Biltemas koniska sportluftfilter

Använder dem på en 1100:a och det har fungerat under några år utan att motorn rasat. Men braigasen bestyckade upp mina förgasare.
Kanske han lade till något steg för dem. Det kommer jag ej ihåg. Bytte från CV till flatslide förgasare.
 
Jag kommer bara att köra nån tur ibland i laglig fart, men vad skulle kunna hända? den får ju mer luft men den kommer väll inte att skära ihop om man inte plågar den? Och Vilka munstycke behöver isåfall bytas, Både hög och lågfart? och hur mycket ska man gå upp i storlek?
 
Biltemas konfilter är en strypning jämfört med org. Luftbox med k&n filter kan jag lova. Producerar massa turbulens också, köp 4 ovala k&n om du vill ha mer ventilation i motorn.
 
Rent generellt så tjänar man inget på att köpa sportluftfilter.

Ofta är hela insugssidan inklusive luftfiltret relativt välavstämt med tanke på att det ska ge resonans mm i vissa varvtalsintervall. Dvs med lite otur så kan du få sämre fyllnadsgrad i motorn med ett sportluftfilter.
Troligen gör det inte någon större skillnad men om det släpper in mer luft så går motorn magert och då ökar du slitaget samt riskerar att få problem med att det blir lite för varmt. Och det är visserligen inte någon stor risk om du bara kör lugnt men det finns ingen garanti.

Ds om du ska byta till annat filter så bör du absolut också mappa om hojen så att du har rätt blandning i hela spannet så att du inte riskerar att sabba hela motorn.

Det vore ju lite tråkigt om du gör några rejäla gaspådrag och förstör motorn för att du snikade med att mappa om. Vill man inte lägga en massa pengar på att mappa om så kan man med fördel skita i sportluftfiltret också och istället sätta dit original.
 
Gå upp 5% i högfartsmunstycken om du har dessa filter. Lågfarten duger med att skruva på luftblandskruvarna så den går stabilt på tomg.

Gå upp 10% i både högfart och lågfart om du har "dessa filter och mer öppen ljuddämpare" och ställ in luftblandskruvarna så den går stabilt ner på tomg-
 
Gå upp 5% i högfartsmunstycken om du har dessa filter. Lågfarten duger med att skruva på luftblandskruvarna så den går stabilt på tomg.

Gå upp 10% i både högfart och lågfart om du har "dessa filter och mer öppen ljuddämpare" och ställ in luftblandskruvarna så den går stabilt ner på tomg-

Har du kört med dessa filter på en egen CB500 och vet att det blir bra med rekommendationen som du ger?

Min spontana gissning är att det inte alls går att få lika bra med BTs restriktiva konfilter som med original luftbox och ett original eller K/N filter. En bekant med CB750 letade fel som en galning när han hade köpt en hoj med sådana filter. Hojen gjorde inte mer än 130 km/h. Han provade olika bestyckningar men det var inte förrän satte dit en original luftbox med filter som den gick som den skulle.
 
Hade en cafe-stukad 73:a på åttiotalet, körde med hemsnickrat 4-1 system, lätt portad topp och lite piggare kam samt miv-filter (ser ut som BT-filtret) Minns inte nålhöjd eller lågfart men ganska säker på att jag hade 110 i huvudmunstycke, har för mig att det var 78 orginal. Körde så i drygt 2000 mil. Saknar den hojen än.
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top