Blåtand i hjälm tråden..

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
..i brist på bättre namn..
Ni som pendlar (och ni andra också för den delen), är det någon av er som använder någon blåtandslösning för att få ihop telefonen med hjälmen? Pendlar cirka 1,5 timme om dagen och är därför intresserad. Dödstrött på att stanna efter vägen bara för att se att det var farsan som ringde...

Jag vet att det finns grejer att montera utanpå hjälmen, men eftersom jag ändå skall byta hjälm (5 år gammal nu) så skulle jag vilja ha en med detta inbyggt.

Nolan finns. Dainese har tydligen en variant också. Funkar dessa bra?! Finns det andra fabrikat!?

För information så är inte meningen med denna tråd huruvida man skall prata i telefon när man kör hoj eller inte. Det skall man inte göra när man kör bil heller. Man skall också vara snäll mot gamla och barn..:rolleyes:

Tacksam för info!

Underworld

Running when I can....
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
CBR 1100 XX -04
..i brist på bättre namn..
Ni som pendlar (och ni andra också för den delen), är det någon av er som använder någon blåtandslösning för att få ihop telefonen med hjälmen? Pendlar cirka 1,5 timme om dagen och är därför intresserad. Dödstrött på att stanna efter vägen bara för att se att det var farsan som ringde...

Jag vet att det finns grejer att montera utanpå hjälmen, men eftersom jag ändå skall byta hjälm (5 år gammal nu) så skulle jag vilja ha en med detta inbyggt.

Nolan finns. Dainese har tydligen en variant också. Funkar dessa bra?! Finns det andra fabrikat!?

För information så är inte meningen med denna tråd huruvida man skall prata i telefon när man kör hoj eller inte. Det skall man inte göra när man kör bil heller. Man skall också vara snäll mot gamla och barn..:rolleyes:

Tacksam för info!

Enda jag hört om dainese hjälmen är att de iaf haft problem med krånglade visir.
Men kan ju vara ett problem som är löst på de nyare.

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Köper man en Rider2 GPS så följer det med ett blåtandsheadset som skall vara ganska bra. Kommer inte ihåg vad det heter, men det skall gå att köpa löst också. Dock länkas telefonen med GPS'en så man ser på den vem som ringer osv osv...

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
sxv550 - 450crf
Jag har sony ericssons bluetooth mp3 lurar. Vanliga hörlurar med perfekt passform som passar alldeles utmärkt med hjälm på. Och när jag är ute och åker sporthoj med polarna så duger de lika bra som hörselproppar när musiken är av.
Det som är bäst med det setet är att svarsknappen samt mikrofonen sitter precis där på sladden där hjälmen slutar så jag kan svara även när jag kör.. sakta då förstås för annars brusar det ju bara hos respondenten.

En "utsidan" lösning som alternativ om man inte vill köpa sådan hjälm med det integrerat. O har man flera hjälmar beroende på hojval så är de ännu bättre!

Men smaken är som baken!!

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Köper man en Rider2 GPS så följer det med ett blåtandsheadset som skall vara ganska bra. Kommer inte ihåg vad det heter, men det skall gå att köpa löst också. Dock länkas telefonen med GPS'en så man ser på den vem som ringer osv osv...

Jo men då är vi inne på lösa sladdar, hörsnäckor och skit. Tänkte man skulle slippa allt sånt..

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Jag skulle gärna också hitta en fungerande trådlös lösning , men jag tror det är svårt att lösa tyvärr. Jag vet inte om min hjälm är mer bullrig än andra (Arai Condor), men över 100 km/h så bör man ha något i örat. Antingen skumgummi (typ peltor) eller inear-hörlurar, något som tar bort vindbullret som uppstår.

Är det ngn av er som har en hjälm som fungerar i högre hastigheter utan något i örat (peltor,inear), givetvis utan att fördärva hörseln?

Helios

Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Njae, men då är det väl dom där Nolan-hjälmarna som är det bästa jag hittils sett.

Men jag tycker nog den där lösningen med det headset som följer med Rider2 verkar smidig. Man monterar ju in den en gång, sedan sitter den där. Visst, man får vika undan mic-bommen när man trär på sig hjälmen, men...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har också BMW :) Då får man köpa såna här roliga grejjer :)

Köp en Garmin Zumo 550 GPS och en hjälm med BT. Då kan du se på GPSen vem som ringer och även lyssna på MP3 i hjälmen om du vill. Funkar kanon.

Själv har jag ett peltor-system och en Garmin 278. Ingen BT tyvärr, men det funkar lika bra med kabel.

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Jag letade länge efter en lösning..

Det absolut bästa jag kom fram till var en "strupmicrofon"
En sån som NAVY Seals har i coola amerikanska action rullar.

Jag skulle kunna sälja konceptet här, men jag får inget för det.

Men du kan prata ostört i telefon i 150 km/h utan att den du pratar med hör något.
Det är en sladd historia..
Hörlurarna fungerar dessutom som hörselskydd.
SÅ du hör den du pratar med som om personen satt inne i huvudet på dig.

Kolla på www.bikeman.se
Där finns exempel på hur det låter också.

( Och nej! Jag har ingen anknytning till företaget.)
Det är inte reklam..
Men jag har en och känner mig nöjd med den..

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Jag har också BMW :) Då får man köpa såna här roliga grejjer :)

Köp en Garmin Zumo 550 GPS och en hjälm med BT. Då kan du se på GPSen vem som ringer och även lyssna på MP3 i hjälmen om du vill. Funkar kanon.

Själv har jag ett peltor-system och en Garmin 278. Ingen BT tyvärr, men det funkar lika bra med kabel.

Jo, tanken är att inhandla en Zumo så småningom också, men jag behöver ju även en ny hjälm och tänkte börja där.. Har du något tips på schysst blåtandshjälm!?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jo, tanken är att inhandla en Zumo så småningom också, men jag behöver ju även en ny hjälm och tänkte börja där.. Har du något tips på schysst blåtandshjälm!?

Såvitt jag förstått så fungerar BT i hjälmar "sådär", men visst är det skönt att slippa sladdar. Mitt Peltor-system fungerar klockrent, men det är som sagt med kabel.

Jag föreslår att du snackar med Anders på Bil & Marintrim så riggar han en komplett intercom-anläggning åt dig med GPS, telefon och kommunikation med passagerare/andra hojjar.

Kolla adressen i min signatur.

TelefonicaMovie

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
Honda CBR 600 RR Telefonica Movistar
har kjøpt scalarider, ganske dyrt(ca 3000 norske) men funker bra. Eneste problem er hjelmen min, Shohei 1000 serien, vinden bråker mye i den og det ødelegger endel. Men her er det blåtann til mobil, og til passasjer. stemmestyrt sådan.

Helios

Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
har kjøpt scalarider, ganske dyrt(ca 3000 norske) men funker bra. Eneste problem er hjelmen min, Shohei 1000 serien, vinden bråker mye i den og det ødelegger endel. Men her er det blåtann til mobil, og til passasjer. stemmestyrt sådan.

Just det.... scalarider... Det är den som följer med Rider2 (GPS).
Så ditt betyg av scalarider är alltså bra !?

Hur länge räcker batterierna?

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska