Ja det känns ju verkligen som att det är ett ämne för allmänt motorcyklar och mc-nyheter. Eller ens biltema relaterat. Men allt för en anledning till trådstart ?
Jo, funderade om man vågar köpa Biltemabatterier framöver. Inte för dom vanliga åsikterna gällande dessa batterier här på forumet. Mer om man vågar för att inte bli stämplad som kriminell hojåkare ?Ja det känns ju verkligen som att det är ett ämne för allmänt motorcyklar och mc-nyheter. Eller ens biltema relaterat. Men allt för en anledning till trådstart ?
Du är garanterat en kriminell hojåkare?Jo, funderade om man vågar köpa Biltemabatterier framöver. Inte för dom vanliga åsikterna gällande dessa batterier här på forumet. Mer om man vågar för att inte bli stämplad som kriminell hojåkare ?
Nu blir jag nyfiken, hur får man ett Biltemabatteri att explodera ?
Är det ett
som smäller efter man laddat det, placerat det vid "målet" och kortslutit det ?MC-batteri Lithium LiFePO4, 12 V, 4 Ah, 150 x 87 x 93 mm
Litiumbatteri för MC, skoter, gräsklippare m.m. Högpresterande startbatteri med överlägsna egenskaper gentemot traditionella batterier: lägre vikt, lägre självurladdning vid vinterförvaring, längre livslängd, bättre startegenskaper samt syra/läckagefritt. Med laddningsindikator. Laddas med...www.biltema.se
Eller används bilbatterierna till att värma vätska i en sluten behållare tills behållaren spricker ?
Borde normalt inte bli explosion utan enbart en spricka som räcker för at avlasta trycket.
Bilbatteri för att elektriskt tända en tändsats verkar något överdrivet för mig.
Eller är det svavelsyran i Biltemas blybatterier buset är ute efter.
Svavelsyra används vid tillverkningen av det explosiva ämnet i "bomberna" ?
I så fall har de valt rätt leverantör eftersom enligt min uppfattning det är högre koncentration på svavelsyran i Biltemas batterier än i tex Yuasas batterier.
För att tända en tändsats räcker ett gammaldags ficklampsbatteri.....Det är för att tända tändsatserna, snillena är inte klyftiga nog att seriekoppla 4 lithiumbatterier för att få tillräcklig spänning, dom hoppade av skolan innan man lärde sig sånt...
För att tända en tändsats räcker ett gammaldags ficklampsbatteri.....
Mer behövs ju inte för att tända en ficklampa med gammaldags wolfamglödtråd.
Här är nått märkligt.
Med ett bilbatteri borde man kunna få flera decimeter rostfri ståltråd att glöda. Behövs det ?
I mina ungdomliga försök var utgångspunkten en ficklampslampa. Glaset krossades, glödtråden omgavs med tändsats. Funkade utmärkt.Min ungdomliga försök med hemmagjorda elektriska tändsatser gav vid handen att skulle man göra dom säkra mot statisk elektricitet kunde man inte ha gnistgap utan fick förlita sig till glödtråd, då tillgången till kanthaltråd var kraftigt begränsad så provade man sig fram till ett lämligt antal kardeler av en vanlig kopplingstråd, dvs man skalade en bit på mitten, klippte av ungefär lagom många kadeler och bakade in den skalade biten i tändsats som fick torka.
Med 20 meter kopplingstråd fram till experimentplatsen så räckte det kanske med några ficklampsbatterier, men på den tiden hade batterierna så hög inre resistans, kombinerat med 20 meter tråd till blev det osäkert.
Så vi körde med 12V från ett bilbatteri för att säkerställa att det tände direkt.
Med klenare spänning kunde saker ligga och jäsa innan det tände...
I mina ungdomliga försök var utgångspunkten en ficklampslampa. Glaset krossades, glödtråden omgavs med tändsats. Funkade utmärkt.
Tråden för hur man tillverkar sin egen bomb.... Spännande att se om vi har någon expert på området här på Sporthoj ?
Gissar att dom som vet följer principen: "Tala är Silver, Tiga är Guld".Tråden för hur man tillverkar sin egen bomb.... Spännande att se om vi har någon expert på området här på Sporthoj ?
View attachment 480537
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |