Biltemas sidoväskor

oddsa

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Hoj
Yamaha yzf thundercat 600
Köpte biltemas sidoväskor.

Kolla väskorna efter några mil och de såg okej ut men på hemvägen hade det nästan börja brinna i tyget.

Det var sidoväskan som hade legat på avgassystemet.

Vad ska man göra nu? Tror ni man kan få nya väskor eller pengarna tillsbaks?

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
Honda CBR 1000 F
Oj då.... Har själv köpt dem, men har inte provat dem ännu....ska ll undvika röret iaf :p...

Tror inte du får pengarna tillbaka för en sån sak dock... dom e väl inte gjorde var att ligga mot röret..

oddsa

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Hoj
Oj då.... Har själv köpt dem, men har inte provat dem ännu....ska ll undvika röret iaf :p...

Tror inte du får pengarna tillbaka för en sån sak dock... dom e väl inte gjorde var att ligga mot röret..

Det är nog som du säger. Klantigt av mig men det var svårt att få dem bra monterade. Speciellt om man skan skjutsa någon också då hennes plats blir begränsad.

stenne

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
Aprilia Shiver 750 -10
Varit med om samma sak. Fick dessutom snygga brännmärken på alla t-shirts.

Jimi74

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Suzuki GFS1250 Bandit -07
Mina håller fortfarande, men smälter plastpåsar som ligger i dom.

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
Honda CBR 1000 F
Jag har inte titta på hur man "monterar" fast dem än.... antar att man sätter ihop remmarna på vardera väskan UNDER sadeln...eller har jag fel?...om dom isf hamnar för lågt kan man väl kanske försöka sätta fast dom på nåt smart sätt ovanpå sadeln?

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Kawa ZX12R
Biltema har ett packnät som man kan använda som fästhjälp. Det har tre krokar på vardera sida och är lagomt elastiskt. Jag använder det för att fästa mina Givi-väskor, fungerar kalas. Dessutom får man en "minitopbox" i och med att man kan klämma fast något ovanpå passagerardynan, typ en påse kläder eller en extra hjälm t ex.

Edit: Hittade länken, http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135132

Last edited:

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Så här såg mina packväskor och hoj ut efter 4dagar i mellan Sverige.

Och ja! Jag säkrade enligt konstens alla regler + extra spännremmar utan på värme skydden som redan sitter på ljuddämparna original för just detta ändamål.

Jag hade räknat med att skiten skulle gå sönder men fan inte att min hoj och alla mina kläder skulle brinna upp.:huvet

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fan vad surt. Det är ju mer än packväskorna som brunnit där........

Jonas24

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Hoj
VFR750-94
Kan nog tycka att mon borde förstå att man inte ska montera ett par mjuka packväskor intill ett avgassystem. Som att slänga in en handgranat i en valborgseld och hoppas att det inte ska smälla. No offence alltså:pannkyss Hoppas det gick bra ändå!

oddsa

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Hoj
Så här såg mina packväskor och hoj ut efter 4dagar i mellan Sverige.

Och ja! Jag säkrade enligt konstens alla regler + extra spännremmar utan på värme skydden som redan sitter på ljuddämparna original för just detta ändamål.

Jag hade räknat med att skiten skulle gå sönder men fan inte att min hoj och alla mina kläder skulle brinna upp.:huvet
burn1.jpg

burn2.jpg

burn3.jpg

Det var något värre än mina väskor. Jag åkte ner till biltemas och skällde lite på dem så jag fick pengarna tillbaks.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mjuka sidoväskor i största allmänhet brukar vara rena skiten. De sitter bra när man dra dit dem och sedan blir de lite slappare och hänger ner på ljuddämparen. Eller så lossnar en rem lite så att den börjar skava på någon lackad yta. Eller så skaver det där man har fäst remmarna.

Biltemas packväskor ser nästan identiska ut med mina Silver Tripoli (som kostade 895kr, ser ut att vara bara loggan som skiljer) och de skulle jag knappt ens ge bort till min värsta fiende.

30-1820.jpg

Hårda sidoväskor kanske kostar från ca 4-5000kr med monteringssats. Det kanske låter mycket men ska man använda väskorna mer än bara en helg per sommar så är det värt det.

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Det var något värre än mina väskor. Jag åkte ner till biltemas och skällde lite på dem så jag fick pengarna tillbaks.

Har ju tyvärr inte biltema i Kalmar.
Nu återstår bara att se vad försäkringsbolaget säger. Men det måste väll gå som brand?

Mjuka sidoväskor i största allmänhet brukar vara rena skiten. De sitter bra när man dra dit dem och sedan blir de lite slappare och hänger ner på ljuddämparen. Eller så lossnar en rem lite så att den börjar skava på någon lackad yta. Eller så skaver det där man har fäst remmarna.

Biltemas packväskor ser nästan identiska ut med mina Silver Tripoli (som kostade 895kr, ser ut att vara bara loggan som skiljer) och de skulle jag knappt ens ge bort till min värsta fiende.

30-1820.jpg

Hårda sidoväskor kanske kostar från ca 4-5000kr med monteringssats. Det kanske låter mycket men ska man använda väskorna mer än bara en helg per sommar så är det värt det.

De är ju fasen identiska med biltemas.:va

Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Det FINNS bra mjuka sidoväskor.
Jag använde Oxford Sports Panniers till min och de är av flamsäkert tyg på undersidan.
Hjälper kanske inte så mycket om man har highpipes men för mig är dom perfekta.

Priset diffar en del från Biltema dock...

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
2hjulslös
Jag köpte dessa väskor i år för en mc resa ned till Harz/Tyskland i Maj.
Det blev totalt 230 mil på en vecka. Väskorna satt kvar utan problem även
vid ett par tillfällen nålen passerade över 200 Km/h på autobahn.
Helt klart prisvärda och de fyllde sitt syfte.
Dock så sitter de lite annorlynda på min typ av hoj än med high pipes. //B

Bifogat

• DSC02545.jpg
    DSC02545.jpg
    233 KB · Visningar: 1,704
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...