Blanda svart och rostfritt vid svetsning

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Håller på med avgassystem till kompressor Hondan och har lite problem med att få till anslutningarna mot toppen. Rören är 38 mm i diameter men anslutningen mot toppen är 43 mm i diameter, sen sitter det en en fläns 35 mm från änden mot toppen som är 49 mm i diameter mot vilken avgasflänsen som skruvas med pinnbultar trycker på.

Har försökt svetsa ihop rostfria rör och 3 mm rostfri plåt till detta men får problem med att få till alla vinklar och även nog djup svets för att sen kunna plansvarva änden mot toppen utan att smälta allt. Haf också för liten spindelgenomgång för att få igenom 38 mm röret för att kunna svarva allt efter svetsandet i en uppspänning.

Har ett lämpligt ämnesrör att svarva en homogen del mot toppen för att sen kunna svetsa fast rostfri röret i och fortsätta med rostfritt. Nackdelen är ju att det kan rosta men på denna hoj lär detta inte vara nåt större problem då den står i varmgarage och undantagsfall kan tänkas köras i regn. Tänker att man också borde kunna olja flänsen och blånera den för det lär ju bli ordentligt varmt där den sitter.

Denna del kommer inte heller att synas utan hamna bakom avgasflänsen så det är inga problem med det, vad säger ni finns det några uppenbara nackdelar med att svetsa ihop svart och rostfritt med varandra annat än just rost?
 

Jag är ingen svetsare, men har ett visst intresse för metallurgi. Tycker källan tar upp några goda punkter, med risker och hur man bör handla. Du får en varierande gradient av de två stålen, och egenskaperna så som sprödhet och korrosionsbenägenhet varierar därefter. Det lär uppstå varierarande spänningar i och kring fogen (edit med risk för slag och sprickor), hur illa det ter sig kan jag inte svara på. Men sammantaget ska det gå (utan höga krav på resultatet) fast det är lite utmanande och man får svetsa med rätt grejer.

Du verkar ha gott verkstadshandlag, prova och återkoppla hur det gick?
 
Last edited:
Att det går vet jag jag har gjort detta på bla GSX:ens avgassystem där jag tiggat in en mutter för bredbandslambda i rostfritt i det svarta avgassystemet. Tänker mer på om det är några uppenbara risker rent rostmässigt tror jag det ska mycket till då hojen står i varmgarage och inte körs i regn eller mycket överhuvudtaget.

Jag har varit ute och testat svetsa ihop rör och en plåtning och lyckades nog tillslut få till det med att kunna spänna i svarven men det är inte lätt och jag måste göra tre till, en till till kompressor Hondan och det är väl lika bra att göra två till till det kommande turbobygget.

Så ser det ut inte vackert men å andra sidan så syns det inte, ville inte helsvetsa mot flänsen för då slår det väl sig.20230205_184656.jpg
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top