BKK-utbildning i V. Götaland (Falkenberg) 2006

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Äntligen har vi fått allt klart med datum och plats för första BKK (Broms & Kurvkurs) i Västra Götaland någonsin! :tummenupp

Vill du förkorvra dig i kurvtagningsteknik på ett säkert sätt. Under en hel dag ha tillgång till egna instruktörer (instruktörerna i resp. grupp följer dig under hela dagen). Få konkreta tips och feedback efter varje övning på banan då skall du anmäla dig till SMC Väst´s BKK 2006. Den är öppen för ALLA motorcyklister oavsett medlemsskap i SMC eller ej.

Kursen är lämplig för alla typer av motorcyklister men riktar sig i första hand till gatåkare och inte tävlingsförare. Vilken hoj du kör eller vilken erfarenhet du har (körstil) på gatan spelar dock ingen roll. Det vi lär ut funkar på alla typer av motorcyklas (med 2 hjul).

Vi kör samma utbildning vid två olika tillfällen (lördagen 17/6 och lördagen 1/7) men har begränsat antal platser om max 20 deltagare / grupp och 4 grupper / dag.

Precis som allt annat gäller först till kvarn! Du har 2 veckor på dig att betala efter anmälan för att din plats inte skall gå förlorad. Och priset är endast 1000 kr / dag vilket dessutom inkluderar lunch och naturligtvis ambulans och läkare ut i fall olyckan skulle vara framme.

Läs mer och anmäl dig här: http://www.smcvast.se/sidor/bkk/

Hälsningar!
// Niklas
 
Last edited:

Filad 999S

/ Stefan
Gick med
22 Jan 2006
Ort
Mölndal / Göteborg
Hoj
1098S Xeroxreplica & Multistrada 1200S öhlinelektronikmodellen
Efterlängtat arr.

Respekt åt Er i som håller i denna utbildning.

Helt klart intressant för oss som tidigare varit hänvisade till Knutstorp & Gelleråsen. Jag har misslyckats i flera år att boka plats på BKK

Jag kör själv Ducati med lite bullerförstärkning, :squid finns ljudmätning på plats vid sånahärna bankörningar?
Det kanske bara är banägaren som lägger sin panna i djupa veck när det låter för mycket.

Ska med på minst en av dagarna.

// Fila´d
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
bissmark skrev:
Länken fungerar linte...

Edit: DENNA fungerar dock

Tack för påpekandet!
Den funkade när jag lade upp meddelandet men vi har tyvärr haft lite strul sedan dess!

Om Ni har problem att anmäla Er via hemsidan försök då via e-post (bkk@klarin.se). Den funkar det med!

Mvh!
// Niklas

Filad 999S skrev:
Respekt åt Er i som håller i denna utbildning.

Helt klart intressant för oss som tidigare varit hänvisade till Knutstorp & Gelleråsen. Jag har misslyckats i flera år att boka plats på BKK

Jag kör själv Ducati med lite bullerförstärkning, :squid finns ljudmätning på plats vid sånahärna bankörningar?
Det kanske bara är banägaren som lägger sin panna i djupa veck när det låter för mycket.

Ska med på minst en av dagarna.

// Fila´d

Tack!

Nu har du chansen! Anmäl dig snarast så skall du säkert få plats. Men det händer mycket så här dagarna efter lanseringen i samband med mässan så vänta inte allt för länge!

Vad gäller bullerkrav så är det ett KRAV att din hoj inte överstiger 95dB och vi kommer att ha ljudmätning. Orsaken är INTE banägaren eller vi som arrangörer utan miljökrav från kommunen (indirekt från allmänheten). Överskrids gränsen kommer vi att stoppa körningen för den enskilde tills han/hon har åtgärdat ljudnivån och ingen återbetalning sker. Så se till att hojen klarar bullerkraven redan innan du/ni kommer dit så slipper både du/ni och vi att få en tråkig start på dagen! :tummenupp

Du är hemskt välkommen! Mer finns att läsa om utbildningen och vilka krav på hoj samt personlig skyddsutrustning på hemsidan (se länken i första meddelandet).

Väl mött på banan i sommar!
// Niklas
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Avarage skrev:
Vad gäller bullerkrav så är det ett KRAV att din hoj inte överstiger 95dB och vi kommer att ha ljudmätning. Orsaken är INTE banägaren eller vi som arrangörer utan miljökrav från kommunen (indirekt från allmänheten). Överskrids gränsen kommer vi att stoppa körningen för den enskilde tills han/hon har åtgärdat ljudnivån och ingen återbetalning sker. Så se till att hojen klarar bullerkraven redan innan du/ni kommer dit så slipper både du/ni och vi att få en tråkig start på dagen! :tummenupp // Niklas

Du bör nog nämna hur mätningen går till, stillastående eller vid passering. :tummenupp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Josef skrev:
Du bör nog nämna hur mätningen går till, stillastående eller vid passering. :tummenupp
"- Ljuddämpare
Det ska vara godkänd bullernivå på ljuddämparen. ”Raka-rör” godkänns inte. Bullergränsen är 95 dBA. Vid tveksamma fall kommer mätning att ske vid förbifart. De som ligger över gällande gräns kommer omedelbart att tvingas avbryta kursen utan att erhålla någon återbetalning."

Taget från sidan!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Josef skrev:
Du bör nog nämna hur mätningen går till, stillastående eller vid passering. :tummenupp

Jag måste kontrollera detta med banägaren som har bättre koll på vilka krav på hur mätningen måste gå till. Men så vitt jag har förstått det är kravet
absolut vilket i så fall innebär att ljudnivån 95dB gäller oavsett hur man råkar överstiga den. Om hojen sedan står still och varvar 3000 rpm och mätningen sker från 1 m vid 45 graders vinkel (dvs. stillastående) eller vid förbifart på rakan på fulla varv spelar i så fall ingen roll.

Just nu är jag dock utomlands men är åter nästa vecka och skall göra en koll så fort som möjligt och återkomma. Fram tills jag hör av mig gäller dock mätning vid förbifart på rakan och då max 95 dB.

Hoppas svaret var tydligt nog!?

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Följande gäller med avseende på ljudmätning:

- Ljudmätning kommer att ske!
- Max tillåten ljudnivå är 95dB
- Ljudmätning sker i förbifart på raksträckan.

Klara besked, eller hur! :tummenupp

Väl mött på banan!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
McB skrev:
Det är säkert jättebra. Falkenberg ligger dock i Hallands län.


Jo vi vet! Visst är vi duktiga! :banana

Men placeringen av banan är av underordnad betydelse eftersom vi trots allt får hyra den. Jag antar att du åsyftar att arrangören är SMC Väst från Västra Götaland men vi arrangerar en utbildning på en bana i Halland!? SMC Väst är trots detta arrangör!

Skall vi sedan se rent praktiskt så är det dessutom den närmaste stora banan för en stor klick Västra Götalänningar som bor i och kring storstaden Göteborg. Icke att förglömma alla andra i vårat geografiskt stora län, vilket vi heller inte gör. Men det finns tyvärr andra praktiska orsaker till varför vi väljer att hyra en bana i Halland, så som kostnader.

För det var väl detta du hade i tankarna när du informerade oss om att Falkenberg ligger i Halland, eller? :va

Mvh!
// Niklas
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Avarage skrev:
För det var väl detta du hade i tankarna när du informerade oss om att Falkenberg ligger i Halland, eller? :va


Nej, jag tyckte bara att rubriken var lite missvisande. :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
McB skrev:
Nej, jag tyckte bara att rubriken var lite missvisande. :)

Ooops, du har så rätt så! Fast jag ids inte ändra på det nu! Tanken med rubriken var "BKK-utbildning SMC Västra Götaland (Falkenbergs motorbana)". Fast det blev så långt! Se så galet det kan bli!? :rodnar

Tack för påpekandet i alla fall! Se så, se nu till att anmäla dig om du inte redan gjort det! :tummenupp

Edit: Svatelf!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Swede, du är hjärtligt välkommen!

Anmäl dig, som alla andra, på www.smcvast.se! Skicka mig sedan ett PM/mail och meddela vilken dag & grupp du anmälde dig till. Betala inte in några pengar!

Krav: Motorcykeln skall vara registrerad och skattad! Dvs. trafikförsäkring!
Vi kör ingen utbildning med oförsäkrade motorcyklar!

Mvh!
// Niklas
 

Socrates

Guest
Brukar det vara många som faller bort innan dagen d? Står nämligen på reservlistan...dock vet jag inte vart på reservlistan jag är...kanske är 50st före mig. :4skrika
 

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
vilken grupp valde du? gul lr blå då?

Jag har valt röda gruppen, jag o polarn. får hoppas att det var rätt grupp och att man lär sig nya saker man inte tänkt på innan.
 

Socrates

Guest
Alex 6R skrev:
vilken grupp valde du? gul lr blå då?

Jag har valt röda gruppen, jag o polarn. får hoppas att det var rätt grupp och att man lär sig nya saker man inte tänkt på innan.

Tog den lättaste...gul va? Har inte kört på bana innan, så det känns bäst att börja med ribban lågt :) Skulle man nu vara duktig så kunde man ju bli flyttad till en annan grupp.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Socrates skrev:
Brukar det vara många som faller bort innan dagen d? Står nämligen på reservlistan...dock vet jag inte vart på reservlistan jag är...kanske är 50st före mig. :4skrika

Gul grupp, som du har anmält dig till, har en del "överanmälningar". Och det har redan skett några enstaka avbokningar och byte av grupp inom gul grupp resp. dagar. Så för att få klart besked om var på reservlistan du står ber jag dig kontakta de som sköter anmälningarna och helt enkelt fråga.

Skicka ett mail till bkk@klarin.se

Mvh!
// Niklas
 

Socrates

Guest
Avarage skrev:
Gul grupp, som du har anmält dig till, har en del "överanmälningar". Och det har redan skett några enstaka avbokningar och byte av grupp inom gul grupp resp. dagar. Så för att få klart besked om var på reservlistan du står ber jag dig kontakta de som sköter anmälningarna och helt enkelt fråga.

Skicka ett mail till bkk@klarin.se

Mvh!
// Niklas

Tack så mycket! Har skickat iväg ett mail.

Mvh
Daniel
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top