Biltemabatteri till FZR 1000....

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Har haft oturen magasinerad på hög denna veckan.
Punka, trasiga stövlar och nu batteriet. :gnissla
Nu har ju biltema billiga slutna batterier och jag ont om stålar, så det skulle ju vara bra om det funkade med ett dylikt batteri.
Jag har sökt men har inte hittat den tråd jag läste om ngn som stoppade ett sådant batteri i sin R1, frågan är vilket han pulade i?
Jag får nämligen bara i ett 10Ah batteri i min batterilåda, ska jag ha större blir det till att bygga om.
Orginalet jag har är på 14Ah.
Jag vet att det är STOOR skilnad på "riktiga" batterier och Biltemas.
Men nu har jag som sagt inte en chans att köpa nytt kvalitetsbatteri, så dom svaren kan utgå.
Det jag är intresserad av att veta är om dom orkar mer än ett till två startförsök.
Har nämligen 12mil till närmaste biltema, så köpa, testa och byta går bort.
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Ingen som testat dessa slutna celler?!
Hur stort är batteriet i en R1a då?
//Tobbe
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Detta är inget annat än rena spekulationer, men här är lite tankar iaf: Ett batteri på 10 Ah är redan ca 35% mindre än orginalbatteriet, och det finns inga som helst garantier för att dessa 10Ah är enligt samma märmetod som orginalbatteriet (är det mätt vid lägre ström blir det högre siffror på samma batteri). Sedan är risken att startströmmen från biltemabatterierna inget vidare heller, något måste ju bli lidande när tillverkningskostnaden är lägsta möjliga. Jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag byter ett orginalbatteri mot ett biltemabatteri som dessutom är betydligt mindre. Inget ont om biltemabatterierna, jag har själv tänkt använda dom till ett par grejer, men inte där hög ström behövs.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Flummo skrev:
Detta är inget annat än rena spekulationer, men här är lite tankar iaf: Ett batteri på 10 Ah är redan ca 35% mindre än orginalbatteriet, och det finns inga som helst garantier för att dessa 10Ah är enligt samma märmetod som orginalbatteriet (är det mätt vid lägre ström blir det högre siffror på samma batteri). Sedan är risken att startströmmen från biltemabatterierna inget vidare heller, något måste ju bli lidande när tillverkningskostnaden är lägsta möjliga. Jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag byter ett orginalbatteri mot ett biltemabatteri som dessutom är betydligt mindre. Inget ont om biltemabatterierna, jag har själv tänkt använda dom till ett par grejer, men inte där hög ström behövs.
Ja detta är precis mina farhågor, MEN jag vet att ngn har ett dylikt i en retta.
Vet bara inte vem det var här på forumet, det funkade iaf när han satte i det.
Det vore intressant att veta om det fortfarande funkar likabra.
Med tanke på just det att det är ca35% lägre drifttid på det så antar jag precis som du att det inte är för vasst.
Men det borde funka med ett på 18Ah, men nu är det ju så att 1Ah ALLTID är 1amperes belastning under en timme.
Så dom siffrorna är ju inget som garanterar hög startström, men jag får granska sidan lite mer för jag har för mig att dom säljer dom som startbatterier.
//Tobbe

EDIT: Jopp dom står som startbatterier, jag får väl köpa ett och prova för annars blir hojen ståendes till den 27:e och då är semestern slut :huvet :EDIT
 
Last edited:

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
tobbeviking skrev:
Ja detta är precis mina farhågor, MEN jag vet att ngn har ett dylikt i en retta.
Vet bara inte vem det var här på forumet, det funkade iaf när han satte i det.
Det vore intressant att veta om det fortfarande funkar likabra.
Med tanke på just det att det är ca35% lägre drifttid på det så antar jag precis som du att det inte är för vasst.
Men det borde funka med ett på 18Ah, men nu är det ju så att 1Ah ALLTID är 1amperes belastning under en timme.
Så dom siffrorna är ju inget som garanterar hög startström, men jag får granska sidan lite mer för jag har för mig att dom säljer dom som startbatterier.
//Tobbe

EDIT: Jopp dom står som startbatterier, jag får väl köpa ett och prova för annars blir hojen ståendes till den 27:e och då är semestern slut :huvet :EDIT
visst är 1Ah 1 ampere under 1 timma, men om man mäter kapaciteten med mycket lågt strömuttag kan man putsa till siffrorna ganska så rejält
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Bengan skrev:
visst är 1Ah 1 ampere under 1 timma, men om man mäter kapaciteten med mycket lågt strömuttag kan man putsa till siffrorna ganska så rejält
Det är ju iofs sant, men finns ingen norm man följer när man mäter och märker batterier?
Faktum är ju att jag egentligen inte är så intresserad av drifttiden, eller ja på sätt och vis är man ju det.
Ett batteri med lång drifttid klarar korta körsträckor på ett bättre sätt en vad ett med kort drifttid gör.
MEN, det avgörande är ju ändå huruvida duktigt batteriet är på att klara höga strömuttag. :va
Sedan har jag ju funderat ett tag nu ( eftersom jag av ngn anledning inte kan sova :huvet ) och så knepigt ska det inte vara att bygga ngn form av fäste till ett större batteri.
Plåt och annat jox har jag hemma, även om det kanske blir dyrare och meckigare i längden, så har jag bara inte råd med ett "bra" batteri nu.
Skulle det mot all förmodan inte funka till hojen så funkar det säkert till startmotorn som är till grabbens RC bil. :)
//Tobbe
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Bengan skrev:
visst är 1Ah 1 ampere under 1 timma, men om man mäter kapaciteten med mycket lågt strömuttag kan man putsa till siffrorna ganska så rejält


Nja. Ström är ju Ampere och spänning är volt.
Ett 12V batteri mäts ju alltid på 12v och med uttag på 1Ah så är det alltid samma sak. Sen att Biltemas blyceller är sämmre än super duper gele batteri är väll självklart när man ser på priset men det fina i kråksången är att batterier mäts alltid på samma sätt.

Jag tror att Biltemas 10A funkar att köra i en FZR utan problem, att du kan få problem efter något eller några år och om hojen är tjurig att starta beror ju på att man får alltid det men betalar för. Har biltema i min ena hoj och det funkar bra.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Qwerty skrev:
Nja. Ström är ju Ampere och spänning är volt.
Ett 12V batteri mäts ju alltid på 12v och med uttag på 1Ah så är det alltid samma sak. Sen att Biltemas blyceller är sämmre än super duper gele batteri är väll självklart när man ser på priset men det fina i kråksången är att batterier mäts alltid på samma sätt.

Jag tror att Biltemas 10A funkar att köra i en FZR utan problem, att du kan få problem efter något eller några år och om hojen är tjurig att starta beror ju på att man får alltid det men betalar för. Har biltema i min ena hoj och det funkar bra.
Jo det här med spänning och volt har jag koll på, är elektriker till yrket.
Vet bara att det är en massa skillnad på hur batterier beter sig mot vad nätspänning gör, eller ja skillnad är det ju uppenbarligen.
Men jag tror mer och mer att det ska funka, startar en R1a med det batteriet så lär min bike göra det med liksom.

Sedan har Bengan på sätt och vis rätt.
Gör tillverkarna olika när dom lastprovar batterierna för att få fram ett värde, så kan man mkt riktigt trolla en del med siffrorna.
Nu tror och hoppas jag iofs att man inte får ta fram siffror på drifttiden olika, utan följer ngn standard, pga kvalitetscertifieringar osv.
Om nu inget annat händer så tänker jag styra iväg mot Halmstad eller Jönköping idag.
//Tobbe
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
Qwerty skrev:
Nja. Ström är ju Ampere och spänning är volt.
Har jag sagt något annat? Det jag menar är att ett batteri har olika stor kapacitet beroende på urladdningsströmmen, om jag var batteritillverkare skulle göra vad jag kan för att få så höga siffror som möjligt.


Ett 12V batteri mäts ju alltid på 12v och med uttag på 1Ah så är det alltid samma sak.
Källa på detta?


Bengt
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Bengan skrev:
Källa på detta?


Bengt


Inge illa menat, läste nog dessutom lite väl fort :) .

Nä har ingen källa jag kan hänvisa till men vissa saker runt omkring batterier rör jag i mitt yrke och man hör ju endel och det som förvånar är att inom batterivärlden så är "mätmetoderna" enormt standardiserade. Men sen utifall batteriet klarar av detta endast under testet eller om det håller den statusen länge det vet jag ej och där kan det ju fuskas och det har väll snarare med kvalite och göra.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Qwerty skrev:
Inge illa menat, läste nog dessutom lite väl fort :) .

Nä har ingen källa jag kan hänvisa till men vissa saker runt omkring batterier rör jag i mitt yrke och man hör ju endel och det som förvånar är att inom batterivärlden så är "mätmetoderna" enormt standardiserade. Men sen utifall batteriet klarar av detta endast under testet eller om det håller den statusen länge det vet jag ej och där kan det ju fuskas och det har väll snarare med kvalite och göra.
Ja jag tycker det borde finnas ngn ISO 209178819288149174721041 eller nått :rolleyes:
Det brukar vara rätt hårt reglerat hur märkströmmar, kapaciteter osv får anges.
Dessa batterier är ofta använda i tex nödutgångsbelysningsanläggningar ( vad vann jag för morgonens längsta ord? :tungan ) då tummas det inte med kapaciteten.
Likadant, larm och andra viktiga anläggningar.
//Tobbe
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Biltemas slutna batterier lär vara helt okej. Jag köpte däremot ett vanligt på Biltema tidigare i år. Har väl fått ladda det 4-5 gånger än så länge så det rekommenderar jag iaf inte.
 

HanneZ

Guest
Dom kallar ju batterierna för startbatterier, så dom borde ju tåla hög ström.

Vet du med dig att du är slarvig o inte underhållsladdar under vintern kan du köpa ett biltema batteri om året istället för att köpa ett orginal o försöka hålla liv i de!

/ Hannes
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Har du kollat Clas Ohlson? De har också några mc-batterier och de är billiga. Jag köpte ett därifrån till en FZ750 och det fungerade finfint. Dessutom stod det smått på baksidan "made by Yuasa"... :) :tummenupp

Gå till www.clasohlson.se, klicka El & Elektronik, sedan Batterier & Eliminatorer och sist Blyackumulatorer. De har ett på 12V 14Ah, storleken är 135x90x167. Kan det passa? Kostar bara 198:-.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Varför spekulera...

tobbeviking skrev:
Orginalet jag har är på 14Ah.
Jag vet att det är STOOR skilnad på "riktiga" batterier och Biltemas.
Men nu har jag som sagt inte en chans att köpa nytt kvalitetsbatteri, så dom svaren kan utgå.
.
//Tobbe

.. när det finns fakta.

http://www.yuasabatteries.com/pdfs/TechMan.pdf
finns en del intressant information.
Bl a att urladdn tiden är 10h när kapaciteten mäts. Dvs för ett 14Ah ackumulator är urladdningsströmmen 1.4A :fakta
Hittade inget om slutspänning (= acken "tom") vid detta test (snabbläste) men den är sannolikt 11.8V

Många sidor men väl värd att läsa om man är lite insatt från början..
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Ninjaboy skrev:
Har du kollat Clas Ohlson? De har också några mc-batterier och de är billiga. Jag köpte ett därifrån till en FZ750 och det fungerade finfint. Dessutom stod det smått på baksidan "made by Yuasa"... :) :tummenupp

Gå till www.clasohlson.se, klicka El & Elektronik, sedan Batterier & Eliminatorer och sist Blyackumulatorer. De har ett på 12V 14Ah, storleken är 135x90x167. Kan det passa? Kostar bara 198:-.
Jo det passar, men det var slut här i växjö.
Men det verkar inte bättre än att jag kommer stå utan batteri i helgen iaf :huvet
Ingen i växjö jag ringt har ngt hemma, förutom mekonomen som hade exakt samma batteri som Clas ohlson, bara dyrare.
Men nu går funderingarna som följer.
Mitt säkra kort till biltemashoppingpolare, har slut på stålars.
Det resulterar i att jag får pröjsa benzan själv, jaha då var vi uppe i 400:- för ett "halvbra" batteri.
Styvt 400:- får jag pröjsa för batteriet på mekonomen som är ett "öppet".
Då kommer resan för att införskaffa det in i bilden.
SÅÅÅ, batteriet i min FZR står pang plant i lådan. Kommer det drälla syra ur det vid bakhjulande eller kommer det vara så lite att man knappt märker det?
Naturligtvis drar man ju en slang ner "genom" hojen från batteriet.
Sitter och försöker minnas om det ngnsin läkt syra ur dom öppna batterier jag haft tidigare på andra hojar.
Så vad säger ni, kloka visa boyz här om att plocka i ett "öppet" batteri?
Nej jag är inte snååål, jag försöker ta dom sista slantarna jag har kvar sedan övriga haverier för att få köra bike i helgen. Är ju så man får toksläpp på detta snart, inget ska visst gå som jag vill. :gnissla
//Tobbe
 

"turken"

japaner, japaner...
Gick med
20 Jul 2004
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
gixxer750-98, köp den!
tobbeviking skrev:
Jo det passar, men det var slut här i växjö.
Men det verkar inte bättre än att jag kommer stå utan batteri i helgen iaf :huvet
Ingen i växjö jag ringt har ngt hemma, förutom mekonomen som hade exakt samma batteri som Clas ohlson, bara dyrare.
Men nu går funderingarna som följer.
Mitt säkra kort till biltemashoppingpolare, har slut på stålars.
Det resulterar i att jag får pröjsa benzan själv, jaha då var vi uppe i 400:- för ett "halvbra" batteri.
Styvt 400:- får jag pröjsa för batteriet på mekonomen som är ett "öppet".
Då kommer resan för att införskaffa det in i bilden.
SÅÅÅ, batteriet i min FZR står pang plant i lådan. Kommer det drälla syra ur det vid bakhjulande eller kommer det vara så lite att man knappt märker det?
Naturligtvis drar man ju en slang ner "genom" hojen från batteriet.
Sitter och försöker minnas om det ngnsin läkt syra ur dom öppna batterier jag haft tidigare på andra hojar.
Så vad säger ni, kloka visa boyz här om att plocka i ett "öppet" batteri?
Nej jag är inte snååål, jag försöker ta dom sista slantarna jag har kvar sedan övriga haverier för att få köra bike i helgen. Är ju så man får toksläpp på detta snart, inget ska visst gå som jag vill. :gnissla
//Tobbe

aldrig funderat på att batteriet ska ta laddning under tiden du kör??? börja jiddra med andra Ah på batteriet betyder ju att det inte får rätt laddström när du kör... Du kommer ju plåga det batteriet lite mer än vad det är tänkt och sen att det är ett c-klassat batteri är ju knappast en fördel :7peta

men det funkar kanske säsongen ut :va (mosa igång en 1000 på ett c-klassat = be om problem!!!
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
turken skrev:
aldrig funderat på att batteriet ska ta laddning under tiden du kör??? börja jiddra med andra Ah på batteriet betyder ju att det inte får rätt laddström när du kör... Du kommer ju plåga det batteriet lite mer än vad det är tänkt och sen att det är ett c-klassat batteri är ju knappast en fördel :7peta

men det funkar kanske säsongen ut :va (mosa igång en 1000 på ett c-klassat = be om problem!!!
Vart har du sett att det är ett C klassat batteri?
EXAKT på vilket vis får batteriet fel laddström?
Hur många lägen tror du att det finns på en vanlig batteriladdare?
Vad har du laddregulatorn till på din hoj, handvärmare?
Skulle 2Ah spela så stor roll så kan man ju lika bra gräva ner hojen eller :kocko
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
UrbanTiger skrev:
Om tu kan ta smällen att köpa ett batteri till inom två år så köp ett billigt batteri. Annars så satsa på ett "orginal" som pallar 5-6 år kanske mer. Hugget som stucket.
10Ah borde inte vara för klent. Dräneringsslangen drar du ju ner så det inte kommer någon syradroppe på nått ställe. Lär inte rinna i alla fall.

Ja detta är ju ett medvetet lågbudgetval.
Nej inte får jag heller den föreställningen av att det skulle drälla ur syra ur det.
//Tobbe
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top