Biltema sadelväskor nåt att ha?

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Köpte dessa väskor 2009 när vi skulle ner till Italien gjorde två stödbågar så att dom inte skulle skava mot lacken på hojen. funkade helt ok utöver att det var lite fiddligt o ta på o av ,vi hade tur med vädret så inga problem med den delen.
Året efter stack jag till UK o körde hela vägen ner till Calais.
Nu hade jag förstärkt väskorna med en plåt i ryggen mot stödbågarna s å jag enkelt skruvar dit väskorna + dom sitter där dom ska. Eftersom det regnade hela vägen ner till holland så kastade jag regnskydden nånstans i belgen eftersom dom var i strimlor. men ett tips är att packa i grova sopsäckar med påsförslutare inuti väskorna så håller sig packningen torr.Blev drygt 700mil på den resan i liiittee hög hastighet ibland ;) men dom funkade.
I nuvarande status kommer vi att dra till UK i sommar igen så samandraget kan man säga efter lite moddande är dom helt ok för min del.

/Maveric

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
dom gör det dom ska. Dvs du får med dig grejorna. Dom sitter förvånansvärt stabilt.

Regnskydden är dock usla så dom kan du typ slänga direkt.
Se till så att dom inte hänger mot ljuddämpare för då smälter dom.

Kompisen körde ett tag med sådana när han skulle ha grejor med sig och dom funkade utmärkt.
Ska du köra i regn så stoppa grejor som inte får bli blöta i plastpåsar i väskorna så slipper du använda dom inte alltför bra regnskydden.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag hade såna på K5'an i 350 mil Alperna t.o.r i somras. Stödde dem på skjutspinnarna så låg höger ej emot ljuddämparen. Packade i plastpåsar för regnskydd och smidig urlastning. Lät väskorna sitta kvar och tog klädpåsen in på hotellet. De höll för 260+ km/h Porsche-jag på Autobahn och ingenting pajade. Jag hade iof dem aldrig expanderade till maxvolym men de är klart prisvärda! Köp!

De är ganska stora. De var de största i vårt sällskap av blandade mjuka väskor, även i minsta läget.

Här syns ena väskan i nedre högra hörnet. Biltemas bagagenät skyddar bakdelen utmärkt:
5294-9bc665517c721d59fd3004a9bb71b52e.jpg

Jag lånde sen ut dem till en kompis som tog dem ett varv runt England också och de håller än :)

Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Följer det med remmar å allt man behöver för å sätta fast dom ... eller ska jag tjacka nåra stroppar åxå , tänkte ev dra till BT i helgen å kolla dom ....

manneman

Guest
Jag körde med lite extra gummistroppar när jag hade dem så sitter de bättre på plats.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
kollade på kingen , den är ju minst sagt bred över arslet , och hittade bara 2 små öglor under passagerarkudden å fästa grejjer i ..... hur fan sitter sadelväskorna fast egentligen ?
spänna i passagerarpinnarna ?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Kan meddela efter test att Biltemas tyg packväskor är som en gammal konsumpåse i sin funktion.Det värsta är ju att de olika spännremmarna har en otäck tendens att repa diverse lackering.Okey, de är väldigt billiga i inköp men att förvänta sig att de ska göra ett lika bra arbete som andra mer solida packväskor kan man ju bara glömma.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
med tanke på priset så tänkte jag iaf testa ... fullt medveten om att man får vad man betalar för :brinnerup

att sadelväskor repar oskyddad lack gäller nog överlag....har tänkt å skydda innan jag lägger på nått alls , antingen med transparent helikoptertape eller bara med nån handduk eller nått....eller både och :tummenupp

Om BT sadelväskorna funkar (som just sadelväskor å jag trivs med typen av packmöjlighet) så lär det bli bättre väskor framöver när BT grejjerna har gjort sitt

//Edit ... hur fan sätter man fast sadelväskor då ? med rätt bergränsade fästmöjligheter....vill ju lixom inte tappa dom i 140 blås

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
med tanke på priset så tänkte jag iaf testa ... fullt medveten om att man får vad man betalar för :brinnerup

att sadelväskor repar oskyddad lack gäller nog överlag....har tänkt å skydda innan jag lägger på nått alls , antingen med transparent helikoptertape eller bara med nån handduk eller nått....eller både och :tummenupp

Om BT sadelväskorna funkar (som just sadelväskor å jag trivs med typen av packmöjlighet) så lär det bli bättre väskor framöver när BT grejjerna har gjort sitt
Ok men du kan börja med att slänga regnskydden direkt.Våra gick sönder innan vi lämnat Skåne.Men iofs regnskydd som håller skyddar mot regn men vattensprutet från hjulen tränger in bakom väskorna o samlas i regnskydden.Så bäst är nog att köra utan och packa in saker i plastpåsar

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
packa det som behöver vara torrt i plastpåsar är nog rätt självklart .... för dom pengarna så räknar jag knappast med att dom e speciellt vattentäta .... eller så får man se till att solen skiner hela vägen :banana

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tankväska tycker jag är rätt smidigt .Där kan man ha allt man behöver få fram snabbt mobil.pengar mm Och så har man kartan synlig hela tiden

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Tankväska tycker jag är rätt smidigt .Där kan man ha allt man behöver få fram snabbt mobil.pengar mm Och så har man kartan synlig hela tiden

kollat på det med , men Kingen har väldigt brant tank å en kromad plastblaffa mitt på , så det går bort ... å jag ska ha med mig mer än vad som ryms i en tankväska .... har mobben å stålars i fickorna , åker ej i skinnkådis så jag har fickor :hihi

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
var förbi Feltema å skulle handla/kolla in sadelväskorna ... på hemsidan var lagerstatus 10+ .... i butik fanns nada :mad: ... tjejjen i kundtjänst rekomenderade å ringa istället för å lita på hemsan :huvet , 10 mil ToR .. åja fick gofika hos en polare på vägen hem istället :hej

surfade runt å beställde en http://www.givi.it/soft-luggages/Tail-bags/T477 istället , den ser ut å passa som en vante på Kingen ... 400:- dyrare men lär hålla 400% längre åxå :tummenupp

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife