Biltullarna

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Så är det nu i London när de införde tullar där så det borde ju vara samma här. Men om de kommer till skott och får till detta förslag är väl inte hundra eller?

:squid
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Om dom där sosse j_vlarna får igenom tullarna ska jag banne mig har någon form av kompensation. Vi snackar skattelättnad, sänkt energiavgift, lägre moms vad som helst!
Är såååå trött på att bara betala och betala och betala... får NADA tillbaka förutom kvarskatt!!!
Dom drar mer än hälften av lönen idag och så vill dom ha mer de satans avkommorna.
Dom energibeskattar bensinen, sen moms på det och som krydda på moset ytterliggare en skatt på totalsumman. Var går alla pengar, inte fan går fordonsskatten till fordonsrelaterade kostnader, typ infrastruktur?

Kan nån förklara för mig varför man staffas för att arbeta? Typ 19-25% i skatt vore helt ok i min värld. Låt marknaden styra Sverige, ge arbetsgivarna möjligheten att skapa nya arbetstillfällen...

Hoppsan, blev visst rena hatbrevet....*harkel* jaja, trycker på submit hur som helst... :D
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Fenix skrev:

Dom drar mer än hälften av lönen idag och så vill dom ha mer de satans avkommorna.
Jag vet inte om jag har någonslags märklig skattelättnad, men inte fan betalar jag mer än hälften av lönen i skatt och jag tjänar ändå hyffsat.

En snabb grovkalkyl på RSVs skatteuträkningssida ger vid handen att man måste tjäna runt 75 000 i månaden för att få en marginalskatt stor nog för att den totala skatten skall vara runt hälften av inkomsten.

Nu säger jag inte att jag är nöjd med skatteklimatet, men det känns som att folk slentrianmässigt påstår sig betala mer i inkomstskatt än vad som antagligen är fallet. Nu kanske du drar in 75 papp i månaden, det har ju jag ingen aning om, i så fall är det bara att gratulera :).

Men visst är det irriterande med skatt på skatt på skatt, jag tror dock inte att biltullarnas främsta syfte är att håva in mer skattepengar utan snarare att försöka minska trafiktrycket i innerstan. Jag tror dock att man måste kombinera en sådan insats med ringleder och utbyggd kommunaltrafik samt infartsparkeringar för att det skall falla väl ut.
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
sgtpepper skrev:
.....Men visst är det irriterande med skatt på skatt på skatt, jag tror dock inte att biltullarnas främsta syfte är att håva in mer skattepengar utan snarare att försöka minska trafiktrycket i innerstan. Jag tror dock att man måste kombinera en sådan insats med ringleder och utbyggd kommunaltrafik samt infartsparkeringar för att det skall falla väl ut.

Men om nu tvunget ska smälla upp en massa tullar och sen säga -"om det inte passar får du åka kommunalt"... jo visst, men som oftast vill man ju inte in i smeten utan från norr till söder eller tvärtom... och vad är det för snack om att smälla upp tullar på Essingeleden, har dom hjärnsläpp eller, sen när vart essingeleden en del av staden?
Förslaget som ligger skall ju även vara tidskvoterat på något mystiskt sett, deras briljanta teori är att om alla inte åker samtidigt, alltså senare på dagen så blir inte trängseln lika stor... vilken sten har dom levt under fram tills nu? Sverige startar mellan 8 och 9, ser inte hur folk ska kunna påverka det?
Enda lösningen i min bok är stora fluffiga ringleder, fler filer och tunnlar i stan. Pendeltåg/tunnelbana som går dygnet runt med max 15min intervall. Sen får dom sluta ha sådana hutlösa priser på kommunaltrafiken, kostar nästa lika mycket att bil in till stan i vissa fall....
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Fenix skrev:
Sen får dom sluta ha sådana hutlösa priser på kommunaltrafiken, kostar nästa lika mycket att bil in till stan i vissa fall....
Aha! Där har vi ett gammalt hederligt motsattsförhållande :D. Sänkt skatt OCH sänkta avgifter på kommunaltrafik? Det funkar nog tyvärr inte. Vart skall pengarna komma ifrån?

Men det är klart, om du nu verkligen betalar 57% i inkomstskatt så kanske du kan få någon slags personlig rabatt på SL-kort? :p
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
sgtpepper skrev:
Aha! Där har vi ett gammalt hederligt motsattsförhållande :D. Sänkt skatt OCH sänkta avgifter på kommunaltrafik? Det funkar nog tyvärr inte. Vart skall pengarna komma ifrån?

Men det är klart, om du nu verkligen betalar 57% i inkomstskatt så kanske du kan få någon slags personlig rabatt på SL-kort? :p

Om du nu prompt måste veta så ja, jag betalar 57% i skatt på vissa delar av min inkomst.
Och vadå vart ska pengarna komma ifrån, det är väl bara en fråga om omfördelning och effektivisering. Kan mitt bolag spara in och effektivisera så kan staten.
Staten har valt att prioritera det icke arbetstagande i form av ett bidragsträsk utan dess like. Välfärden är bara för de lata i dagens Sverige.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det roliga med biltullarna är att man faktiskt får något för sina pengar - framkomlighet. I Londons City har genomsnittshastigheten under rusningstrafik öka från ca 4 till ca 20km/h. Och det har ett "visst" värde att slippa sitta i bilkö.

Återstår att se om de fungerar på längre sikt. Risken är att det blir som när bensinpriserna stiger kraftigt. Folk minskar körandet några veckor för att sedan återgå till sitt vanliga beteende. Blir det så med tullarna så är de bara en extra uttaxering.
 

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kramforce
Hoj
Kreidler
Fenix skrev:
Om du nu prompt måste veta så ja, jag betalar 57% i skatt på vissa delar av min inkomst.
Och vadå vart ska pengarna komma ifrån, det är väl bara en fråga om omfördelning och effektivisering. Kan mitt bolag spara in och effektivisera så kan staten.
Staten har valt att prioritera det icke arbetstagande i form av ett bidragsträsk utan dess like. Välfärden är bara för de lata i dagens Sverige.

Räkna på momsen på det du betalar plus skatt på bensin tobak mm ska du se vad mkt du gör av med i skatt :)

Biltullar tycker dock jag är bra! Bilar har inget i innerstan att göra frånsett handikapp & transporter. Nåt måste ju göras för att få bort trafikstockningarna. Dessa kostar en massa pengar som vida överstiger intäkterna som ett dyligt system komer att ge.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
sgtpepper skrev:
En snabb grovkalkyl på RSVs skatteuträkningssida ger vid handen att man måste tjäna runt 75 000 i månaden för att få en marginalskatt stor nog för att den totala skatten skall vara runt hälften av inkomsten.
Ja där blir det 50% av lönekuvertets summa ja, men det är ju inte det totala skattetrycket. Lägg till arbetsgivaravgifter, egenavgifter, momssatser och diverse punktskatter m.m. så snackar vi skattetryck. Är du egenföretagare betalar du mer än 50% redan efter första fakturan om du vill ha pengar i handen. Och som sagt, får du tex en egångssumma av företaget för något så är det mer än 50% på den delen.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Bingo skrev:
Det roliga med biltullarna är att man faktiskt får något för sina pengar - framkomlighet. I Londons City har genomsnittshastigheten under rusningstrafik öka från ca 4 till ca 20km/h. Och det har ett "visst" värde att slippa sitta i bilkö.



Håller med. Dessutom är biltulllarna perfekt för oss mc-åkare som inte nyttjar bil särskilt mycket. Mindre bilister ger mer plats åt oss och vi slipper ju betala.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
gulsvartkawwa skrev:
Ja där blir det 50% av lönekuvertets summa ja, men det är ju inte det totala skattetrycket. Lägg till arbetsgivaravgifter, egenavgifter, momssatser och diverse punktskatter m.m. så snackar vi skattetryck. Är du egenföretagare betalar du mer än 50% redan efter första fakturan om du vill ha pengar i handen. Och som sagt, får du tex en egångssumma av företaget för något så är det mer än 50% på den delen.
Jag talade om inkomstskatt, inte skattetrycket som sådant. Missade du det?
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Bingo skrev:
Det roliga med biltullarna är att man faktiskt får något för sina pengar - framkomlighet. I Londons City har genomsnittshastigheten under rusningstrafik öka från ca 4 till ca 20km/h. Och det har ett "visst" värde att slippa sitta i bilkö.

Återstår att se om de fungerar på längre sikt. Risken är att det blir som när bensinpriserna stiger kraftigt. Folk minskar körandet några veckor för att sedan återgå till sitt vanliga beteende. Blir det så med tullarna så är de bara en extra uttaxering.

Öh, inte för att peka på "detaljer" men i London-scenariot gäller bara tullarna i den centrala delen av staden. I vår lilla stad är det liksom tänk att innefatta så mycket mer än bara Sergels torg.
Tycker att det är som att jämföra äpplen med päron. Men kanske bara jag som tycker att det här med biltullar är befängt...
Kalla mig tokig men anledningen till att det är trångt på gatorna är för att vi ha fler fordon på vägarna än vad det är dimensionerat för, lösning: bygg mer vägar/tunnlar.
Ett barns artärer är mindre än en vuxens... jaja, dålig liknelse....
 
Last edited:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Fenix skrev:
Är såååå trött på att bara betala och betala och betala... får NADA tillbaka förutom kvarskatt!!!
Då måste du känna dig jävligt lurad.. Jag har iaf fått utbildning, sjukvård och en fungerande infrastruktur för mina skattepengar. Dessutom har polis och militär sett till att jag aldrig behövt vara rädd för våldsbrott och krig.
Kan nån förklara för mig varför man staffas för att arbeta? Typ 19-25% i skatt vore helt ok i min värld. Låt marknaden styra Sverige, ge arbetsgivarna möjligheten att skapa nya arbetstillfällen...

Hoppsan, blev visst rena hatbrevet....*harkel* jaja, trycker på submit hur som helst... :D
Hatbrev vet jag inte.. Låter mest som gnäll i mina öron..
"Åh nej, dom smiter med allt mitt guld!"
När nu statskassan bara räcker till att ge studerande ensamstående mammor 60kr/dag i föräldrapeng tycker jag att du ska knipa om att du inte får ut alla dina sjuttifemtusen i månaden. Gnäll när du verkligen har något att gnälla om.

Pengarna från biltullarna är öronmärkta för kollektivtrafik och vägar.

Nå, jag trycker väl på "Submit" jag med då. *duckar*
 

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Fenix skrev:
Men om nu tvunget ska smälla upp en massa tullar och sen säga -"om det inte passar får du åka kommunalt"... jo visst, men som oftast vill man ju inte in i smeten utan från norr till söder eller tvärtom... och vad är det för snack om att smälla upp tullar på Essingeleden, har dom hjärnsläpp eller, sen när vart essingeleden en del av staden?
Förslaget som ligger skall ju även vara tidskvoterat på något mystiskt sett, deras briljanta teori är att om alla inte åker samtidigt, alltså senare på dagen så blir inte trängseln lika stor... vilken sten har dom levt under fram tills nu? Sverige startar mellan 8 och 9, ser inte hur folk ska kunna påverka det?
Enda lösningen i min bok är stora fluffiga ringleder, fler filer och tunnlar i stan. Pendeltåg/tunnelbana som går dygnet runt med max 15min intervall. Sen får dom sluta ha sådana hutlösa priser på kommunaltrafiken, kostar nästa lika mycket att bil in till stan i vissa fall....

I förslaget som är framtaget så är det INGEN avgift på Essinge leden . Rapport från radion.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Fenix skrev:
Öh, inte för att peka på "detaljer" men i London-scenariot gäller bara tullarna i den centrala delen av staden. I vår lilla stad är det liksom tänk att innefatta så mycket mer än bara Sergels torg.
Tycker att det är som att jämföra äpplen med päron. Men kanske bara jag som tycker att det här med biltullar är befängt...
Kalla mig tokig men anledningen till att det är trångt på gatorna är för att vi ha fler fordon på vägarna än vad det är dimensionerat för, lösning: bygg mer vägar/tunnlar.
Ett barns artärer är mindre än en vuxens... jaja, dålig liknelse....
Vill man slippa bilar/motorcyklar och andra avgasskapande apparater, flytta ut på landet. En stad är ingen naturlig plats, moder natur har inte bidrag till den, vill man ha grönt får man söka sig någon annanstans...
Min poäng är bara att biltullarna kan funka som avsett. De är en acceptabel lösning på ett akut problem. Att bygga tillräckligt med vägar/tunnlar är en utopi (ett så begränsat projekt som Norra Länken diskuterades i över 25 år innan det kom till stånd) som du får betala skattevägen, utan möjlighet att slippa.

Biltullar är förresten en marknadslösning. Kör om du har råd, skit i det om du inte kan betala. Finns inget sossigt i det.
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Ugluk skrev:
Då måste du känna dig jävligt lurad.. Jag har iaf fått utbildning, sjukvård och en fungerande infrastruktur för mina skattepengar. Dessutom har polis och militär sett till att jag aldrig behövt vara rädd för våldsbrott och krig.

Hatbrev vet jag inte.. Låter mest som gnäll i mina öron..
"Åh nej, dom smiter med allt mitt guld!"
När nu statskassan bara räcker till att ge studerande ensamstående mammor 60kr/dag i föräldrapeng tycker jag att du ska knipa om att du inte får ut alla dina sjuttifemtusen i månaden. Gnäll när du verkligen har något att gnälla om.

Pengarna från biltullarna är öronmärkta för kollektivtrafik och vägar.

Nå, jag trycker väl på "Submit" jag med då. *duckar*


Det här är ett ämne som kan spåra ur :D
För att sammanfatta det hela lite kort så tycker jag att de ovan nämnda procentsatserna borde täcka utbildning, sjukvård, polis, militär mm.mm... Om staten gav företagen en sportslig chans skulle dom kunna skapa fler arbetstillfällen även för dom som inte har doktorerat i något.
Och med dagens skatter så tycker jag att det är skit att man i allafall måste försäkra sig upp över tänderna för allt det som den så kallade välfärden inte täcker, typ god vård (läs långa köer, långtidssjukskrivningar, tandvård, barnvård, sunkig föräldrapenning mm...).

Submit
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top