitarna med följden att skivorna blev tallriksformade. Det kostade väl cirka 6000 kr att köra med skitbelägg. Det var dessutom lite pinsamt att erkänna att jag satte mitt liv på spel för att snåla in på bromsbelägg. Att de var inköpta som nöd-belägg hjälpte föga.

Körde du då bana med beläggen eller endast gata?
För gata tycker jag dem håller måttet men att dem inte gör det på bana kan jag isåfall förstå.

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Jag har biltema belägg på min. Tycker bromskraften kommer lite ojämt när man bromsar, vet dock inte om det har med beläggen att göra eller man borde smörja upp bromshandtaget och fixa ny bromsvätska.

På tal om annat! Hur gör man om det ena belägget slits mer än det andra, något man kan justera i bromsoken? När jag bytte belägg var de nämligen olika mycket slitna.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har biltema belägg på min. Tycker bromskraften kommer lite ojämt när man bromsar, vet dock inte om det har med beläggen att göra eller man borde smörja upp bromshandtaget och fixa ny bromsvätska.

På tal om annat! Hur gör man om det ena belägget slits mer än det andra, något man kan justera i bromsoken? När jag bytte belägg var de nämligen olika mycket slitna.

Då är det dags att renovera eller iaf motionera och smörja upp oken med bromsfett.

Mvh
Jörgen

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Vad va de för terräng?
I blöt sand och borrad bakskiva kan det gå mkt fort.. Jag har kört slut på sintrade (ktm-orginal) bakbelägg på ett par pass

Fram klarar sig undan sanden mkt bättre, därför håller dom sju evigheter

Last edited:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Endast kört med dem en gång, var på blöt is. Bra bromsverkan, hur mycket som slets vet jag inte då jag fick totalhaveri på bakhjulet, efter det har jag inte orkat gå igenom moppen.

Ahhhhaaaaa det var därför hela ditt bakhjul havirerade.......... Jädrans biltema asså :mad:

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Två jobbarkompisar som kör enduro har också provat med Biltemas belägg, och dom tog slut på en enda träning.
Men det är en jäkla skillnad på enduro och landsvägsåka. Har hört folk som är nöjda med Biltema på gatcyklar, men i skogen duger dom tydligen inte.
Att det fungerar bra på en landsvägscykel har ju inget med frågan i första inlägget att göra egentligen, helt olika förutsättningar.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka