Biltemas intercom?

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Tja

Jag känner att jag skulle behöva ett intercomsystem då tjejen åker med ibland och det är trist att inte kunna surra. Man kan ju dessutom sänka volymen på fanstyget när man blir leds på malandet! Nåja, jag känner inte för att kasta bort flera tusingar på en Scala eller liknande och undrar om någon på detta eminenta forum testat Biltemas intercomlösning som dessutom är skrattretande billig. Inser att den inte är trådlös, men dom få gånger jag ska använda den så kan jag leva med sladden. Synpunkter? Shoot!

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Den funkar bra för mig billig även.. Bra standby tid o tar inte lång tid o ladda

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
jag o min kompis kör den charbel länkade. Funka helt oki dock är inte kvaliten super men den är iaf prisvärd. bra räckvid mellan hojar. Om ens kompis befinner sig åt det hållet atenen är riktad så har man ca 50meter till i rekvid. Det ända som jag kan störa mig lite på är att det finns ofta ett litet bakgrund brus.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Biltemas fungerar när du står stilla med hojen, för övrigt inte:död
Jag köpte Scala Q2 den är väl utgången nu.
Jag behöver inte lyssna på musik eller svara i telefon.
Jag kör hoj:banana

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Upplever du att det brusar i bakgrunden? :confused:

Nej tvärt om väldigt bra ljud när man
Pratar i mobben o sen så dom hag pratar med hör mig väldigt tydligt. En vän sa att han inte ens hörde min mc när jag körde förutom när jag drog på då:) när man spelar musik så får man sänka volumen lite annats så skrapar det lite i högtalarna. Jag e hel nöjd me dom... Nu har jag inte provat scala me. Va jag har hört så har dom samma problem att ljudet blir lite dåligare när man
Spelar musik.

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Nej tvärt om väldigt bra ljud när man
Pratar i mobben o sen så dom hag pratar med hör mig väldigt tydligt. En vän sa att han inte ens hörde min mc när jag körde förutom när jag drog på då:) när man spelar musik så får man sänka volumen lite annats så skrapar det lite i högtalarna. Jag e hel nöjd me dom... Nu har jag inte provat scala me. Va jag har hört så har dom samma problem att ljudet blir lite dåligare när man
Spelar musik.

Låter ju perfekt! :tummenupp

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Clas ohlsons funkar fint! Prövade det ett par hundra mil i Norge för 2 år sen.
Enda dryga jag har o säga om det är kabeln som går till knappen på styret som man lär ta loss när man kliver av hela tiden.
Sen passade inte högtalarna så bra för vännen min innanför hjälmen. men jag hade inga problem med det.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Har själv ett Clas Ohlson-kit för 700 kr inkl. headset som inhandlades för 8 år sedan. (Så det borde knappast vara bättre än vad de säljer idag.) Min erfarenhet är att det fungerar ok bara inte fartbruset blir för högt. Att föra en diskussion i 100 knyck är inte helt problemfritt. Hade kittet in-ear-lurar så vore det nog dock inget problem.

En stor fördel med clas ohlson-kittet är ju dock att man dessutom får två walkie-talkies som är helt ok som budgetval ifall man vill snacka med nån inom en kilometer eller två. Vi har t.ex. använt kittet på kursdagar när man inte vill/kan gasta för fullt på övningsområdet. Barnvaktsfunktionen fungerar också mycket bra.

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Har själv ett Clas Ohlson-kit för 700 kr inkl. headset som inhandlades för 8 år sedan. (Så det borde knappast vara bättre än vad de säljer idag.) Min erfarenhet är att det fungerar ok bara inte fartbruset blir för högt. Att föra en diskussion i 100 knyck är inte helt problemfritt. Hade kittet in-ear-lurar så vore det nog dock inget problem.

En stor fördel med clas ohlson-kittet är ju dock att man dessutom får två walkie-talkies som är helt ok som budgetval ifall man vill snacka med nån inom en kilometer eller två. Vi har t.ex. använt kittet på kursdagar när man inte vill/kan gasta för fullt på övningsområdet. Barnvaktsfunktionen fungerar också mycket bra.

Tack för infon, har dock två frågor:

- Måste man trycka in en knapp (push to talk) när man använder headset eller räcker det att börja prata?
- Är det full duplex (dvs, kan man prata i mun på varandra)?

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad

- Måste man trycka in en knapp (push to talk) när man använder headset eller räcker det att börja prata?

Det är push to talk funktion. fungerar exakt som vanliga walkie-talkies så man kan ej prata i mun på varandra.

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Det är den jag menar är lite dryg varje gång man ska kliva av så lär man koppla isär den kabeln från övriga kabeln. om man inte vill hålla på slita upp karborrbandet hela tiden.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750

Clas Ohlson-kittet har röststyrningsfunktion så i teorin så behöver man inte trycka in en knapp för att prata. Den startar "sändningen" bara den tar upp tillräckligt högt ljud. (Baby monitor/barnvaktsfunktion) I praktiken så fungerar dock inte en sån funktion när man åker hoj eftersom radion skulle tolka det ständiga vindbruset som konstant sändning.

Det är ej full duplex utan push to talk - o tack o lov för det! Det räcker gott o väl för mig att tvingas höra bruset i min egen hjälm. Jag vill inte lyssna på nån annans brus också. :)

Last edited:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife