Blårök

appx

Medlem
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
BMW S1000RR -12
Hej alla glada SH'are. Snart är det dags att plocka ut bågarna på allvar. Har dock ett problem. När jag startar bågen (Aprilia RSV Mille -00/01) så dränks bakomvarande i ett rökmoln. Läste lite tidigare och verkade som ventilpackningar/kolvringar/topp packning kunde vara möjliga problem. Efter ett tag sprutar den mindre rök men ändå en ansenlig summa och bågen drar MYCKET olja, kan inte specificera men det är mycket. Vet inte om det kan spela nån roll men bågen började bete sig på detta sätt efter den blev påbackad (vält på sida i hygglig hastighet) och sen servad (Stor service + kolla ventilspel). Någon som kan ge sig på en kvallificerad gissning på vad problemet kan vara.

STP

Guest
Hur mycket har den gått sedan den backades på?
Har den tippats så kan den ryka ett tag utan att det är någon fara.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Har svårt att begripa på hur motorns mekaniska innandöme skulle kunna ha tagit skada, om det inte finns kraftiga synliga utvändiga skador på motorn (finns det ?).

Hur går motorn, ..oljud, går dåligt ?

Om inte, så fick jag en liten spontan tanke om det kan vara vevhusventilationen som knasat sig på nåt sätt. Den skulle då teoretiskt kunna skicka olja upp i luftburken = sådana moln.

dajjen

så mycket bättre..känd från tv...
Gick med
23 Jul 2007
Hoj
zzr1400-07.zx10-89
det låter konstit det där,men zoidberg kan va rätt spår nåt sitter förmodligen igen..

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
låter som det kommit olja i luftburken när den låg vält. ju mer blårök den skickar ut ju snabbare kommer oljan i luftburken blåsas ut och problemet försvinner. och självklart blåser den ut mer rök när hojjen är kall än när den gått ett tag och blir varm.
om du är petnoga kan du ju rengöra luftburken från olja och samtidigt blåsa ut luftfiltret

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
*såld*
Om du precis har servat + åtgärdat påbackningen(via försäkring?), skulle jag ta kontakt med verkstaden. Har dom någon självaktning borde de åtgärda detta utan att konstra, är väl det minsta man kan begära?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
låter som det kommit olja i luftburken när den låg vält. ju mer blårök den skickar ut ju snabbare kommer oljan i luftburken blåsas ut och problemet försvinner. och självklart blåser den ut mer rök när hojjen är kall än när den gått ett tag och blir varm.
om du är petnoga kan du ju rengöra luftburken från olja och samtidigt blåsa ut luftfiltret

Jag håller på din teori, en skvätt olja i burken kan ju göra att det ryker i timmar.

Sen har du ju förmodligen svart bälte i liggande sporthojar, så jag ställer mig bakom dig, helt klart.

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
APRILIA RSV 04
Kanske det är för mycket olja i den,är ju lite lurit med att kolla oljenivån på dom.

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
kawasaki zx12r -01
hej.
kolla så det inte är för mycket olja i motorn efter servicen.
om det kommer mycket rök varje gång du startar motorn efter den stått ett tag även om den blivit varm så kan det vara ventiltätningarna(när motorn stängs sammlas olja runt tätningarna e de då otäta rinner oljan ner i cylindern o förbränns vid start.
ryker det helatiden kan det ju vara oljeringen på nån kolv som börjar bli kass
men det är lite konstigt om detta problemet har kommit plötsligt.
kan ju vara något med vevhusventilationen som sagts innan.

appx

Medlem
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
BMW S1000RR -12
Lite mer information. Det är inte för mycket olja, snarare för lite nu... Problemet uppstår framförallt efter motorn blivit varm och sedan stått i 5 minuter och startas igen. Startas den helt kall är det inte så farligt.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Då skulle jag gissa på att ventilstyrningstätningarna läcker...
Varm olja sipprar förbi och ner i cyllen när den står och varm olja rinner enklare än kall så det är nog därför det märks mer då...

appx

Medlem
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
BMW S1000RR -12
Antog att det var nått åt det hållet. Hur illa är detta? Ryker så pass mycket att jag börjar bli orolig för att ens köra in motorcykeln till verkstaden igen.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Då skulle jag gissa på att ventilstyrningstätningarna läcker...
Varm olja sipprar förbi och ner i cyllen när den står och varm olja rinner enklare än kall så det är nog därför det märks mer då...

På vilket vis skulle dom ha kunnat förändra sig efter att mc:n blivit påbackad ? :va

Thyg0d

Gick med
22 Jul 2006
Hoj
På vilket vis skulle dom ha kunnat förändra sig efter att mc:n blivit påbackad ? :va

Inte på något sätt alls men det han symptom han beskriver passar väldigt bra in på ventilstyrningtätningarna..
Eftersom det ryker värre efter att den stått så tyder ju detta på att det rinner ner olja i cylindrarna, olja rinner neråt, d.v.s. från toppen..
Där sitter ventilstyrningstätningarna och dom kan läcka och skapa just det
här symptomet..

Ska det vara en 100% rätt diagnos så får man lämna in den eller riva själv..
Via ett forum får man förslag på troliga anledningar och lösningar.

appx

Medlem
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
BMW S1000RR -12
Antar att du har rätt Thyg0d. Ska lämna in hojen igen.... Känns dock lite jobbigt med tanke på vädret

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
De kan ju ha missat något eller kommit åt när de kollade ventilspel, bytte de shims så kan ju olyckan ha varit framme och de har gjort något med en tätning.

Thyg0d

Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Ja om inte annat så kan dom ju prov kompet på cylindrarna så får du ju lite mer info än rena gissningar...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024