Bjuder på ett hus - Funderingar

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Som rubriken säger.

Ska köpa hus och håller just nu på och bjuder för fullt.

Aldrig köpt något tidigare, vare sig lägenhet eller hus - så har inte hundra koll.

Min fundering är om det kan tänkas vara något fuffens med budgivningen.

Just nu ser budhistoriken ut så här:

2 510 000 2012-06-19 21:58:31 Budgivare 2
2 470 000 2012-06-19 21:58:11 Budgivare 1
2 460 000 2012-06-19 21:54:34 Budgivare 2
2 415 000 2012-06-19 13:25:00 Budgivare 1
2 400 000 2012-06-18 12:30:00 Budgivare 2
2 250 000 2012-06-15 21:46:00 Budgivare 1

Jag är Budgivare 2.

Det som jag tycker är konstigt (men kanske jättevanligt, vad vet jag :va ) är att första budet las via email innan visningen. Visningen var den 17/6.

Vad tror ni?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Snål jävel som höjer med en 10öring. :crash

Måste ju inte vara skumt, kan vara någon granne eller bekant till säljaren som visste att h*n ville ha huset och lade ett skambud(?). Men lite skumt känns det, du har väl rätt att få ut namn på dom andra budgivarna när det hela är klart så du kan kolla upp vem det är?

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Snål jävel som höjer med en 10öring. :crash

Måste ju inte vara skumt, kan vara någon granne eller bekant till säljaren som visste att h*n ville ha huset och lade ett skambud(?). Men lite skumt känns det, du har väl rätt att få ut namn på dom andra budgivarna när det hela är klart så du kan kolla upp vem det är?

Ja, eller hur! Därför jag höjer med lite rediga summor, också med förhoppningen att skrämma bort budgivare 1.

Jag SKA ha det där huset! :huvet

Appropå att få ut namn på budgivare så har jag ingen koll. Någon annan som kan bekräfta eller dementera? :va

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Ja, eller hur! Därför jag höjer med lite rediga summor, också med förhoppningen att skrämma bort budgivare 1.

Appropå att få ut namn på budgivare så har jag ingen koll. Någon annan som kan bekräfta eller dementera? :va

Om det är något fuffens, hur smart är det att tala om för hela världen vad man håller på med?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Det där kan vara en bra taktik kan tyckas, men när (om) du vinner budgivningen har du lagt ett bud som är 40k högre än motparten kunde tänka sig att betala, dvs du har i princip betalat 40k "för mycket".

Vore jag dig skulle jag inte spela allan, utan istället bjuda 5k/gång. Den enda som förlorar på det är säljaren.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Vore jag dig skulle jag inte spela allan, utan istället bjuda 5k/gång. Den enda som förlorar på det är säljaren.

Allt är ju en avvägning. Jag har satt ett tak på vad jag är villig att betala får kåken. Upp till det taket spelar det ingen roll (nåja). 40k på 2.5M är ju "inga pengar" i sammanhanget. Det enda kortsiktiga som det påverkar är kontantinsatsen, som vid 40k stiger med 6k - dvs. inga jättesummor.

Nackdelen med din strategi är att den/de andra budgivarna kan tänka, äh det är "bara" 5k till, och blir fartblinda. Men höjer någon ~40k åt gången då blir det hela mer påtagligt.

Men vad vet jag? Aldrig gjort detta förut utan kör på en blandning av de (ringa) kunskaper jag har inom psykologi samt de samtal jag haft med mäklarvänner.

I slutändan tror jag, utan att vara religiös, att om det är meningen att huset ska bli mitt så blir det så. :tummenupp

Edit: Köper inte huset som någon slags investering. Köper huset för att skaffa mig ett lite najsare boende samt för att äntligen(!) få ett garage. :yoparty

Min ekonomi klarar dessutom (löpande) en ränta på ca: 8% vid 2.5M, så såvida inte Sveriges ekonomi går käpprätt åt helvete så ska det mycket till att jag gör en förlust den dagen jag vill sälja. Men den dagen den sorgen.

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Om det är något fuffens, hur smart är det att tala om för hela världen vad man håller på med?

Om det du skriver är sant kan säljaren få se den här tråden.
(Han själv eller bekant kanske läser det här och känner igen datum och belopp.)
Om budgivare 1 på något sätt är lierad med säljaren och du här säger något
i stil med att du bara SKA ha det där huset (och därmed kan bjuda en bra bit
till) kan ju "budgivare" 1 få för sig att fortsätta att bjuda över en bit till

När jag spelar kort brukar jag låta bli att visa mina kort för någon.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Varför är det skumt att bjuda innan visning? Trodde det var vanligt. I 08-land säljs en del innan visning.

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200

När vi köpte hus fick vi en lista över alla som lagt bud. Mäklaren lämnade ut den utan att vi ens hade bett om det.

Angående bud före visning, det kan mycket väl vara så att någon kört dit innan visning och frågat om de kan få ta en liten titt, det är ju upp till säljaren att säga ja eller nej och vill de få huset sålt går de nog oftast med på det utan klagomål.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
...eller bara slängt ut ett snabbt bud till mäklaren. Han e ju skyldig att framföra alla bud till säljaren.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Om det du skriver är sant kan säljaren få se den här tråden.

-:= Math Challenge Accepted =:-

Matte är kul och jag får en chans att glänsa med mina M4D M4TH SK1LLZ (eller nått :dummer)

Det bor ca 9,5M(iljoner) människor i Sverige, varav 2.1M bor i Stockholms län. Det ger att ca 22% av landets invånare bor i Sthlms län. (Se Not.1)

Sporthoj har ca 43.600 medlemmar, och om medlemmarna är fördelade på samma sätt som invånarna innebär det att ca 9.600 (22% av 43.600) av medlemmarna är från Sthlms län. (Antagligen är Sthlm överrepresenterat, men det är svårt att räkna på.)

Nu behöver vi justera antalet sthlm:are efter ålder, eftersom medlemmarna antagligen är mellan 18 och 65 (typ). Det ger att antalet sthlm:are i rätt ålder är ca 1,3M
Detta ger vidare att sannolikheten att en stockholmare är medlem på SH.com är 1:140. (9.641:1.342.683)

(1) Vad är då sannolikheten att en medlem på SH läser just den här tråden? Om vi nu låtsas att antal visningar är unika så blir sannolikheten för det ca 1:200 (220:43.600).

(2) Vad är då sannolikheten att den medlemmen är sthlm:are? Svaret är 1:4 (9641:43600)

Vad är sannolikheten att (1) en medlem läser den här tråden OCH (2) att den medlemmen är sthlm:are? Då måste vi multiplicera 1 och 2: (1:4)*(1:200) = 1:800

Slutligen *drumroll*

Vad är då sannolikheten att en sthlm:are är medlem i SH OCH att h*n läser den här tråden?

Svar: 1:112.000 (1:140 * 1:800)

Troligen ligger det "riktiga" svaret betydligt högre, mer i storleksordningen 1:1.000.000 eftersom en del förutsättningar i min uträkning är väldigt snälla. T.ex. att antagligen är inte alla SH medlemmar på husjakt. Eller t.ex. att informationen i min första post är väldigt fattig, det ska mycket till för att du skall veta vilket objekt det gäller. Det är inte ens säkert att objektet ligger i Stockholm.

Så visst, självklart har du rätt - det kan vara så att säljaren ser den här tråden osv. Men vi kan väl vara överens om att det är en högoddsare? :7peta

Sen var väl mitt ordval SKA, kanske inte 100% genomtänkt - skulle varit ett VILL där om man nu ska vara korrekt (vilket vi skall vara, eller? :dummer)

Jag har satt ett tak på vad jag tycker kåken är värd och jag tror banken har åsikter om hur mycket jag får spendera på ett givet objekt.

Tack för mig! :hej

/BE (med alldeles för mycket tid på sina händer och tråkigt på jobbet)

Not.1: Invånare riket vs. sthlm är ej justerat för ålder. Men det borde inte påverka sannolikheten alltför mycket, då åldersfördelningen borde se ganska snarlik ut riket vs. sthlm.

PS: Mycket möjligt att jag räknat HELT fel osv. Om någon kunnig på området vill rätta mig - feel free :tummenupp

Edit: Hoppas det är OK att man går liite offtopic i sin egen tråd? :crash

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vad är då sannolikheten att en sthlm:are är medlem i SH OCH att h*n läser den här tråden?

Vad är sannolikheten att i en googling på aktuella summor kombinerat med "budgivare" hamnar denna tråd som första träff ?

Just nu ganska exakt 1:1, och det är väl så man letar om man nu skulle leta efter en diskussion om en given budgivning...

Inte för att jag skulle tro att någon orkar göra det, men det ligger lite i att spela med öppna kort...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
-:= Math Challenge Accepted =:-

Matte är kul och jag får en chans att glänsa med mina M4D M4TH SK1LLZ (eller nått :dummer)

Det bor ca 9,5M(iljoner) människor i Sverige, varav 2.1M bor i Stockholms län. Det ger att ca 22% av landets invånare bor i Sthlms län. (Se Not.1)

Sporthoj har ca 43.600 medlemmar, och om medlemmarna är fördelade på samma sätt som invånarna innebär det att ca 9.600 (22% av 43.600) av medlemmarna är från Sthlms län. (Antagligen är Sthlm överrepresenterat, men det är svårt att räkna på.)

Nu behöver vi justera antalet sthlm:are efter ålder, eftersom medlemmarna antagligen är mellan 18 och 65 (typ). Det ger att antalet sthlm:are i rätt ålder är ca 1,3M
Detta ger vidare att sannolikheten att en stockholmare är medlem på SH.com är 1:140. (9.641:1.342.683)

(1) Vad är då sannolikheten att en medlem på SH läser just den här tråden? Om vi nu låtsas att antal visningar är unika så blir sannolikheten för det ca 1:200 (220:43.600).

(2) Vad är då sannolikheten att den medlemmen är sthlm:are? Svaret är 1:4 (9641:43600)

Vad är sannolikheten att (1) en medlem läser den här tråden OCH (2) att den medlemmen är sthlm:are? Då måste vi multiplicera 1 och 2: (1:4)*(1:200) = 1:800

Slutligen *drumroll*

Troligen ligger det "riktiga" svaret betydligt högre, mer i storleksordningen 1:1.000.000 eftersom en del förutsättningar i min uträkning är väldigt snälla. T.ex. att antagligen är inte alla SH medlemmar på husjakt. Eller t.ex. att informationen i min första post är väldigt fattig, det ska mycket till för att du skall veta vilket objekt det gäller. Det är inte ens säkert att objektet ligger i Stockholm.

Så visst, självklart har du rätt - det kan vara så att säljaren ser den här tråden osv. Men vi kan väl vara överens om att det är en högoddsare? :7peta

Sen var väl mitt ordval SKA, kanske inte 100% genomtänkt - skulle varit ett VILL där om man nu ska vara korrekt (vilket vi skall vara, eller? :dummer)

Jag har satt ett tak på vad jag tycker kåken är värd och jag tror banken har åsikter om hur mycket jag får spendera på ett givet objekt.

Tack för mig! :hej

/BE (med alldeles för mycket tid på sina händer och tråkigt på jobbet)

Not.1: Invånare riket vs. sthlm är ej justerat för ålder. Men det borde inte påverka sannolikheten alltför mycket, då åldersfördelningen borde se ganska snarlik ut riket vs. sthlm.

PS: Mycket möjligt att jag räknat HELT fel osv. Om någon kunnig på området vill rätta mig - feel free :tummenupp

Edit: Hoppas det är OK att man går liite offtopic i sin egen tråd? :crash

Jösses, jobbar du i ett kontrollrum?:D

majure

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
Körkortslös..
On topic: Tycker bud med lite vojma är bra i min erfarenhet. När jag sålde min BRF så fick den lite agressivare köpare den o det var rätt tydligt när vinnande budet kom. Nackdelen med lite större bud är tex om du alltid bjudit 40k o sedan hamnar 30k under din maxgräns, bjuder du 40 k då också eller håller du din gräns på 30k och avslöjar för budgivare 1 att nu är det stopp för mig.. det är väl nackdelen enligt min erfarnehet..

Lycka till :hej

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...