Biltemas motorfärg

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nån som har erfarenheter av Biltemas motorfärg? Upptäckte den när jag senast var där och 59:90 för en burk är lite mer överkomligt än Plasticotes 289:90 for deras motorfärg. :död

Står att den är godkänd upp till 150 grader vilket räcker fint, var mer intresserad av slagtåligheten och finishen. Bra eller dålig?

Får ju fem burkar till priset av en och det går väl ungefär två burkar till att måla motorn så jag skulle ju spara en del pengar. :rolleyes:
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Jag har inte målat med den men har funderar på att göra det. Men det står väl att den inte motstår bensin vilket är en klar nackdel.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jag använde biltemas motorfärg för några år sedan. Då var den inte bra, ömtålig, kan ha ändrats nu. På senare tid har jag använt PlastiCote motorfärg och tycker det är en kanonfärg, tålig. Sist jag köpte den gick den på en dryg hundring.

/Ingvar
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Köp ej Biltemas motorfärg!! Om ni frågar mig vill säga. Renoverade motorn på min 200sx och lackade nog 6 lager med deras motorfärg (svart) Efter montering så räcker det med att man nuddar med en mejsel eller tittar elakt på den med en hammare i handen så flagnar skiten. Ja hela blocket var blästrat och noggrant avfettat. Använd hammarlack finns i en massa olika kulörer de skulle jag göra nästa gång det blir motorlackering.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Köp ej Biltemas motorfärg!! Om ni frågar mig vill säga. Renoverade motorn på min 200sx och lackade nog 6 lager med deras motorfärg (svart) Efter montering så räcker det med att man nuddar med en mejsel eller tittar elakt på den med en hammare i handen så flagnar skiten. Ja hela blocket var blästrat och noggrant avfettat. Använd hammarlack finns i en massa olika kulörer de skulle jag göra nästa gång det blir motorlackering.


Hammarlacken klarar +150grader men enligt datablad endast +80grader kontinuerligt. Hur varm blir motorn 80grader känns lite lågt. eller?


EDIT googlade PlastiCote och heter det inte Plasti-Kote ??? eller är den en annan färg?
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Målning

Om man nu ska ha ett jävla jobb att lacka motorn/delar med allt vad det innebär med maskering,avfettning,ev.slipning varför då snåla med ett suspekt fabrikat där man kanske får göra om jobbet om 3mån.
Ta nån öl mindre till helgen istället och köp det bästa.
Kvalité lönar sig alltid och genvägar blir ofta senvägar.

Om något låter för bra att vara sant så är det förmodligen inte det heller

:)
 

daytonaracer

Guest
håller med,lackade en hojmotor med biltema motorfärg,totalt värdelös.....ser redan värre ut än innan jag lackade om den,ändå är motorn bara precis monterad!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
IngvarB: Har hört att den skulle vara snordyr. Tydligen inte.

Låter som att det får bli Plasticote då. :)
 

JerryH

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha XT600, gsxr1100-87
Hej, du kan använda Hagmans värmefärg och "baka" den i ugn för hård o fin yta. Har själv bara använt 100-150 grader på det mesta, men ytan blir bra ändå.
 

Bifogat

  • Hagmansvärmefärg.JPG
    Hagmansvärmefärg.JPG
    144.6 KB · Visningar: 1,180

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Du har nog redan fått klart för dig att Biltemas motorfärg ska du inte använda. Biltema har ett stort sortiment och varvar bra och dåligt. Ibland kan man ju tänka sig att köpa lite lägre kvalitet om det är billigt. T.ex. ett verktyg som kanske bara ska användas någon enstaka gång. Dock inte motorfärg som inte är så lätt att göra om när motorn väl är på plats. Biltemas motorfärg en sån där fullständigt meningslös produkt som inte borde säljas.Den är FÖR dålig för att någonsin anses som prisvärd.

Tyvärr har jag aldrig använt någon bra motorfärg men till cylinder och topp har jag använt VHT FLAME PROOF COATING 1200° F och den var riktigt bra. Glasblästrad yta och härdning i ugn 300°C gjorde att färgen mer eller mindre förenade sig med aluminiumet.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Är det en sak som jag aldrig skulle köpa på HotRodHeaven är just färg. Det innehåller 10% pigment och resten e bara Aceton. Redigt skit e vad det e.
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Jag fattar inte varför man envisas med att ha värmetåliga färger till motorn.
Köp en 2komponent sprayfärg som har härdare i, alternativt en bra spray typ multonas och sedan 2k klarlack. Det håller mot både värme och bensin.

Jag vet för jag har lackat några motorer och ingen har färgen släppt på.

2k färg kan du få tillblandad på en firma som säljer färg till lackfirmor.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag fattar inte varför man envisas med att ha värmetåliga färger till motorn.
Köp en 2komponent sprayfärg som har härdare i, alternativt en bra spray typ multonas och sedan 2k klarlack. Det håller mot både värme och bensin.

Jag vet för jag har lackat några motorer och ingen har färgen släppt på.

2k färg kan du få tillblandad på en firma som säljer färg till lackfirmor.

Låter som ett bra tips! Ska prova nästa gång!
 

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Biltema färgen fungerar säkert bra på gjutjärnsblock, men hojar har ju aluminium eller aluminiumlegeringar till 99,9%. Aluminium oxiderar snabbt som... Även om man har blästrat och varit noga så hinner det börja oxidera innan man får på färgen. Det gör att det är svårt att få färg att fästa riktigt bra. Därför ska man nog satsa på en dyrare färg som är avsedd för ändamålet om man vill ha ett beständigt resultat.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
kollade in american-racings hemsida. där ska dom ha 140kr för en burk (PLK203)! Skulle meca ha 290kr/burk? det var ju ett jäkla påslag. En länk till sidan http://www.americanracing.se/shop/view_product.php?product=203

Har för mig att jag läste det nånstans men då jag kikade förbi dig på jobbet i torsdags så hade jag precis varit förbi MECA, dom ville ha 120kr per burk. Inte allt för blodigt så jag beställde två.

Jag fattar inte varför man envisas med att ha värmetåliga färger till motorn.
Köp en 2komponent sprayfärg som har härdare i, alternativt en bra spray typ multonas och sedan 2k klarlack. Det håller mot både värme och bensin.

Jag vet för jag har lackat några motorer och ingen har färgen släppt på.

2k färg kan du få tillblandad på en firma som säljer färg till lackfirmor.

Det stämmer nog rätt bra. 2-komp sitter utav h-e, men att få en 2-komp burk blandad kostar däremot upp mot 300kr, i alla fall på den billacksfirman som finns i stan.

Hursomhelst, nu är då lacken köpt och bör dyka upp på måndag.

Tackar för all info. :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har läst på 2 olika ställen om BMW orginal svart värmebeständig sprayfärg. Ska vara ovanligt bra.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Jag fattar inte varför man envisas med att ha värmetåliga färger till motorn.
Köp en 2komponent sprayfärg som har härdare i, alternativt en bra spray typ multonas och sedan 2k klarlack. Det håller mot både värme och bensin.

Jag vet för jag har lackat några motorer och ingen har färgen släppt på.

2k färg kan du få tillblandad på en firma som säljer färg till lackfirmor.

Funkar det även på trimmade luftkylda stånkor, eller bara vattenkylt?
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Funkar det även på trimmade luftkylda stånkor, eller bara vattenkylt?


Har bara testat på vätske och oljekylda motorer. Det man ska komma ihåg är att använda betande grundfärg på ren aluminium. Men jag kan säga att den håller bättre än värmebeständig färg på de motorer jag provat..

Har för mig att jag läste det nånstans men då jag kikade förbi dig på jobbet i torsdags så hade jag precis varit förbi MECA, dom ville ha 120kr per burk. Inte allt för blodigt så jag beställde två.



Det stämmer nog rätt bra. 2-komp sitter utav h-e, men att få en 2-komp burk blandad kostar däremot upp mot 300kr, i alla fall på den billacksfirman som finns i stan.

Hursomhelst, nu är då lacken köpt och bör dyka upp på måndag.

Tackar för all info. :tummenupp

Ok!
Multonas färg på mekonomen kostar ca hundralappen och är en bra spray.
Lycka till med lackeringen. Kom bara ihåg betande grundfärg om du ska lacka på ren aluminium. Har du inte tillgång till det så använd 1k grundfärg men då ska den inte genomhärda riktigt.
 
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Har även jag kört med vanlig 2k bilfärg. Håller hur fint som helst. Som sagt, en sån sak är otroligt jobbig att göra om ifall det skiter sig efter att allt sitter på plats så det kan vara värt de extra kronorna för att slippa chansa.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top